Millä tavalla ehkäisette migreeniä?
Mikä olisi paras luonnonmukainen keino ehkäistä migreeniä? Jatkuva särkylääkkeiden syöminen on niin pahasta sisäelimille, että pitäisi keksiä jotain toimivia luonnonmukaisia keinoja hoitaa vaivaa. Kärsin migreenistä 1-3 krt viikossa.
Kommentit (13)
Joillakin voi olla hormonaalinen migreeni osittain ja osaksi muuta. Verensokeri ja kaikki vaikuttaa. Valaistus. Silmälasit ja tummennus ok. Pitää tutkia kai mikä pahentaa ja mikä voisi estää jotenkin sitä, itse siis. Usein stressi ja työelämä ei toimi siinä. Jos on tulehdusreaktio lihaksissa tai jäykkyys, siihenkin nesteytyspore tai magnesium, vitamiinit jne. Lämpöä.
Ei sitä voi ehkäistä. Mitä nyt sekoilet?
Itse syön estolääkkeenä mietoa verenpainelääkettä pienellä annostuksella. Vein migreenin lähes kokonaan pois. Ei kannata leikkiä tuon kanssa. Noilla määrillä migreeni voi helposti kroonistua ja sitten ei olekaan enää yhtään kivaa. Ennen estolääkettä itsellä alkoi puolet kuusta olemaan migreenipäiviä ja onneksi sain avun.
Aurinkolasit jos ulkona on kirkas sää
Hieronta, jumppa, varsinkin niska/hartia seudulle
Hajusteettomat tuotteet käyttöön
Juo riittävästi
Hyvä patja ja tyyny käyttöön
Kotona hämärä valaistus
Mahdollisimman vähän ruutuaikaa
Tarkista näkö
Joillakin tietty ruoka-aine, esimerkiksi suklaa tai valkoinen sokeri, voi laukaista migreenikohtauksen. Reaktiot ovat yksilöllisiä: joillakin ihmisillä kofeiini johtaa migreenikohtaukseen, toisilla kofeiini voi helpottaa oireita. Runsas kofeiinin nauttiminen voi ylläpitää tiuhaan esiintyvää migreeniä.
Minulla auttoi, kun lopetin e-pillerit ja vaihdoin kapseliin. Lisäksi säännöllinen liikunta ja näyttöpäätetyön tauottaminen etenkin pidempien lomien jälkeen.
En käytä valaistuksessa ledejä. Läppäri, otsalamppu, ja TV säädettynä himmeimmälle mahdolliselle asetukselle. Ei mitään vilkkuvia valoja kotona. Koskee myös loisteputkivalaisimia, koska oma havainnointiherkkyys ilmentää nekin välkkyvinä.
Välttelen kaikissa tekemisissä niskojen jumiutumista. Pihalla esim. paljon haravoimista, niin tietoisesti vaihdan koko ajan haravointipuolta. En käy uimassa. Pidän läppärin korkeutta niskalle sopivana. Jne.
Säännölliset elintavat, riittävästi, mutta ei liikaa unta, säännölliset ruokailutavat. Monilla jotkut tietyt ruoka-aineet ja juomat laukaisevat migreenin. Minulla esim. pähkinät, erityisesti suolapähkinät, suklaa, punaviini, joskus myös olut, jotkut juustot. Kannattaa tehdä listaa aiheuttajista, jotta oppii välttämään niitä. Autolla ajaessa aurinkoisena päivänä, kun aurinkoinen ja varjoisa vaihtelevat, kirkas valo, järvi tai meri. Hyvä sänky ja erityisesti hyvä tyyny, joka estää niskojen jäykistymisen ja säryn. Minä havaitsin saman kuin joku tuolla ylempänä eli kun sain beta-salpaajat verenpaineen hoitoon, niin kohtausten määrä väheni. Vaihdevuosien myötä kohtaukset harvenivat edelleen, kunnes loppuivat kokonaan, vaikka kyseessä ei ollut hormonipohjainen migreeni.
Mitkä on sulla ne laukaisevat tekijät? Itse välttelen niitä.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä joku migreenin estolääke olisi turvallisempi kuin särkylääkkeet? Minulla oli usein migreeni, kun söin eri e-pillereitä tai oli hormonikierukka. En edes ajatellut migreenin liittyvän noihin, kun oli monia eri pillereitä. Sitten menin gynelle, joka sanoi, että turhaan kärsit ja määräsi Qlaira-pillerit. Siihen loppui migreeni lähes täysin. Myöhemmin vaihdoin Zoelyyn, sekin ns. luonnollisempi e-pilleri.
Mulle taas Qlaira aiheutti hirveimmät päänsäryt ikinä ja Yasmin jatkuvasti stynä pitää ne poissa. Niin me ollaan kaikki erilaisia.
No ehkä joku migreenin estolääke olisi turvallisempi kuin särkylääkkeet? Minulla oli usein migreeni, kun söin eri e-pillereitä tai oli hormonikierukka. En edes ajatellut migreenin liittyvän noihin, kun oli monia eri pillereitä. Sitten menin gynelle, joka sanoi, että turhaan kärsit ja määräsi Qlaira-pillerit. Siihen loppui migreeni lähes täysin. Myöhemmin vaihdoin Zoelyyn, sekin ns. luonnollisempi e-pilleri.