Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy?

Vierailija
01.11.2024 |

Apuva. 

Minulla ja poikkiksella oli syyhy vuosi sitten elokuussa, yksi voidehoito ei tällöin riittäny vaan tartti tablettihoidon myöhemmin. Kutina ei helpottanu kunnolla silläkään, alkuvuonna -24 saatiin rikkivoidekuurit. Olin niin onnellinen kun jatkuva painajainen saatiin päätökseen. Siitä asti olen ollut ihan hysteerinen hygienian suhteen. Saatan käydä suihkussa 2-3 x päivässä. Tarkkailen ja kuvaan omaa ihoa päivittäin. Myös poikkiksen ihoa syynään. Jos meillä käy vieraita, siivoan heti heidän lähdettyä ja laitan sohvan käyttökieltoon viikoksi. Yövieraiden jälkeen pesen ja saunotan petivaatteet ja patjat. Vieraita en juurikaan meille enää ota vaan keksin muita paikkoja nähdä. Jos joku on istunut meidän autossa, saatan siivota auton ja laittaa penkille pyyhkeen suojaksi ennenkuin voin istua. Töissä tämä hysteria aiheuttaa ongelmaa myös, en esim. halua istua pehmustetuilla penkeillä. Kaiken kaikkiaan vaikeuttaa elämääni ihan kamalasti. Kesä tuli, ja pahin painajaiseni jälleen oli tämä syyhy, pelkäsin ja pelkään sitä ihan kuollakseni. 

Elokuussa aloin huomata rinnalla ja olkapäiden kohdalla finnimäistä näppyä, ajattelin olevan peräisin aurinkorasvasta. Käytin niihin sibicorttia ja ne helpottivat jonkin verran.

Hieman myöhemmin huomasin yksittäisiä näppyjä käsivarsissa ja sisäreisissä. Koin että hankaus aiheutti näppyjä, mm. alushousujen ja rintaliivien kohdalle. Näpyt oli yksittäisiä ja niitä puristaessa tuli vaaleaa/kirkasta märkää, ihan kuin finnistäkin. Vähän aikaa sitten rupesin tuntemaan kutinaa ranteissa ja sormissa, siitä vasta paniikin sainkin... Poikkiksella ei ollut mitään oireita edelleenkään. Teimme bionix- hoidot, ensin 2x peräkkäiset päivät ja seuraavalla viikolla uusiksi. Olen nyt jatkanut sitten siivousta ja itseni rasvausta (koska poikkis ei suostu enää) noin, joka toinen päivä. Ja pieniä näppyjä on/ ilmestyy joitain edelleen?! Näppyjä ei ole missään vaiheessa paljoa ollut.

Poikkis on ihan lopen kyllästynyt tähän mun touhuun ja sanoi vievänsä minut kohta osastolle, jos en kohta rauhoitu. 

Milloin oireet loppuu, vaikka rasvaa ihan hulluna? Onko tämä enää normaalia, vai tekeekö mielikuvitus jo tepposet tässä hommassa? Onko täällä muita sekopäitä? Milloin voi elää taas normielämää? Kuinka monta kertaa voi kavereille vielä sanoa tekosyyksi, että on väsynyt, eikä voi nähdä? 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi