Oletko kohdannut kuivakännisiä ihmisiä
https://kantamo.fi/kuivahumala-kannikaytosta-vaikkei-viina-haise/
Kuivahumalan mekanismi syntyy juomattomuuden kautta. Tässä yhteydessä haluan jo todeta, että raitis ei ole synonyymi juomattomuuden kanssa, ne ovat täysin eri asioita. Juomaton ihminen ei ole raitis. Kuivahumalainen on taas juomaton, ja hän on sitä AINA jotain muuta varten. Hänen riippuvuutensa on edennyt sille tasolle, ettei käyttö ole enää hallinnassa, ja tästä syystä hän on juomaton osoittaakseen hallinta.
Kommentit (14)
Äitini. Alkoholisti, joka ajattelee juomista on hyvin kiukkuista seuraa. Sitten josssain vaiheessa seuraa noin tunnin npusuhumala, jolloin hän on hyvällä tuulella ja sen jälkeen tuntikausia p*skamaisuutta, joka päättyy sammumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini. Alkoholisti, joka ajattelee juomista on hyvin kiukkuista seuraa. Sitten josssain vaiheessa seuraa noin tunnin npusuhumala, jolloin hän on hyvällä tuulella ja sen jälkeen tuntikausia p*skamaisuutta, joka päättyy sammumiseen.
Muistuttaa laskuhumalaa.
Olen itse muinoin ollut tuollainen. Se oli alkoholismini se vaihe, kun juoppous huokui kaiken läpi silloinkin, kun promillet olivat nollassa.
Kivat mun läheisilleni, työkavereille jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suomi on alkoholistien luvattu maa
Höpöhöpö.
Muut Euroopan maat on nykyään paljon kovempia. Niillä vaan on niitä sääntöjä, jotka muka kuittaa juomisen. Esim. Aina kun juodaan, niin myös syödään. Silloin juomista ei ikään kuin lasketa ollenkaan.
Monet kaverini kertovat kirkkain silmin etteivät ollenkaan juo. Se vaan tarkoittaa sitä, että he juovat kyllä, osa lähes päivittäin. Joskus tuli töihinkin perheenäiti ja avoimesti sanoi olevansa krapulassa, koska joivat äitinsä kanssa viiniä puoleen yöhön asti. Juomista ei silti laskettu juomiseksi, koska söivät samalla pähkinöitä.
Perheenäiti edelleen kertoo kirkkain silmin olevansa täysin raitis!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse muinoin ollut tuollainen. Se oli alkoholismini se vaihe, kun juoppous huokui kaiken läpi silloinkin, kun promillet olivat nollassa.
Tuli aika paljon juotua bilevuosina mutten ainakaan itsessäni havainnut piirrettä, mutta varmasti jotenkin vaikutti. Vaikuttaahan alkoholi kaikkeen ajatteluun, siitä olen varma. Kuivahumalaisia olen kohdannut ja miettinyt juuri sitä että johtuuko jostain viinan puutteesta. Että miksi joku on selvin päin niin kärttyinen. Voihan se kärttyisyys toki olla luonnevika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Muut Euroopan maat on nykyään paljon kovempia. Niillä vaan on niitä sääntöjä, jotka muka kuittaa juomisen. Esim. Aina kun juodaan, niin myös syödään. Silloin juomista ei ikään kuin lasketa ollenkaan.
Monet kaverini kertovat kirkkain silmin etteivät ollenkaan juo. Se vaan tarkoittaa sitä, että he juovat kyllä, osa lähes päivittäin. Joskus tuli töihinkin perheenäiti ja avoimesti sanoi olevansa krapulassa, koska joivat äitinsä kanssa viiniä puoleen yöhön asti. Juomista ei silti laskettu juomiseksi, koska söivät samalla pähkinöitä.
Perheenäiti edelleen kertoo kirkkain silmin olevansa täysin raitis!
Riippuu yksilöstä. Ainakin etelän maissa se juominen ei ole niin itsetarkotuksellista ja siksi ne sikäläiset osaa valmistaa niin hyviä viinejä ja muita kun kyse on maistelusta. Moni siellä ei luontaisesti ollenkaan koske tai perjantaina avataan 1 olutpullo ja juodaan sitä tunnin ajan. Mutta on etelässäkin alkoholisteja, onhan alkoholi addiktoiva.
Vaiettu aihe iskee suomalaisia kipeään kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut entisiä alkohilisteja jotka on nyt raittiina raivokkaita. Ei ole "parantunut".
Alkoholismi etenee ennustettavasti ja se on krooninen, eli parantumaton.
Palstalla nämä tunnistaa aina siitä, että he syyllistävät kaikkia niitä, joilla ei ole alkoholiongelmaa. Ovat niin katkeria jo pelkästään siitä, kun joku voi ottaa saunaoluen tai ruuan kanssa lasin viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla nämä tunnistaa aina siitä, että he syyllistävät kaikkia niitä, joilla ei ole alkoholiongelmaa. Ovat niin katkeria jo pelkästään siitä, kun joku voi ottaa saunaoluen tai ruuan kanssa lasin viiniä.
Eikö se mene päinvastoin ei sitä alkoholia raitis kaipaa millään verukkeella. Taidat itse olla raittiista ihmisistä ja vähän kaikesta raivostuva alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se mene päinvastoin ei sitä alkoholia raitis kaipaa millään verukkeella. Taidat itse olla raittiista ihmisistä ja vähän kaikesta raivostuva alkoholisti.
Jumattomay alkoholistit, nämä ns. raivoraittiit, ovat juuri niitä, joita hirveästi kiinnostaa muiden alkoholinkäyttö ja siitä valittavat ja syyllistävät vaikka kyse olisi yhdestä saunaoluesta tai lasillisesta punaviiniä ruuan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Samoin.
Kun alkoholisti, joka ei tunnusta ongelmaansa, yrittää hampaat irvessä esittää, että "katsokaa nyt, ihan hyvin voin olla ilman, turhaan jatkuvasti nalkutatte ja vihjailette että olis joku ongelma". Ja lopputulos on sitten ennalta-arvattava. Kaikki, joilla on lähipiirissä oikea alkoholisti, tunnistavat tämän käyttäytymisen. Se ennakoi aina retkahdusta.
(Tietysti tätä voi muihinkin riippuvuuksiin soveltaa.)
Onko tämä nyt taas tätä typerää AA-termistöä? Kuulostaa siltä. Jos joku on juomatta, mutta koko ajan tekee hirveästi mieli, niin silloin ihminen on kireä ja stressaantunut. Se ei ole mitään "kuivahumalaa". Se on vaan ketutusta siitä, että ei voi kännätä.
Tarkoitus on ilmeisesti saada ihmiset uskomaan, että raitistunut ihminen on jotenkin väärin raitistunut, jos on esimerkiksi vain itsekseen lakannut juomasta, vaikka suurin osa lopettaneista tekee sen itsekseen ihan ilman AA:n opastusta. Silloin helposti tulkitaan kaikki henkilön ärsyyntymiset ja ketutukset "kuivahumalaksi", vaikka syynä voi olla syyllisyys, vieroitusoireet, elämän vastoinkäymiset, joihin aikaisemmin on haettu apu viinasta jne.