Kiinnitysten purkaminen
Taloomme haettiin ostohetkellä kiinnityksiä 200 000 eur edestä, nuo on erillisiä 5 kpl 40000 eur panttikirjaa vai miksi sitä sanotaan. Talovelkaa on alle 20000 eur: siitä huolimatta MML:n sivuilla kaikki pantit on pankin. Uutta velkaa ei ole tarkoitus ottaa. Mutta miten tässä nyt noiden pankin hautomien kiinnitysten suhteen kannattaa toimia? Vai kannattaako nyt vielä mitenkään? Vajaa 2 vuotta ja talo on maksettu.
Kommentit (6)
Satasia maksaisi saada kiinnityspaperit itselle?!
Eri
Kiinnitykset on hyvä pitää jemmassa pankissa, jos sattuu tarvitsemaan lainaa johonkin. Vaikka autokauppaan, remonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitykset on hyvä pitää jemmassa pankissa, jos sattuu tarvitsemaan lainaa johonkin. Vaikka autokauppaan, remonttiin.
Ovat sähköisiä. Sanoo Maanmittauslaitoksen tiedot
Jos et tarvitse tällä hetkellä vakuuksia johonkin toiseen lainaan, on järkevintä antaa noiden olla pankin hallussa siihen asti, että olette maksaneet koko lainan pois. Pankki voi periä palvelumaksun (joka on helposti pari sataa) siitä, että se siirtää panttikirjoja yksitellen takaisin teidän haltuunne sitä mukaa, kun lainaa on maksettu pois.
Sitten, kun olette maksaneet koko lainan pois, tarkistakaa, että te olette jälleen itse noiden panttikirjojen haltijoita.
Ja "purkaahan" (kuollettaa) noita panttikirjoja ei kannata koskaan. Jos joskus myöhemmin tarvitsette uutta lainaa, tulee edullisemmaksi, kun teillä on panttikirjat valmiina uuden lainan vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse tällä hetkellä vakuuksia johonkin toiseen lainaan, on järkevintä antaa noiden olla pankin hallussa siihen asti, että olette maksaneet koko lainan pois. Pankki voi periä palvelumaksun (joka on helposti pari sataa) siitä, että se siirtää panttikirjoja yksitellen takaisin teidän haltuunne sitä mukaa, kun lainaa on maksettu pois.
Sitten, kun olette maksaneet koko lainan pois, tarkistakaa, että te olette jälleen itse noiden panttikirjojen haltijoita.
Ja "purkaahan" (kuollettaa) noita panttikirjoja ei kannata koskaan. Jos joskus myöhemmin tarvitsette uutta lainaa, tulee edullisemmaksi, kun teillä on panttikirjat valmiina uuden lainan vakuudeksi.
Kiitoksia!
Anna pankin säilyttää ne jos ovat paperisia. Sitten kun tarvitset, pyydä pankkia vapauttamaan ne. Itse muutama vuosi sitten kyselin ja olis jonkun satasen maksanut saada ne pankin holvista omiin näppeihin.