Miten adhd yleensä diagnosoidaan aikuisena?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kaikkea sen huumereseptin!!
Onko ihmisten lääkitykset sulle pahakin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Miten se neurologinen poikkeavuus oikein todettiin? Todellako elämäkertahaastattelulla? Eikö tuo ole yhteiskunta/käyttäytymistiteellinen tutkimusväline, jolla voidaan tutkia lähinnä subjektiivista kokemusmaailmaa? Eikö siihen teistä liity mitään virhelähteitä?
Kaikki psyk. diagnosointi perustuu jonkinlaiseen konsensustodellisuuteen ja käsitykseen normaalista.
Siksi koska suurin osa ihmisistä on aikuisia, ja he ovat eläneet lapsuutensa sellaisena aikana jolloin adhd ei vielä ollut muodissa. Heidän ei siis ollut mahdollista saada adhd-diagnoosia aiemmin, ja siksi se on hankittava nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään parin-kolmen tunnin haastattelu, joka kattaa 9 tarkkaamattomuus- ja 9 impulsiivisuus/yliaktiivisuusoiretta. Haastattelussa arvioidaan, onko oireita esiintynyt 5 - 12 vuoden iässä ja aikuisena siten, että niitä voidaan pitää luonteenomaisina piirteinä. Tutkitaan neuvolakorttia, todistuksia. Tehdään neuropsykologinen tutkimus ja poissuljetaan muita tekijöitä, kuten bipolaarisuus, vaikea traumatausta ym.
Neuropsykologinen tutkimus ei ole välttämätön diagnoosin vuoksi. Ilman sitä Kela ei korvaa kuntoutuksia jos sellaiselle on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on puolisoa tai vanhempia, he myös vastaavat joko kirjallisesti tai haastatteluissa tutkittavaa koskien kysymyksiin. Omat vanhempani täyttivät lomakkeen, jossa oli toista sataa kysymystä..
Muita henkilöitä ei tarvi haastatella jos osaa itse kertoa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mitä tahdot tietää?
Kysyin siis ihan tosissani, että mikä sinua kiinnostaa. Etkö tiedä, minne hakeutua, mitä kaikkea tutkitaan, mitä? Tulee romaani jos alan näpytellä aiheesta kaiken.
Turpa kii 👩🏻🦰huora ja vedä ne huumees!
Kylläpä sua nyt harmittaa että olen saanut elämäni kuntoon ja olen työkykyinen. Haluaisit vissiin mieluummin kustantaa mun elämisen?
Lääkkeistä riippuvaiseksi ei muuten kannata alkaa. Ei ole mitenkään varmaa, että niitä on saatavilla maailman tappiin asti. Suomeenkin suurin osa lääkkeistä tulee Kiinasta. Mitä sitten, kun ne siellä päättääkin, että ei muuten lähetetä yhtään lääkkeitä S
Ei adhd-lääkkeistä tule riippuvaiseksi. Ne ovat lyhytvaikutteisia lääkkeitä, jotka vaikuttavat sen aikaa, kun vaikuttavat, muutaman tunnin, eivät aiheuta riippuvuutta, mutta auttavat keskittymään ja hoitamaan vaikkapa töitä. Mielialalääkkeet ovat aivan erikseen ja bentsot ja muut, Adhd:hen ei sellaisia yleensä määräillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se neurologinen poikkeavuus oikein todettiin? Todellako elämäkertahaastattelulla? Eikö tuo ole yhteiskunta/käyttäytymistiteellinen tutkimusväline, jolla voidaan tutkia lähinnä subjektiivista kokemusmaailmaa? Eikö siihen teistä liity mitään virhelähteitä?
Maiilmassa kaikkeen liittyy virhelähteitä. Miksi siitä pitäisi olla ADHD:n tapauksessa erityisen huolissaan?
Käytännössä tällaisia ihmettelyjä esittävät tahot jotka eivät tiedä aiheesta juuri mitään. Oikeasti tunnistaminen ei ole ihmeellisen vaikeaa. On olemassa sanontakin: Kyllä nepsy nepsyn tunnistaa. Lähinnä tarvii tutustua millaisia vaikeuksia piirteistä aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan kaikki verikokeet, ettei kyse ole vaikka huumeista tai jostain puutostaudista, otetaan kuvantamiset päästä, otetaan kaikki muut terveystestit, ettei kyseessä ole joku muu sairaus. Tehdään laajat psykologiset testit, käydään neuropsykiatrin haastattelussa 10-15 kertaa, tilataan paperit synnytyslaitokselta asti koulutodistuksia myöten ja kaikki lausunnot joka paikasta.
Puuttuukohan nyt jotain.
Kaiken tämän jälkeen ulkomaalaiset lääkärit kyselevät terveyskeskuksessa, että "oletko ihan itse diagnosoinut tämän itsellesi" ja kieltäytyvät uusimasta reseptejä.
Ei tehdä pääkuvauksia. Ei välttämättä tehdä mitään verikokeita tai terveystestejä.Haastattelujakaan ei tarvi tuollasia määriä. Kaikenkaikkiaan hyvin omituinen kuvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maiilmassa kaikkeen liittyy virhelähteitä. Miksi siitä pitäisi olla ADHD:n tapauksessa erityisen huolissaan?
Käytännössä tällaisia ihmettelyjä esittävät tahot jotka eivät tiedä aiheesta juuri mitään. Oikeasti tunnistaminen ei ole ihmeellisen vaikeaa. On olemassa sanontakin: Kyllä nepsy nepsyn tunnistaa. Lähinnä tarvii tutustua millaisia vaikeuksia piirteistä aiheutuu.
Nepsyn tunnistaa esimerkiksi syvällisistä mielenkiinnon kohteista (autismi) tai siitä että ei jaksa pitkäksi aikaa rauhoittua paikalleen (adhd).
Vierailija kirjoitti:
Eli diagnoosi pohjautuu lähinnä suurelta osin erotusdiagnostiikkaan
Teoreettinen pohdiskelusi on aivan tarpeetonta jaaritusta. Oikeasti diagnosointi on varsin yksinkertaista jos tutkimusten tekijät tietävät mitä tekevät. Ihmisiä löytyy joka lähtöön ja riittävän moniongelmaiset tapaukset ovat hankalampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyn tunnistaa esimerkiksi syvällisistä mielenkiinnon kohteista (autismi) tai siitä että ei jaksa pitkäksi aikaa rauhoittua paikalleen (adhd).
Ei mun ADHD:seen liity minkäänlaista vilkkautta tai rauhattomuutta.
Onko olemassa jotain käsikauppalääkkeitä, joilla voisi saada samantyyppistä vaikutusta? En jaksaisi tuota rumbaa, mutta apua tarvitsen.
Jos olisi niin myisi kuin häkä. Kun ei ole niin rikollisuus kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mitä tahdot tietää?
Kysyin siis ihan tosissani, että mikä sinua kiinnostaa. Etkö tiedä, minne hakeutua, mitä kaikkea tutkitaan, mitä? Tulee romaani jos alan näpytellä aiheesta kaiken.
Turpa kii 👩🏻🦰huora ja vedä ne huumees!
Kylläpä sua nyt harmittaa että olen saanut elämäni kuntoon ja olen työkykyinen. Haluaisit vissiin mieluummin kustantaa mun elämisen?
Lääkkeistä riippuvaiseksi ei muuten kannata alkaa. Ei ole mitenkään varmaa, että niitä on saatavilla maailman tappiin asti. Suomeenkin suurin osa lääkkeistä tulee Kiinasta. Mitä sitten, kun ne siellä päättääkin, että ei muuten lähetetä yhtään lääkkeitä S
Itse olen adhd lääkkeisiin niin pahasti koukussa, että en aina edes muista ottaa niitä :(
Eli onko sun mielestä ongelma nimenomaan nimeämisessä? Itselleni ei ole mitään väliä sillä, olenko neuroepätyypillinen vai onko mulla persoonallisuuspiirteitä vai mistä on kyse. Pääasia, että saan toimivaa hoitoa ja pystyn hyödyntämään potentiaaliani paremmin. Olen työkykyinen ja päässyt pois psykoterapiasta. Olen hankkinut lisäpätevyyttä ammattiini ja olen ekaa kertaa elämässäni levollinen. Se, miten tilaani nimitetään, on ihan se ja sama.