Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laulut joskus tehty omasta elämästä?

Vierailija
03.11.2024 |

Onko lauluja joskus ajassa tehty pääsääntöisin omista elämänkokemuksista ja tapahtumista eli onko tämä nykyinen tyyli modernin ajan hapatusta?

Harvoinhan nykyään laulaja laulaa omista elämänkokemuksistaan, kyseessä on joku kuvitteellinen tilanne tai sitten kappaleen on tehnytkin joku muu kuin laulaja itse.

Jatkokysymys: onko tällaisia oman elämänsä Trubadurixeja edes enää olemassa, eli että hän tunnustetusti laulaisi omasta elämästään? Kuka laulaja tällainen voisi olla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frederikin "Markkinarako" on hyvä esimerkki tällaisesta. Sanat kirjoitti Juha Vainio omaelämänkerrallisesti.

mä tahdon takoa sun markkinarakoa

lamasta pakoa ja hellyydenjakoa

mä tahdon takoa sun markkinarakoa

hei hei ja lempi voiton vei

Vierailija
2/4 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisin varmaan nytkin tehdään omista elämänkokemuksista, mutta listapop on nykyään työryhmien tekemää ja valtavalla markkinakoneistolla tuupattu joka kanavaan. Mutta kyllähän esim. Taylor Swiftin viehätystä selitetään usein sillä, että kirjoittaa omasta elämästään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa oli ns. singer-songwriter -buumi (Carole King, Neil Young, Joni Mitchell jne.), joiden lauluissa usein hyödynnettiin omia kokemuksia. Suomessa esim. Juha Vainion laulamat kappaleet olivat kai yleensä jollakin tavalla omakohtaisia.

Vierailija
4/4 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

J.Karjalaisen laulu "väinö",, on juuri tuollainen.