Kananmunissa oli päiväys 28.10. Voiko vielä käyttää?
Kommentit (29)
Kuukauden ainakin on hyviä päiväyksenkin jälkeen. Riko munat yksitellen lasiin ennen käyttöä niin näet ja haistat jos on vielä hyviä. Vanha muna on hyvä leivonnassa.
Pistä kulhoon vettä ja muna kerrallaan sinne. Jos joku kelluu pinnalla, on se pilalla. Muuten voi käyttää.
T: Kanalan omistaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne on kylmässä? En mä tiedä säilyvyydestä jossain jääkaapissa, mutta huoneenlämmössä käytän korkeintaan 4-6 viikkoa päiväyksen jälkeen.
Koska en halua pitää niitä esillä.
Säilyvät ainakin neljä kuukautta päiväyksen jälkeen.
Kuukautta olen itse pitänyt rajana.
Heittämällä kuukauden päiväyksen jälkeen jos on säilytetty tasaisessa lämpötilassa, on sitten kylmä tai huoneenlämpö
Kokeile laittaa vettä. Ja mene sinne.jos kellut niin ovat pilalla.
Jääkaapissa säilyvyys pitenee reippaasti ja haistamalla varmistuu.
Itse käyttänyt pariviikoa vanhoilla leimoilla ja ovat ehtaa tavaraa.
Ruotsalaisia/Ruotsissa asiat toisin, pesevät kansnmunat ja niiden pöivämäärät on syytä noudattaa, pesu vie jotain vex.
Kyllä voi! Rikot vaan yksitellen lasiin. Tuorekin muna voi olla mätä ja sen huomaa. Haju on kaamea.
Kyllä vielä käyttöön. Munat säilyy päiväyksen jälkeen 2-3vkoa, jos eivät ole olleet esim. auringonpaisteessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laittaa vettä. Ja mene sinne.jos kellut niin ovat pilalla.
Jos ap kelluu niin munat ovat pilalla? Täytyypä muistaa tämä.
Tietenkin munat voi säilyttää joko huoneenlämmössä tai jääkaapissa, kunhan ei vaihtele säilytyspaikkaa. Säilyvät kyllä pidempään jääkaapissa pidettyinä. Juuri käytin munat, joissa oli päiväys heinäkuussa. Pientä kuivahtamista oli ehkä havaittavissa, mutta täysin käyttökelpoisia olivat. Toki tuttuun tapaan rikoin ne yksi kerrallaan ensin juomalasiin.
Haiseeko muna ? Sillä sen selvität.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisia/Ruotsissa asiat toisin, pesevät kansnmunat ja niiden pöivämäärät on syytä noudattaa, pesu vie jotain vex.
Joo pesu vie kuoresta sen suojaavan biofilmin pois. Siksi esim. jenkeissä munat ovat kaupassa kylmässä, koska ne on pestyjä.
Mieheni muna 66 vuotta 8kuukautta ja 17 päivää vanha.
Soiva peli?
t. nainen 63v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pesu vie kuoresta sen suojaavan biofilmin pois. Siksi esim. jenkeissä munat ovat kaupassa kylmässä, koska ne on pestyjä.
Ja ostavat paperipussiin niitä.
Miksi ne on kylmässä? En mä tiedä säilyvyydestä jossain jääkaapissa, mutta huoneenlämmössä käytän korkeintaan 4-6 viikkoa päiväyksen jälkeen.