Kesällä kaksoset saavat
Huhuu, mitäpäs kuuluu?
Aikoihin en olekaan täällä puolella käynyt ja tulikin mieleen, että aloitetaan uusi pino kun tuo edellinen oli tipahtanut jo aika kauas.
Enemmän olen käynyt kirjoittelemassa ja lukemassa tuolla heinähelistimien omalla msm-palstalla.
Tervetuloa mukaan myös ironia88!
Itse jouduin jo luovuttamaan ja hakemaan sairaslomaa. Vasemmalla puolella si-nivel on löystynyt jo niin, että iltaisin töiden jälkeen ei enää tahtonut päästä sohvalta ylös. Ja yöllä aina kääntyessä täytyy miettiä mihin asentoon jalan laittaa, että saa kyljen vaihdettua. Onneksi se on vain asentokipua, eikä jatkuvaa jomotusta.
Edellisen raskauden jälkeen 5vuotta sitten olinkin kuukauden sängyn pohjalla samaisen vaivan takia.
Työnantajakin sanoi, että ei pysty minulle kevyempiä töitä tarjoamaan ja kehoittikin pyytämään lääkäriltä koko loppuajaksi jo sairaslomaa.
Kuukauden sain nyt näin aluksi sitten olisi seuraava äitipoli. Mutta tuskin nuo nivelet enään tuosta ainakaan napakammiksi käyvät.
Eihän tuo taloudellisesti herkkua ole. Tämä on näitä iloja kun on yksityisellä töissä, niin jää heti omavastuun jälkeen kelan päivärahoille.
Nyt täytyykin sitten keksiä kaikenlaista kuntouttavaa touhua, niin ei tule aika pitkäksi.
5v pojan annan kyllä olla maaliskuun alusta edelleen 10pv kuussa hoidossa. Asutaan maalla eikä kavereita ole ihan naapurissa ja sehän alkaa hyppiä seinille jos ei välillä pääse leikkimään tuttujen kavereiden kanssa.
Neuvola käynneillä vauvoilla on ollut kaikki hyvin, tai siis sydämet sykkineet vahvasti ja tasaisesti. Ja nyt on jo mukavaa, kun liikkeitä alkaa tuntea päivittäin.
Aurinkoista talvipäivää toivottaa
Nuksuli 17+0
Kommentit (10)
Mulla just 2-vuotta täyttäneet kaksostytöt, identtiset. Elikkä mulla oli sama juttu: yks istukka ja lasten välissä vain ohuen ohut kalvo, siitä en sen enempää itekkää tiedä, mut eniwei: odotat identtisiä kaksosia!! Onnea! Niin ja ihan terveet tytöt eikä sen kummemmin seurattu kuin muitakaan kaksosodottajia. Lasten kokoja seurattiin ettei toinen " syö" toiselta, et ei pääse kasvamaan samassa vauhdissa. No mut hyvin kaikki menee! =) MUISTA vaan ottaa rennosti
Tännepäin kuuluu hyvää, kovasti jo odotellaan seuraavaa ultraa vaikka vastahan tuo edellinenkin oli :) Tervetuloa kaikki uudet, vaikka aika uusi itsekin oon..
Onkos täällä ketkään muut käyny vielä rakenneultrassa vai vieläkö oottelette aikaa? Tää muisti kun on mitä on niin ei muista edelleenkään kaikkia meitä ketkä kesällä tuplat saa :)
Mäkin oon ollu saikulla viikosta 17 asti, olisi pitänyt olla päiväkodilla äippäloman alkuun asti, mutta sitten alkoivat supistelut.. Eli kerkesinhän viikon olla töissä :S Nyt supistelut rauhoittuneet mutta sanoivat neuvolasta ettei enää siltikään töihin, ettei näillä viikoilla enää viitti riskeerata, kun on niin paljon viikkoja mutta kuitenkin niin vähän.. Tiedä häntä, on kyllä ihan mukava olla 3v. esikoisen kanssa kotonakin. Sairaspäivärahalla siis täälläkin kituutellaan!
Välillä tuntuu että maha on täynnä jalkoja ja käsiä, niin aktiivisia kaverit on liikkumaan =) Mulla vähän sama kuin Kuurusella, kaikki tieto mitä kaksosista on luettavissa on aika negatiivista! Pelottaa vaan entistä enemmän että kuinka tässä selvitään. Etenkin kun esikoinen oli tosi itkuinen ekan kolme kk..
Mitäs ootte muuten mieltä, mulla viikkoja huomenna 22, uskaltaisikohan vielä lähteä käymään äkkilähdöllä jossain?? Tekis niin mieli päästä johonkin ennenkuin vauvat syntyvät, sitten onkin mahikset vähissä päästä pitkään aikaan mihinkään.. Mikä on se viikkoraja milloin ei saa matkustaa, ja onkohan se jotenkin erilainen kun on kyseessä kaksoset? Viikkoja olis noin 25 silloin kun reissuun pääsisi.. Ehkä voi tietenkin olla parasta olla vaan kotona ;D
Oli ihana kuulla vauvojen sykkeet ja ultrallakin vielä katsottiin pikkuisia. Tällä viikolla olisi tarkoituksena kertoa muille lapsille pikku sisarusten tulosta. (10,7, ja 5v.) Pieniä vihjeitä ollaan annettu ja katsotaan kuka niistä keksii asian ensin.
Kävin tänään työterveydessä sen jalan/selän takia ja lääkäri totesi sen olevan ilm. issias kipu. Ei antanut sairaslomaa vaan särkylääke reseptin ja sanoi vielä että voin aivan hyvin ottaa buranaa päälle vaikka olen raskaana. En oikein ymmärrä kun neuvolassa on sanottu, että buranaa ei saisi syödä? Saa nähdä kuinka minä siellä töissä pärjään, mutta kerta lääkäri ei saikkua antanut niin mennään sitten töihin...
Rakenne ultra on minulla vasta maaliskuun puolessa välissä, onneksi perjantaina on neuvola niin pääsee edes kuulemaan sydämmien sykkeet.
Milloin teillä on ensimmäinen lääkäriaika? Itselläni ei vielä ole ollut tavallaan lääkäriä eikä ole edes tiedossa milloin. Mutta olen käynyt yksityisellä ultrassa ja silloin kun vuotoa tuli niin lääkäri tutki. Muuten en vielä ole lääkäriaikaa saanut.
Kyllä ihmettelen Kuurunen suuresti, että et saanut sairaslomaa. Niin ja tervetuloa palstailemaan meidän kanssa!
Tutkiko lääkäri yhtään sitä sinun selkää? Minulla ainakin lääkäri tutki ja kyseli tosi tarkkaan kipukohdan ja miten se oireilee.
Selkävaiva raskausaikana, kun voi johtua niin monesta asiasta.
Onko sinulla tuntemuksia vain selässä vai säteileekö kipu jalkaan tai puutuuko jalka? Särkeekö sekä levossa että liikkeessä?
Enhän minä mikään lääkäri ole kunhan vain taas kyselen ja vähän kyseenalaistan tuon teidän työterveyslääkärin sanomisia.
Ja hurjalta kuulosti tuo kehoitus syödä buranaa. Kai sitä joudutaan joskus raskausaikanakin käyttämään, mutta vain jos ei löydy muuta vaihtoehtoa. Minulla ei ainakaan auta tuohon selkäkipuun kipulääkitys vaan vain liikunta ja lepo suht oikeassa suhteessa.
Itsellä kun vaiva johtuu ilmeisimmin si-nivelen löystymisestä hormoonien vaikutuksesta, niin kipu on vain liikkeessä, silloin kun si-nivel pääsee löysyyden takia menemäään ikäänkuin väärään asentoon. Ja tuo löystyminen paranee periaatteessa vasta synnytyksen jälkeen. Täytyisi vaan ne siinä ympärillä olevat lihakset saada pidettyä hyvässä kunnossa.
Ei kun uudelleen lääkäriin jos tuntuu, että et pärjää töissä. Odotusaika on kuitenkin ihmiselämässä niin lyhyt aika, että ei kannata sitä ainakaan arastella, että tarvitsee sairaslomalle jäädä. Ja jaksat paremmin huoltaa itseäsi ja selkääsi, kun ei tarvitse sitä vielä työpäivän päälle tehdä.
Sinä ja vauvat on nyt tärkeimpiä, huolehditaan itsestämme :) !
Ja onpa muuten jännä, että sinulla ei ole ollut vielä lääkärineuvolaa ollenkaan.
Meillä lääkärikäynnit on keskussairaalan äitipolilla noin kerran kuukaudessa. Eli ensimmäinen oli silloin viikolla 12. Normaaliraskaudessa kuulemma siellä ultraa kätilö, mutta kaksoisraskauksissa aika on aina lääkärille. Ja sitten on vielä omassa neuvolassa normaalit neuvolakäynnit.
MotherOf4. olit päässyt taas kurkkaamaan masun salaiseen maailmaan, ihanaa! Ja hienoa, että kaikki oli hyvin.
Me kerrottiin isommille lapsille silloin vkon 12 ultran jälkeen ja ovat ihan innoissaan vauvoista. Nyt salailu olisikin jo ihan mahdotonta kun tuo minun maha on jo niin iso.
Minulla seuraavaan ultraan vielä muutama viikko aikaa, siis silloin viikolla 20. Aika taas matelee.. Neuvolassa tietysti aina pääsee sydänäänet kuuntelemaan, mutta seuraava neuvolakin vasta ultraa edeltävänä päivänä maaliskuun puolivälissä. Eli meillä taitaakin kuurunen olla rakenneultra aikalailla samoihin aikoihin.
Nuksuli 17+2
Olen lueskellut ahkerasti teidän kirjoituksianne, mutta en ole tähän pinoon saanut aikaiseksi itse mitään laittaa. Pikaisesti kuitenkin noista selkävaivoista...
Kuurunen ja Nuksuli kirjoittivat tuosta selkävaivasta ja olen kyllä itsekin Nuksulin kanssa samoilla linjoilla. Jos Kuurunen teidän työterveyshuolto on noin pahasti taloonpäin kallellaan niin kannattaisiko sun käydä vaikka äityispolilla tms.? Sun jaksamisestahan tässä on kyse.
Itse jäin juuri sairaslomalle myös selän vuoksi. Se on vaivannut jo parisen viikkoa ja totesin, ettei se ainakaan töissä ollessa parane. Kurjaahan se on, mutta nyt kun olen ollut kotona vasta hetken tuntuu heti paremmalta, tämä istuminen tekee mulle tuon kivun¿Mulle työterveyshuolto suositteli liikuntaa (ihan kuten olen vielä harrastanutkin) ja lisäksi lepoa. Mulla särkyyn auttaa kun laitan selän alle lämpötyynyn ja nostan jalat yhdeksänkymmenen asteen kulmaan, näin olen mm.nukkunut jo parisen viikkoa.
Tähän samaiseen sairasloma-aiheeseen¿miten teillä on ehdoteltu/ mainittu noista sairaslomien alkamisajankohdista? Monessa paikassa kirjoitetaan että kaksosten odottajat heivataan tuossa raskausviikoilla 26-28 sairaslomalle, mutta mulle puhuttiin vasta viikoista 30+ rakenneultrasta. Tietysti hienoa se olisi jos sinne asti voisi olla töissä, mutta miten riskit? Suvussa kun näitä kaksosia on paljon, olivat he hiukka ihmeissään¿miltä kuulostaa?
Pakko luovuttaa ja keksiä muuta puuhaa, kun alkaa jo jomottaa kivasti¿
Onni rv 21+0
Kiva kuulla kuulumisianne vaikka selkävaivoista tekin olette seillä kärsineet.
SELÄSTÄ:
Mulla " räpsähti" viime tiistaina myös selkä pitkästä aikaa. Tämä siis vanha riesa raskaudesta riippumatta. Nyt tietysti vaikeampi potea, kun on masukupu lisälastina ja esikoista pitää vielä nostella.
Panadolilla sain kuitenkin pahimmat säryt pois ja entuudestaan tiesin, että levolla lähtee niin kuin tekikin vaikka 4-5 päivää siihen taas menikin. Istuminen on kaikista pahinta, mutta onneksi olen nyt kotiäitinä istumatyöstä.
Minkä pituisia olette? Mietin vaan, että selkävaivat taitavat olla useimmin pitkien ihmisten riesana? Tässä kaksosraskausasiassa täytynee kuitenkin olla pitkästä selästä onnellinen, että on ainakin mahalle enemmän tilaa kuin jollakin 160cm mittaisella kaksosodottajalla : )
Aikaisemmin olen saanut fysioterapeutilta ja lääkäriltä neuvon selkävaivaani, että heti kivun ilmettyä pitäisi ottaa tehokas tulehduskipulääkeannos, eli esim. Burana 600:sta.
Mulla on usein lauennut alaselkä pelkästä vedosta tai kylmästä eli taitaa ainakin olla hermoperäistä. Siinä sitten kun on vähän aikaa selkä kierossa S-mallissa, toinen jalka " pidempänä" niin alkaa kummasti krampata koko selän lihakset : /
Taitavat tosiaan nuo raskaushormonit löystyttää niveliä, sillä itse olen havainnut lantion seudun nikamien niksahteluaääniä, kun kylkeä sängyssä käännän.
ULTRASTA:
Rakenneultra oli viikko sitten ja iloksemme kaikki näytti olevan kunnossa. Molemmat vauvat olivat pää alaspäin, mutta saapas nähdä, säilyykö asetelma loppuun asti -toivottavasti. Painoarvio oli molemmilta pienellä erotuksella n.310g eikä mitään " kilkuttimia" osunut näkyviin, joten kahta tyttöäköhän tässä odotellaan?
Seuraava ultraus sitten taas kuukauden päästä ja tässä välissä käydään neuvolan tarkistuksissa.
Olo tuntuu hyvälle ja vauvat temmeltävät masussa jo tuntuvasti.
Kuntosalilla olen käynyt muutaman kerran rauhallisesti hikoilemassa ja ajattelin käydä jatkossakin, jos vaan hyvältä tuntuu.
Ihan hyvä lihaskunnonkin kannalta ja kyllä täytyy myöntää, että herkut ovat taas maistuneet pitkän pahoinvointijakson jäätyä taa.
Voikaahan paksusti ja nauttikaa kevätauringosta tinttien säestyksellä!
t. TublaKubla
(rv 20+2)
Kaksi nuorinta lasta sairastaa, joten tulin vain pikaiseen käväisemässä tässä koneella.
Tervetuloa joukkoon Kuurunen. Sinulle pitikin sanoa, etten minäkään ole käynyt vielä ollenkaan lääkärineuvolassa. Tammikuussa olisi ollut aika, mutta terveydenhoitaja perui sen. Ei kuulema tarvinnut mennä, koska lääkäri teki np-ultran... No, kyllähän lääkäri ultralla tutkikin, mutta sisätutkimusta ei ole tehty vielä kertaakaan tämän raskauden aikana. Tuntuu kyllä sinänsä hassulta, koska yksösraskaudessakin ensimmäinen lääkärineuvola on ollut n. viikolla 12. Täytyypä kysellä asiasta, kun seuraavaan neuvolaan menen.
Viikko sitten kävinkin neuvolassa, kaikki vaikutti olevan ok. Ensi viikolla on sitten rakenneultra. Siellä saattaisi jo sukupuoletkin selvitä, en vain tiedä vielä, kysynkö. Toisaalta olisi ihan kiva tietää, mutta saas nyt nähdä.
Nyt lähden hoitamaan noita pikkupotilaita. Hyvää viikonjatkoa kaikille ja nauttikaahan raskaudesta!
T. pyrytyttö ja vauvelit rv 19+4 (melkein puolivälissä jo. =))
Joo kyllä se selkäkipu vihloo jalkaan asti ja tuntuu sekä istuessa, että liikkuessa. No kyllä kai siitä jotenkin selviää tosin yöt ovat hankalia kun herää monta kertaa yössä kivun takia.
Ai kun olisikin ihana lähteä johonkin lämpimään matkalle, vaikka onneksi tuo aurinko paistaa täälläkin taas. Kannattaa varmaan kysyä lääkärin mielipidettä siitä matkustamisesta.
Millä viikolla tunsitte lapsosten liikkeet? Minä tunsin jotain jo viikolla 15, mutta en ollut aivan varma ja nyt kun viikkoja on kasassa 16+3 niin liikkeet tuntuvat selvästi, tosin aika harvoin vielä.
Ultrasta kyselisin sen verran, että meinaatteko mennä 4D ultraan ja onko tietoa kuinka se onnistuu näin kaksosille ja millä viikolla se olisi hyvä tehdä?
Eli minulla laskettu aika on 6.8 ja kaksi vauvelia tuolla masussa asustelee. Meillä kanssa on entuudestaan kohta 5 vuotias tyttö. Koko raskaus on mennyt tavallaan loistavasti koska olen jo viikolla 16 ja kun lukee juttuja kaksosista en löydä ikinä mitään positiivista sanottavaa kaksosraskaudesta. Ainoastaan tuntuu että kaikki varmasti menee pieleen ym.
Itse olen ollut sairaslomalla jo kolme viikkoa verisen vuodon takia ja nyt sairasloma on loppumassa, mutta joudun ilmeisesti hakemaan lisää saikkua, sillä neuvola epäili issiasta kun toinen jalka meinaa välillä pettää alta kun koskee selkään ja jalkaan. Tuntuu, että tämä raskaus ei yhtä tervettä päivää nää vaan aina on jokin vialla.
Osaisiko joku muuten sanoa kuinka riski raskaus minulla on kun en oikein lääkäreistä ja kätilöistä ota selvää. Eli ilmeisesti on vain yksi istukka ja lasten välissä on näkyvissä hyvin ohut kalvo??? En edes ymmärrä mikä kalvo...