Etätyötä työkyvyttömälle?
Uusiksi, koska sähläsin ekan kanssa.
Olen (N35) työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläkkeeni määrä on minimi, eli todella vähän.lisäksi olen omaishoitaja, mutta rahaa silti vähän. Siksi mietin olisiko jotain millä tienata ihan pari satasta kuussa lisää. Toimintakykyä ei oikeastaan ole, mutta rahaa menee niin paljon lääkkeisiin ja hoitoihin että on todella vaikeaa eläminen(puolison eläkkeen takia en saa Sossustakaan mitään, mutta kaikki hänen rahat menee hänen lääkkeisiin ym). Tarvitsen myös lisää rahaa fysioterapiaan sillä kela uhkaa lopettaa terapian ja pelkään että ilman hoitoa en ainakaan ikinä kuntoudu. En ole työkyvyttömyyden vuoksi saanut opintoja etenemään joten mitään virallista osaamista ei ole. Fyysinen työ ei käy ja sairaudet estää myös suurimman osan töistä kodin ulkopuolella, ja sairauden ennakoimaton luonne estää sitoutumisen tiukkaan aikatauluun eli työaika pitäisi olla myös joustava. Kotona voisin saada muutaman tunnin viikossa tehtyä jotain, kun keksisi mitä. Englannin kieli sujuu hyvin(opiskellut yliopistollakin), kirjoittaminen sujuu, yksinkertaiset käsityöt, perus valokuvaus, tietokoneen peruskäyttö.
Ja tosiaan, oikeasti minulla ei olisi voimia tehdä mitään työtä, joten vähän ristiriitaista yrittää keksiä töitä kun terveys ei sitä kestä. Mutta en keksi muutakaan tässä tilanteessa. Ollappa terve, niin jynssäisin vaikka paskaa hammasharjalla hymy kasvoilla ja laulellen. Sen verran kamalaa on olla pitkäaikaisesti sairas ja köyhä.
Kommentit (44)
joku mies voi sponssata jos viitsit harrastaa seksiä silloin tällöin.
Webbikamera auki ja haarat leväälleen. Loput varmaan osaat päätellä itse. Vihjeenä voin sanoa; vain tuulettimet.
Tässähän se jo sanottiin, mutta tosiaan puhelinmyynti. Ei vaadi koulutusta, onnistuu kotona ja työtunnitkin joustaa. Ei vaadi muuta kuin oikeaa asennetta, jota luulisi olevan, jos on valmis hymyssä suin paskaa jynssäämään hammasharjalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta kuitenkin omaishoitaja?
No voihan sitä olla alaikäisen työssäkäyvä vanhempi ja nostaa samalla omaishoidon tukea, mielestäni kaikki alaikäisten vanhemmat ovat omaishoitajia koska joutuvat huolehtimaan lapsistaan.
Puhelinhaastateluja tutkimuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Joku hakkerihomma, pienimuotoista kiristystä. Pikkusummista ei monikaan mitään rikosilmoituksia tee kumminkaan.
Miksi kirjoitit tämän viestin? Eikö sinulla ole hitustakaan empatiaa, jotta et tulisi ilkeilemään näihin asiallisiin ketjuihin? - sivusta
Vierailija kirjoitti:
joku mies voi sponssata jos viitsit harrastaa seksiä silloin tällöin.
Olet tyhmä.
Kyselypaneeleita täyttämällä voi saada muutaman kympin kuussa
Mobrog
Monosurveys
Kuluttajapaneeli
Mielipidemaailma
Elokuvapaneeli
Vaikuttajapaneeli
What You Expect
Taloustutkimus
Kantar
Jotkut maksavat vain lahjakorteilla, mutta suurin osa PayPalilla.
Vierailija kirjoitti:
Webbikamera auki ja haarat leväälleen. Loput varmaan osaat päätellä itse. Vihjeenä voin sanoa; vain tuulettimet.
Olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin leikkauksen, sädehoitojen ja sytostaattihoitojen aikana yksinhuoltaja kuten siihen astikin. Miksei joku voi olla omaishoitajakin? Toki tilasin leikkauksen jälkeen ruoat kotiin 4 kkn ajan kun minulla ei ollut ajolupaakaan. Ja onneksi mulla oli enää 1 teini kotona (eikä pikkulapsia), joka joskus laittoi ruokaa ja teki muitakin pikkuhommia. Mutta ei sairaslomani ja nykyinen työkyvyttömyyteni oikeuta mihinkään ekstra-apuun. Sädehoitoihin sain kelataxin, siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tyhmä.
Työtähän sekin on ja näin kovilla vaatimuksilla vaihtoehtoja ei ole loputtomiin. Voi ap toki vaihtoehtoisesti opetella it-alaa ja tehdä etätöinä / yrittäjänä koodausta tai webbisuunnittelua kotisohvalta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuakseen ei tarvitse olla 100 %:sesti työkyvytön. Riittää että on 60 %:sesti. Ei pysty siis realistisesti vastaamaan työelämän haasteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaikka googlata asiaa, ihan yleistä ja normaalia nimittäin. Tietysti omaishoitajan homma on työkyvyttömälle paljon haastavampaa kuin terveelle ja olisi hyvä että sellaisessa tilanteessa olisi enemmän tukitoimia, mutta minkäs teet. Moni mielummin pyrkii olemaan omaishoitaja kuin laittaa läheinen hoitokotiin tm. Suuri osa omaishoitajista on tosiaan eläkeläisiä. Ja siis työkyvyttömyyseläkkeen saa käsittääkseni jos työkyky on laskenut pysyvästi ainakin 60% eli työkyvyttömyyseläkkeellä ei tarvitse olla mikään vuodepotilas tai vaikeavammainen. Esim. Mun isoäiti jäi työkyvyttömyyseläkkeelle syövän takia(josta siis kyllä parani) alle 50v, pystyi silti puuhailemaan ja tekemään arkisia asioita kotona oikein hyvin ja harrastamaankin. Tuokin tieto netin ihmeellisestä maailmasta löytyis jos jaksaisi katsoa, no ehkä ei isoäiti anekdootti, mutta muuten ;)
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä, tekninen kirjoittaja
Miten näihin pääsee ilma koulutusta, osaatko sanoa?
Ap tässä, kiitos ehdotuksista! Oon tutkinut puhelinmyyjän ja haastattelijan hommia, mutta niissä vaaditaan usein vähintään 15 tuntia viikossa ja siihen en kykene. Mulla saisi olla max 5 tuntia viikossa. Ymmärrän kyllä että aika vaikea keksiä tähän tilanteeseen sopivaa työtä, mutta tein aloituksen jos joku keksisi jotain!
Etätyö on harvojen etuoikeus, joka vaatii kokemusta ja osaamusta niin, että osaa itsenäisesti työn tehdä ilman fyysistä läsnäoloa.
Vaatii myös luottamusta työnantajalta, ja pitkäaikaistyötöntä kohtaan sellaista ei valitettavasti löydy.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, kiitos ehdotuksista! Oon tutkinut puhelinmyyjän ja haastattelijan hommia, mutta niissä vaaditaan usein vähintään 15 tuntia viikossa ja siihen en kykene. Mulla saisi olla max 5 tuntia viikossa. Ymmärrän kyllä että aika vaikea keksiä tähän tilanteeseen sopivaa työtä, mutta tein aloituksen jos joku keksisi jotain!
Viisi tuntia viikossa on kyllä melko vähän. Katsotaan, keksisikö joku jotain.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on harvojen etuoikeus, joka vaatii kokemusta ja osaamusta niin, että osaa itsenäisesti työn tehdä ilman fyysistä läsnäoloa.
Vaatii myös luottamusta työnantajalta, ja pitkäaikaistyötöntä kohtaan sellaista ei valitettavasti löydy.
Itse en toki ole pitkäaikaistyötön, en ole koskaan ollut työkkärin listoilla vaan opiskellut ja siitä sairauslomalle ja työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut.
-ap
Kelan lääkinnällinen kuntoutusko sinulta on uhattu (?) lopettaa, vai onko se vain jonkinlaisessa määräaikaisessa uudelleen arvioinnissa? Viestiesi perusteella vaikutat niin huonokuntoiselta, että viisikin työtuntia viikossa omaishoitotyön lisäksi saattaisi olla sinulle liikaa. Jos sellaisen työn saisit, palkka olisi todennäköisesti erittäin pieni. Ennemmin kannattaisi ehkä kokeilla vaikka tehdä jotain käsitöitä ensin ja kysyä, haluaisiko joku myydä niitä. Sekin kyllä taitaisi näyttää, että viidessä viikkotunnissa ei saa paljon tuottavaa työtä aikaan. Olethan varma, että saat sairautesi johdosta kaikki sinulle kuuluvat sairaus/vammais/kuntoutusetuudet täysimääräisinä?
Kääntäjä, tekninen kirjoittaja