Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa miten saan karseat vesisateiset kiireiset päiväkotiaamut helpommiksi?

Vierailija
01.11.2024 |

Kuvaus tästä aamusta: Ulkona on plus kolme ja sataa lähes kaatamalla vettä. Laitetaan siispä lämpimät vaatteet ja niiden päälle sadekamppeet ja lähdetään reipasta tahtia kävelemään päiväkodille, jonne 500 metriä. Lapsi tietenkin hidastelee, koska on väsynyt ja lätäköt on kivoja. Tuskastun, koska työni alkaa kohta. Päiväkodin kuraeteisessä lapsi pitää riisua sadevaatteista, laittaa sadevaatteet ja kumpparit kuivumaan, lapsen sukat kastuu siinä märällä lattialla niin nekin kuivumaan. Itseltä saappaat ja sadetakki pois. Kiireellä lokerolle, jonne riisutaan muut ulkovaatteet ja etsitään puhtaat sukat, laitetaan tossut, siitä sitten vielä sokkeloisten aulatilojen läpi lapsen vienti ryhmään. Itsellä tässä vaiheessa ja todella tuskainen hiki ja meikit valuu kun naama hikoilee. Sitten itse takaisin kuraeteiseen, märkä sadetakki takaisin päälle (ihanaa, alempi takki kastuu siinä samalla) ja kumpparit jalkaan ja puolijuoksua töihin. Selkä ja kaikki valuu hikeä. Kaikki omat sadevaatteet ja muut vaatteet töissä naulakkoon, siellä ole kuivaustiloja, eli tulevat hautumaan märkinä ja hikisinä koko päivän. Sitten työpöydän ääreen, hel vetillinen tuska kaikesta märästä ja hiestä, puuterit ja meikkivoiteet valuneet hien takia pois niin ulkonäkö laikukas ja punainen ja märkä. Vi tuttaa rankasti. 

Neuvokaa miten saan aamut paremmiksi? Auto ei ole vaihtoehto, koska päiväkodilla ei ole lähellä parkkipaikkoja eikä työpaikan lähellä ole parkkipaikkoja, ja toisaalta matka päiväkodille on vain 500 metriä ja siitä töihin vain 500 metriä. Aikaisemminkaan ei voi lähteä, koska menemme päiväkodille aamulla pian sen jälkeen kun se on auennut. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakoi. Päivärytmi sellaiseksi, että ette ole enää väsyneitä aamulla. Ajoissa - siis oikeasti ajoissa - illalla nukkumaan. Kaikki vaatteet ja varusteet valmiiksi illalla. Aamuun riitävästi aikaa, heräätte vaikka puoli tuntia aiemmin, jotta ei tarvitse hötkyillä. Kiireestä tulee se stressi. Kellota kaikki vaiheet ja laske ylimääräisiä minuutteja joka vaiheeseen. Keksi lapselle aamuun joku täky, jolla saat vauhtia prosessiin: esim. joku satu jatkokertomuksena aamusta toiseen, tai joulukalenterin tyyppinen muistelu, tekeminen tai tehtävä illaksi (askartelu, laulu, kokkaus, leikki, kirja), joka sitten myös illalla tehdään. 

Amen tälle. Lisäksi äipälle vaihtopaita ja kosteuspyyhkeitä laukkuun, niin ei tarvitse koko työpäivää kyyhöttää hikisen märässä paidassa. Rintsikatkin voi vaihtaa. Tee hyvä, ohut meikkipohja kunnollisilla tuotteilla, niin kestää pienen hikoamisen. Tukka ponnarille tai nutturalle. Aika on kuitenkin oikeasti se tärkein asia. Kiire vaikuttaa konkreettisten ongelmien lisäksi siihen stressin tunteeseen, mikä jatkuu sitten koko päivän.

Vierailija
42/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin ylös, aikaisemmin kotoa lähtö, aikuinen voi olla ilman sadevaatteita (sateenvarjo riittää), meikkaaminen pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin lapsi ei saa yhtään löysää ja vien hänet rattaissa. Olen leikaanut jätesäkkiin pään ja käden paikat ja vedän se lapsen päälle ja menoksi.

Vierailija
44/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuisin lapsi ei saa yhtään löysää ja vien hänet rattaissa. Olen leikaanut jätesäkkiin pään ja käden paikat ja vedän se lapsen päälle ja menoksi.

Tämän täytyy olla vitsi. Lapsi jätesäkissä hoitoon? 

Vierailija
45/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aina pääseekin unohtumaan, että täällä pitää nussia sitä pilkkua. Ei nyt tietenkään pelkässä jätesäkissä. Toki hänelle on alushousut, sukat, t-paita, päälipusero, golleget, pipo ja saappat.

Vierailija
46/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aina pääseekin unohtumaan, että täällä pitää nussia sitä pilkkua. Ei nyt tietenkään pelkässä jätesäkissä. Toki hänelle on alushousut, sukat, t-paita, päälipusero, golleget, pipo ja saappat.

En minä nus sinut pilkkua vaan juuri tuota tarkoitin, että täytyy olla vitsi, että laittaa lapselle päällimmäiseksi jätesäkin. Kun onhan niitä sadevaatteita ja rattaiden sadesuojia kuitenkin olemassa. Jätesäkki niiden sijaan on aika, hmm, no tuota karmiva idea.

Vierailija
47/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää varttia aijemmin. Kaikki valmiiksi illasta laittaa. Hyvissä ajoin liikenteessä!

Aijemmin? Miten aikuinen ihminen voi olla niin tyhmä, että kirjoittaa noin? Aiemmin kirjoitetaan aiemmin, sinä samperin typerys. 

Vierailija
48/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

porsiminen on vapaaehtoista

Harmi kun sinun huoramutsisi päätti porsia, olisipa rääpäle, joka äitiäsi pani, käyttänyt kortsua tai pannut perseeseen. 

Vierailija
49/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin että tänä aamuna katsoin erästä äitiä, joka roudasi rattaissa lastaan samaan päiväkotiin, jonne itse vien omani (en tuntenut heitä, lapsi on eri ryhmässä kuin omani). Kuljimme heidän perässä ja tuo äiti oli itse mukavasti sateenvarjon alla ja kumisaappaat jalassa, mutta lapsi ilman sadevaatteita rattaissa ilman mitään rattaiden sadesuojaa tai edes kuomua päällä. Eli siinä ihan kunnon sateessa kastui sekä lapsi että ne rattaiden kaikki pehmusteet ja kankaat. Ja meidän päiväkodissa rattaat pitää jättää ulos pihalle, siellä ei ole mitään sisävarastoa tms johon ne saisi kuivumaan.

Vierailija
50/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muuta kuin että tänä aamuna katsoin erästä äitiä, joka roudasi rattaissa lastaan samaan päiväkotiin, jonne itse vien omani (en tuntenut heitä, lapsi on eri ryhmässä kuin omani). Kuljimme heidän perässä ja tuo äiti oli itse mukavasti sateenvarjon alla ja kumisaappaat jalassa, mutta lapsi ilman sadevaatteita rattaissa ilman mitään rattaiden sadesuojaa tai edes kuomua päällä. Eli siinä ihan kunnon sateessa kastui sekä lapsi että ne rattaiden kaikki pehmusteet ja kankaat. Ja meidän päiväkodissa rattaat pitää jättää ulos pihalle, siellä ei ole mitään sisävarastoa tms johon ne saisi kuivumaan.

Yök. Kiva lillua niissä vettä valuvissa pehmusteissa sitten iltapäivällä.

Vierailija
51/51 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske miehen hoitaa vieminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme