Tiesitkö mitä texmex-ruoka tarkoittaa? Vastaus on yllättävä
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Texas-Meksiko.
Miksi hlvtissä kirjoitat erikieliset muodot samaan nippuun?
Se on Texas-Mexico tai Teksas-Meksiko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä texasilaista on noissa ruoissa?
Ei ole (aina) niin tulista kuin meksikolainen, käytetään eri mausteita, yhdistellään eri raaka-aineita, kuten vaikkapa papuja siinä missä aito meksikolaiseen ei niitä tule jne.
Väärin. Naudanlihan käyttö on ainoa teksasilainen piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Texas-Meksiko.
Teksmeks-ruoka sopisi suomalaiseen suuhun paremmin. Kyseistä muotoa ei tosin näe luettavana missään.
Texmex on nimenomaan yhdysvaltalainen ruoka, joka on saanut vaikutteita meksikolaisesta ruokakulttuurista.
Tex tulee sanasta Texan.
Texmex erottuu meksikolaisesta ruuasta siten, että siinä käytetään runsaasti lihaa.
Ja tietenkin. Texax on Usassa osavaltio, jossa kasvatetaan runsaasti nautoja, hyvää pihvi-ja paistilihaa. Siellä on valtavan suuria maatiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuoli?
Koska kaikki tietää tuon, eikä siinä siis ole mitään yllättävää.
Väärin. Minä en tiennyt sitä joten puheesi että KAIKKI tietäisivät ovat suuresti liioiteltuja.
Hei siis mä oon autisti, ja mäkin tiedän, että "kaikkihan sen tietää" on ilmaisu, jolla ei tarkoiteta kirjaimellisesti kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole (aina) niin tulista kuin meksikolainen, käytetään eri mausteita, yhdistellään eri raaka-aineita, kuten vaikkapa papuja siinä missä aito meksikolaiseen ei niitä tule jne.
Mitä ihmettä, nimenomaanhan meksikolaisessa keittiössä käytetään paljon papuja.
Tex-mexissä käytetään enemmän lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuoli?
Koska kaikki tietää tuon, eikä siinä siis ole mitään yllättävää.
Väärin. Minä en tiennyt sitä joten puheesi että KAIKKI tietäisivät ovat suuresti liioiteltuja.
Tuonhan voi päätellä ihan normaalilla älyllä ja yleistiedolla varustettu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ottanut mallia iltapäivälehtien klikkiotsikoista.
Tuo todennäköisesti onkin tuollainen mainitsemasi klikkiotsikko, on ne niin typeriä ja typerille suunnattuja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan mitään Mesikolaista niissä ei ole.
Se on Kaiforniassa keksitty termi. Ruoka on oikeastaan Kalifornialaista.
Oikea TexMex valmistetaan aina aito sombero päässä, näin olen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Texas-Meksiko.
Texas pitäisi suomennettuna kirjoittaa muotoon "Tehas", koska niinhän se lausutaan. Ja Mexico muotoon "Mehiko".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Texas-Meksiko.
Teksmeks-ruoka sopisi suomalaiseen suuhun paremmin. Kyseistä muotoa ei tosin näe luettavana missään.
Oikeasti se olisi Tehmeh-ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä se yllättävä osuus on? Kerro.
Tex = Texas
Mex = Mexico
voila
Lälläslää. Olen ollut kummassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuoli?
Olit ehkä ainoa, joka ei ollut perillä. Mutta onnea nyt!
Entäs lääkkeesi?
yllättävän moni luulee että suomen texmex-ravintolat kuten amarillo, ovat meksikolaisia ruokaa. vaikka eivät ole, kun ovat texmex. puhtaat meksikoravintolat on sitten erikseen.
Tässä on sellainen hyvä pointti, että näitä on vastaavia sanoja, sanontoja, lausahduksia joita vaikkapa alle 20 vuotiaat eivät todellakaan tiedä, joten näitä olisi hyvä ottaa esiin ja kodeissa puheeksi.
Texmex on jo edelläkin mainittu amerikkalainen ruokatyyli jolla on todella vähän tekemistä aidon meksikolaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Texmex on nimenomaan yhdysvaltalainen ruoka, joka on saanut vaikutteita meksikolaisesta ruokakulttuurista.
Tex tulee sanasta Texan.
Texmex erottuu meksikolaisesta ruuasta siten, että siinä käytetään runsaasti lihaa.
Ja tietenkin. Texax on Usassa osavaltio, jossa kasvatetaan runsaasti nautoja, hyvää pihvi-ja paistilihaa. Siellä on valtavan suuria maatiloja.
Jep. On arvioitu että sieltä loppuisi pohjavesi noin vuonna 2025- 2045 koska nautakarja, jopa 200000 naudan ylläpito ns kuluttaa vettä valtavat määrät. Siis kokonaisen osavaltion alueelta loppuisi vesi. Ja meillä hölmöt myy vesioikeuksia mailman sijoittajille!
Meksikossa ja myös Teksasissa paljonkin käyneenä se ruoka itsessään ei ole kovinkaan tulista tai edes mausteista. Tulisuus tehdään itse kastikkeilla ja keskiverto gringo syö Teksasissa yhtä poliisia ruokaa kuin meillä Hesellä. Saahan siitä lähes thaitulista kun mättää habaneroa kasan päälle. Muuten tulisuus on Tabascotasoa, eli mietoa hotsaucea.
Ikävä puoli kyseisessä ruoassa on se, että seuraavana aamuna pitää hoitaa aamutoimet kylmälle vedelle käännetty käsisuihku kädessä.