Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan 4 kk vauvan syömään tuttipullosta?

20.02.2007 |

Moi!

4 kk ikäinen tyttöni ei suostu syömään tuttipullosta vaan kelpuuttaa pelkän tissin. Olisi mukava päästä joskus käymään jossain niin, että isä voisi hoitaa myös syöttämisen sillä aikaa. Mitään kiinteitä ei ole vielä saanut vaan pelkällä rintamaidolla on menty. Aivan vauvana tyttö kyllä söi tuttipullosta mutta nyt on tehnyt lakon. Mitä tehdä???

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedetään haluaisit saada hetken mahdollisuuden mennä ja olla irtonainen osa vauvaa mutta kokemuksesta voin kertoa, että kun vauvasi täyttää vuoden on vauva-aika ohi ja vaikka se tuntuu että äidin oma aika meni kokonaan vauvan myötä niin kyllä sitä omaa aikaa sitten saa vähän myöhemmin. Lapsesi on vielä niin pieni, että hänelle äiti on koko elämä ja ota siitä kaikki irti kyllä ehdit sitten mennä myöhemminkin. Itse imetin vuoden esikoista (viimeiset pari kuukautta tosin vain iltaisin) enkä opettanut tuttipulloa enkä korviketta ollenkaan en viitsinyt häslätä niiden kanssa ja ajattelin kun kerran olen vauvan takia kotona niin olen sitten hänen käytettävissään. Missään en käynyt ilman vauvaa enkä nyt koe että se olisi ollut uhraus kun vauva vähän kasvoi pari kertaa kävimme miehen kanssa ulkona. Tiedän ettei se nyt tunnu siltä mutta nauti tästä hetkestä kyllä maailma odottaa sinua huomaat että kun taas pääset liikkeelle etkä sidottu vauvaan mikään ei ole pahemmin muuttunut.

Vierailija
2/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

olen ehdottomasti imetyksen kannalla, meillä opeteltu syömään pullosta pakosta johtuen sairaalassa, mutta olisi kyllä opeteltu muutenkin. Mun pää hajoaisi, jos en pääsisi välillä tuulettumaan, vaikka vaan pitkälle lenkille. Ja toisaalta syöminen pullosta on meillä toiminut isän ja vauvan lähentäjänä.

Uskon, että pienempänä vauva oppii juomaan pullosta helpommin, isommalla jo enemmän tahtoa vastustaa, joten mitä pikaisemmin yrität sen parempi. Tuttipulloilua kannattaa kuitenkin harrastaa harkiten, sillä pullosta syöminenhän on vauvalle helpompaa ja voi olla että pian ei tissi maistu.(meillä ei kyllä ole ollut mitään ongelmia, vaikka pullo oli yhessä vaiheessa käytössä puolella syötöistä)

Meillä toimii pulloilu parhaiten, kun syöttäjänä oli isä.(mä tuoksun liikaa maidolle ja vauvan pää hamuaa tissille) Lisäksi oltiin päättäväisiä, ei kyselty " ottaisitko kulta pullosta maitoa" , vaan " tässä ruokaa, ole hyvä, se on tosi hyvää ja herkullista..." Vauva vaistoaa, jos lähdet kyselemään, et kelpaisko.

Niin kannattaa kokeilla silloin kun vauva oikeasti nälkäinen, mutta ei kiukkuinen. Monista tuttipulloista tulee aivan valtavasti maitoa kerralla, kannattaa etsiä mahd pieni reikäinen tutti. Niin ja kärsivällisyyttä, älä luovuta, jos ei ihan heti onnistu. Jos annat heti tissin, kun vauva itkee, se oppii, et kun pullolle hieman kiukkua, tulee tissi tilalle. Joutuu sitä lusikallakin syömistä myöhemmin harjoittelemaan;)

Toivottavasti näistä edes hiukan apua.

Mielipidehommiahan nämä on, imetysystävällisempi vahtoehto olisi

kai hörpyyttäminen, mutta siihen ei mulla ole neuvoja antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama ongelma, pullolakko alkoi kuukausi sitten ja sai mut ihan epätoivoiseksi. nyt on kokeiltu kaikenlaista. kannattaa kokeilla eri tuttipulloja (avent, nuk yms. ja tuttimateriaaleja (silikoni, luonnonkumi). meillä nää ei kyllä ole toiminut, mutta aina kanttaa yrittä. mutta sitten kannattaa harkita, että kuinka paljon rahaa tuhlaa noihin pulloihin, meillä on jo aika valikoima :)

ite ostin sitten aventin pehmeänokkaisen nokkamukin (3+kk) ja tuntuu, että eilen saatiin siitä uppoamaan vähän maitoa. jihuu!

sitkeä harjoittelu saattaa myös tuottaa tulosta. ja kuten edellä sanottiin, ollaan koitettu nälkäisenä, mutta ei kiukkuisena, ja rintaa ei ole tarjottu heti perään, vaan vähän myöhemmin. meilläkin isä syöttäjänä.

muita kikka kolmosia on käsittääkseni maidon makeuttaminen hedelmäsokerilla, mutta en tiedä kuinka järkevä ratkaisu tää on pidemmän päälle.

amayta

Vierailija
4/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa paras " kikka" on ollut totuttaa pulloon alusta alkaen (nyt kaikki täysimettäjät tietenkin ampuvat minut alas). en yhtään kyllä väheksyisi äidin tarvetta omaan aikaan.

tottahan se on, että vauva-aikana pitää olla valmis " uhrautumaan" vauvan hoitoon, mutta ei kai se sitä tarkoita ettei koskaan pääsisi missään omalla ajalla käymään tai voisi pitää myös itsestään huolta! Minusta siinä ei ole mitään epäilyttävää, että vauvaa syötää joskus joku muukin kuin oma äiti. eikös se tärkeintä ole, että vauva saa turvallisuuden tunnetta (sen voi antaa muukin kuin oma äiti) ja ruokaa??

JOs äiti uupuu sen vuoksi, ettei koskaan pääse mihinkään ja aina on vaan vauvan kanssa, niin uupunut ja masentunut äiti ei todellakaan ole hyväksi vauvan kehitykselle ja molemminpuoliselle vuorovaikutukselle.

eli olen vastaaja nro 2:kanssa hieman eri linjoilla. siis sitä mieltä, että me kaikki olemme yksiköitä, jos tuntuu että on pakko päästä joskus menemään että taas jaksaisi, niin ilman muuta sitten pullolle opettelua.

minä olen totuttanut kummatkin lapseni, 3, 5 v ja nyt 7 vkoa alusta asti syömään myös tuttipullosta. sen turvin olemme meihenikin kanssa jo voineet kerran käydä muutaman tunnin syömässä yhdessä ja minä myös omissa harrastuksissani joskus. kyllä se helpottaa äidin arkea ja jaksamista, ainakin omasta mielestäni.

Vierailija
5/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt pumpaamaan omaa maitoasi edes osaksi voit tehdä siitä sekoitusta korvikkeen kanssa tai maustaa korviketta hedelmäsokerilla. Kannattaa kokeilla erilaisia tuttiosia, nokkamukia ja myös hieman lämpimämpää maitoa. Alkuun voi antaa lusikallakin tai kokeilla pienestä mukista, jos on tarve totuttaa korvikkeen makuun. Joskus isä onnistuu äitiä paremmin. Totuttamiseen voi mennä aikaa ja voi olla, ettei vauva huoli pulloa pitkään aikaan, mutta pehmeänokkaisella nokkamukillakin jo pärjäät. Jos maito ei kertakaikkiaan ala kelvata sitkeästä totutuksestakaan huolimatta, kannattaa ehkä harkita paljon paheksuttuja vellejä tai puuroa tai kiinteitä, että voit joskus hyvin mielin viettää omaa aikaa. Olen kyllä itse jyrkästi sitä mieltä, että äidille on hyvä viettää omaa aikaa ilman vauvaa ennen sitä yhtä ikävuottakin. Ei ole parisuhteelle eikä äidin mielenterveydelle terveellistä, jos hän ei pääse/pysty olemaan erossa vauvasta. Myös isät kaipaavat kahdenkeskistä aikaa vauvojen kanssa, jolloin he voivat ilman äidin valvovaa silmää hoitaa lasta ja tehdä virheitäkin. Ei pidä ihmetellä, jos parisuhde ja vauva-isä-suhde kärsii, kun äiti ei pysty luovuttamaan vastuuta vauvasta kellekään muulle.

Vierailija
6/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tisupoika ei mielellään tuttipulloon katsonutkaan sen jälkeen kun 4 päivän ikäisenä sai eka kerran tisun suuhun. Olin ekat päivät tehohoidossa ja vahvasti lääkittynä, joten en saannut imättää. Isä syötti poikaa pullolla. Kun imetys lähti käyntiin, ei poika tuttipulloa huolinut. Eka kerralla olin kokouksessa ja isä ja veli olivat parikuista yrittivät ruokkia pullolla. Tarjosivat niin korviketta kuin omaa maitoakin, ei kelvannut. Onneksi kokous ei kestänyt kauan, mutta myöhemmin poika saattoi olla 4 tuntia syömättä, jos ei mammabaari ollut saatavilla. Muuten oli kova tisuttelia iltaisin. Myöhemmin myöskään velli ei mennyt pullosta paria totuttelukertaa enemmän. Käänsi vaan päätänsä pois. Yhtänä syynä oli mahdollinen maitoallergia, joka alkoi helpottaa vuoden iässä. Koska elimistö vastusti vastiketta, ei pullokaan kelvannut. Viisas muksu, kun tiesi, että äidinmamma ei saa mahaa kipeäksi. Itse olen vaikea laktoositon, eli käyttänyt itsekkään maitotuotteita. Suositteln kokoilemaan muutamaa eri tuttia, mutta jos ei pulloa huoli, niin juota hörpitysmukista tai tarjoa lusikalla. Etpähän tarvitse 1-3 vuoden iässä taistella pullosta pois. Asiasta käyty laajaa keskustelua tuolla taapero puolella.

Vierailija
7/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös ehdottomasti sitä mieltä että eise rakoita että vauva aika menee nopeasti niin äidin pitäisi kiinni olla vauvassa koko ajan vaikka täysin imettääkin. Mä tulisin ainakin hulluksi jos en pari kertaa viikossa pääsisi lenkille, sillä aikaa isä voi antaa pullosta pumpattua tai korviketta jos nälkä yllättää, ei siitä tarvitse paineita ottaa. En ymmärrä miten jotkut on täysin sitä mieltä että äidin pitäisi käytänössä olla vuosi kotona vauvan kanssa ja kukaan muu ei vauvaa voisi syöttää. kyllä äidit kaipaa varmasti myös omaa aikaa joskus ja liikunta on aina hyvästä tai oli syy tuulettumiselle mikä vaan=) ja isät taatusti nauttii kun saa osallistua syöttämiseen välillä=) eise ole väärin vauvaa kohtaa...lapsikin voi hyvin kun äitikin voi!

Vierailija
8/8 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös juuri tossa asiassa samaa mieltä kanssasi että parisuhdekin voi paremmin kun äiti pystyy vauvasta irrottautumaan joskus eikä aina vieressä kun isäkin hoitaa, iseille saattaa juuri tulla se olo että me

äidit kytätään miten hoidetaan, on myös luottamusosoitus jättää vauva isälle. Sit kuulee miehiltä juuri sellasia kommentteja vauva vuodesta että vaimo oli jatkuvasti kiinni vauvassa eikä suhteelle jäänyt aikaa yhtään... siis älkää käsittäkö väärin, tietysti äiti on pakostiki kiinni vauvassa niin pitääkin jo syöttämisenki kannalta, jos siis imettää..mutta varmaan tajuatte mitä tarkoitan. Meillä vauva menee välillä mummolaanki hoitoon muutamaks tunniks jos halutaan käydä yhessä syömäs tai leffas...tekee hyvää molemmille.