Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin ajatella, että parantumattomasti sairaan läheisen loppu tulisi mielummin nopeasti kuin hitaasti?

Vierailija
11.11.2024 |

Äitini sairastaa glioblastoomaa, jonka ennuste on surkea. Minusta tuntuu, että olen perheestäni ainoa joka on surrut hänen tilanteensa jo silloin kun diagnoosin lohduttomuus selvisi. Kaikki muut tuntuvat elävän kummallisessa kuplassa, jossa ohitetaan kaikki faktat ja uskotaan parantumiseen. Vointi on heikennyt koko ajan, eikä ole realistista uskoa, että joku käänne yhtäkkiä tapahtuisi.

En tiedä, miksi tämä vaivaa minua niin paljon. En tiedä, miten keskustelisin isäni kanssa, joka väittää kirkkain silmin lukeneensa tutkimuksia, joiden mukaan suurin osa vastaavassa tilanteessa olevista selviää. Mitään valmisteluita äidin kunnon äkillisen heikkenemisen varalle ei myöskään voida tehdä, koska asia kielletään.

En ole mielestäni kylmä ihminen. TIlanne on sydäntäsärkevä ja antaisin melkein mitä vaan jos se ei olisi totta. Sellaista mahdollisuutta ei vain ole. Pelkään myös sitä, minkälaisia viimeiset ajat tulevat olemaan. En halua, että äiti kärsii. Toivoisin, että se vaihe menisi mahdollisimman nopeasti, jos sen kerran on pakko tulla. Toisin kuin perheeni, joka kehittelee kaikenlaisia suunnitelmia vaihtoehtoisista hoidoista. Ymmärrän, ettei etukäteen kannata surra, mutta todellisuuden kieltäminen tuntuu tosi oudolta.

Olisi kiinnostavaa kuulla, jos joku on ollut vastaavassa tilanteessa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä hyvin ,hyvin monet toivovat kärsivän läheisensä poisnukkumista pikimmin. Ihmiset eivät vain rohkene sanoa sitä.

itse ainakin toivoisin että pääsisin pois nopeasti vastaavassa tilanteessa , jos on valtavat kärsimykset tai elää ns kasvina.

Vierailija
22/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimykseenkin tottuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole väärin! Avustettu itsemurha pitäisi olla helppo ja ilmainen, samoin eutanasia, sen voisi etukäteen ilmoittaa ja tilata. Kuka hullu haluaa virua kivuissa ja vaipoissa vuosia?

Vierailija
24/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ole väärin! Avustettu itsemurha pitäisi olla helppo ja ilmainen, samoin eutanasia, sen voisi etukäteen ilmoittaa ja tilata. Kuka hullu haluaa virua kivuissa ja vaipoissa vuosia?

Siihen kipuun turtuu ainakin osittain. Tietoisuus myös kaventuu. Armollista. 

Vierailija
25/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ja rukoilen, että Jumala lähettäisi kuolemansairaille jonkun, joka kertoo heille evankeliumin, koska se on oikeaa iankaikkisuuteen valmistautumista.

Vierailija
26/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä logiikkaa että edes mietitään ihmisen kitumisen pitkittämistä, kun taas eläimen kohdalla vastaus on ilmiselvä kaikilla eikä saa antaa eläimen kitua.

Ja eläimen kohdalla syyksi riittää usein tyyliin nilkuttava jalka, josta todetaan, ettei se tulisi koskaan enää liikkumaan yhtä sujuvasti kuin ennen. Ihminen pitäisi laittaa samantien saattohoitoon, kun tulee diagnoosi esim parantumattomasta syövästä, jonka mediaani jäljellä oleva elinikä on alle viisi vuotta.

Ei nyt sentään!

Olen juuri saanut diagnoosin parantumattomasta syövästä ja elinikää on ehkä se 5 vuotta. Niin kauan kuin olen täysin toimintakykyinen ja hyväkuntoinen, haluan elää mahdollisimman pitkään. Haluan olla avuksi lapsilleni, jotka ovat vielä kovin nuoria ja tarvitsevat minua.

Olen tehnyt hoitotahdon, että jos vointini heikkenee niin, että en pärjäisi itsenäisesti ja muutenkin uhkaisin jää vuodepotilaaksi muiden armoille, en halua hoitoja, jotka pitkittäisivät elämääni. En halua maata hoitokodissa vaipoissa. Paljon morfiinia vaan silloin ja saa myös tartuttaa minulle koronan.

Syövän kanssakin on kuitenkin nykyään mahdollista elää hyvää elää monta vuotta.

Elämän rajallisuus on vaikeaa kohdattavaksi ja sen kieltää moni sairastunut samoin kuin heidän läheisensä.

Vierailija
27/27 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ajatus voi yleensäkään olla väärin? paitsi tietysti ajatusrikollisilla ja poliittisilla vastustajilla. rakas ystäväni sai hiljattain tuomion: 2 viikkoa- 6 kuukautta aikaa jäljellä. häneltä meni puhekyky, mutta silmät ovat sielun peili. laskin kahvittelun yhteydessä 9mm buranan pöydälle, katsoin silmiiin, ja vastaus oli, ettei vielä. kivut on siis hallinnassa. tilanne oli se, että kivun lievitykseen tarvittava lääke on kovaa kamaa, ja reseptin uusinta oli hylky, koska kuoleva voi jäädä koukkuun koviin lääkkeisiin!!! onneksi hoitaja sai kumottua päätöksen nopeasti. että tällaista täällä banaanitasavallassa tällä kertaa. älkää hyvät ihmiset vanhentuko tai sairastuko. se on täällä lännen hyvinvointiyhteiskunnassa kuolemaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi