Keskustellaan siitä, kun toinen vanhempi pyrkii eron yhteydessä vieraannuttamisen lasta toisesta vanhemmasta
Tämä ilmiö on yllättävän yleinen eron yhteydessä ja jälkeen. Suurimmassa osassa eroista vanhemmat pystyvät hyvin sopimaan lasten asioista. Mutta osa eroista on riitaisia, ja niissä aika usein on enemmän tai vähemmän vieraannuttamis-käyttäytymistä.
Äärimmillään vieraannuttaminen on sellaista, että toinen vanhempi pyrkii katkaisemaan lapsen suhteen toiseen vanhempaan, ja hänen lähisukuun kokonaan. Mutta vieraannuttamista on myös pyrkimys rajoittamaan tapaamisia, ja toisen vanhemman mustamaalaaminen ja mitätöiminen.
Vieraannuttaminen on henkistä väkivaltaa toista vanhempaa kohtaan, mutta erityisesti se on sitä lasta kohtaan. Lapsella on luonnollinen tarve molempiin vanhempiin. Lapselle olisi tärkeää positiivinen mielikuva molemmista vanhemmista. Kun toinen vanhempi moittii lapselle toista vanhempaa, lapsi tuntee sen aivan kuin moitittaisiin toista puolta hänestä itsestä.
Pahimmillaan vieraannuttava vanhempi onnistuu manipuloimaan lapsen toista vanhempaa vastaan.
Minulta itseltä vaimo lähti noin puoli vuotta sitten. Hän muutti useiden satojen kilometrien päähän, ja vain vei lapsen mukanaan. Vaikka lain mukaan lasta ei saa viedä muualle asumaan ilman toisen huoltajan suostumusta. Lähtiessä vaimo sanoi tapaamisista vain, että oikeus päättäköön. Hän ei suostunut sopimaan edes ensimmäisestä tapaamisesta, vaan sanoi että minun pitää olla kärsivällinen.
Hän vaati perusteettomasti vain valvottuja, lyhyitä tapaamisia. Olen ihan tavallinen mies, ei väkivaltaa eikä päihteitä. Minulla on krooninen sairaus, jolla hän sitä perusteli. Mutta se ei estä minua huolehtimasta lapsesta.
Enää hän ei vaadi valvottuja tapaamisia. Mutta hän päästää lapsen luokseni vain kerran kuukaudessa 2 yöksi. Lisäksi saan kerran kuukaudessa käydä päiväkäynnillä heidän luonaan. Tämä ei ole tarpeeksi minulle, eikä tämä ole tarpeeksi lapselle. Joudun hakemaan oikeudesta riittäviä tapaamis-oikeuksia. tällainen tapaamisten kontrollointi ja rajoittaminen ovat myös vierottamista, vähän lievempänä, kuin se että estäisi tapaamiset kokonaan.
Tällaisessa tilanteessa taitaa aika moni muukin vanhempi elää Suomessa?
Joo, moni katkera akka alkaa kiusata entistä miestään lasten kautta..