Mitä ajattelet ruokajonoissa käyvistä ihmisistä?
Kommentit (26)
En yhtikäs mitään, korkeintaan harmittaa jonkin verran heidän puolesta.
olemme maailmanparhaita tyyppejä ja väärinymmärrettyjä taiteilijoita sekä liian persoonallisia älykköjä normaaliin elämänpyörään mielistelemään systeemiä, olemme vapaita. Itselläkin on 2 korkeakoulututkintoa maistereiksi saakka ja 9 vuotta opintoja. en vaan osaa olla missään systeemissä kun olen tottunut elämään erakkona ja yksin, voisin tehdä työtä jos saisin tehdä sen yksin, mutta en tiedä mitä tekisin. meidän jonossa on kaksi muutakin korkeakoulututkinnon suorittaneita, itse olen ollut opettajanakin samoin toinen, kolmas joku tietojenkäsittelijä ja yksi ex poliisi, loput on eläkeläisiä ja osa sellaisia väliinputoajia joilla alkoholi pääharrastus. moni tulee autolla jonoon, yhtään puliukkoa en ole nähnyt ja humalaisille ei jaeta ruokaa.
Siellä jonotellessa ajattelen että toivottavasti kukaan ei yskisi kovin pahasti minuun päin, koska särkylääkepakettikin maksaa niin paljon etten haluaisi sairastua sen takia että minun on pakko seisoa leipäjonossa. On tilanteita ettei toimeentulotukea saa, tällöinhän saisi reseptilääkkeetkin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Siellä jonotellessa ajattelen että toivottavasti kukaan ei yskisi kovin pahasti minuun päin, koska särkylääkepakettikin maksaa niin paljon etten haluaisi sairastua sen takia että minun on pakko seisoa leipäjonossa. On tilanteita ettei toimeentulotukea saa, tällöinhän saisi reseptilääkkeetkin ilmaiseksi.
Ei lääkkeitä saa ilmaiseksi vaikka saa toimeentulotukea!!
Jostain käy siellä siksi, että ei yksinkertaisesti muuten saa ruokaa, niin olen hyvilläni, että heille sieltä ruokaa tarjotaan. Jos taas käyvät siellä säästääkseen, vaikka itsekin pystyisivät ruokansa ostamaan, niin halveksun suuresti.
Saako siellä ruokaa. Luulin leipäjonoksi.
Monia nimiä, mutta sama ruokajono=leipäjono. Ruoka-apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ymmärtänyt että RESEPTILÄÄKKEET saa. Mistä sitä olet kuullut että ei saa maksusitoumuksella??
Rehellisesti.
Osasta ajattelen,että.sieltä haetaan ruokaa ja ostetaan viinaa tms. sitten omilla rahoilla. Ei kaikki,mutta jotkut. Tämä siis oma uskomus. Tai olettamus.
Muuten ajattelen,että onneksi ei tarvitse hakea sieltä ruokaa, vaan ihan voin kaupasta ostaa.
Koko jonotussysteemi vähän kyllä...
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän rahaa, ruokaa ja vaatteita. Meillä on jo yksi sellainen nerokas keksintö, leipäjono. Kyllä! Leipäjonoja pitäisi olla enemmän. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa.
Leipäjonoista tuli 1990-luvun laman symboli, kun toimittajat tarinallistivat lamaa hyviksiin ja pahiksiin. Toimittajat jankuttivat, että tällaista ei saa olla hyvinvointivaltiossa. Kun keskiluokkainen toimittaja alkoi kertoa, miten häpeällistä on seistä leipäjonoissa, juuri hän teki siitä häpeällistä.
Leipäjonoista alettiin tehdä kuvareportaaseja. Jonottajat näytettiin valokuvaajan tekosyvällisen linssin läpi surkeina elämänpotkimina hylkiöinä, joilla oli liian isot vaatteet ja surullinen ilme. Sellaisina me keskiluokkaiset halusimme ne nähdä. Leipäjono on syntynyt juuri näin, politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella. Siksi se toimii. Leipäjonossa seisomisessa ei ole mitään noloa.
Minä kerron teille, mikä on paljon nolompaa ja Suomelle kalliimpaa. Suomen keskiluokan ahneus ja avuttomuus. Vauraat yrittäjät nostavat kummallisia yritystukia, maanviljelijät mielisairaan korkeita maataloustukia. Sähköauton ostajat saavat valtiolta tuen. Mitä hyvätuloisempi olet, sitä enemmän hyödyt asuntolainan korkovähennyksestä, ja siivoojavähennyksestäkin pariskunta saa 4 900 euroa vuodessa. Minä olen pummi, eivät leivän jonottajat. Hyväpalkkaiset syövät jatkuvasti ilmaisia liikelounaita, jotka maksaa ay-liike tai Veikkaus merirastilalaisten mummojen rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelasta perustoimeentulotukea hakeva asiakas saa yleensä myönteisen päätöksen yhteydessä sähköisen maksusitoumuksen apteekkiin. Sillä asiakas saa ne lääkkeet, ravintolisät ja kliiniset ravintovalmisteet, jotka hänelle on määrätty reseptillä sairauden hoitoon ja jotka ovat hyvän hoitokäytännön mukaisia.
Kavalia ketkuja siellä taitaa olla. Haluavat ruoat ilmaiseksi, että voivat juoda enemmän viinaa. Kyllä työttömyysturvan pitäisi riittää säästeliäästi elävälle.
hyvin saa ruokaa ja ainoa sosiaalinen harrastus 2 kertaa viikossa + ilmaislounaat päälle
eilen sain
lohta, katkarapusalaattia , 3 pussia cascew pähkinää 2 sipsipussia, maitoa banaania juureksia 700 g kanafilepaketin ,
sipsit vielä chilisipseiä
+
pullaa ruisleipää ja riisipiirakkata ja kasviksia
siinä on jo 30 euron edestä ruokaa ilmaiseksi yhdelle päivälle
Mietin kuka jaksaa jonottaa... Siis esim täällä joku aina kuvaa paikallisryhmän jotain leipäjonoja parvekkeeltaan. Ja mietin ettei siellä kovin sairaat jaksaisi kyllä seistä lumisateessa. Ja toisaalta mietin, että lopettaisi sen kuvaamisen.
Vierailija kirjoitti:
hyvin saa ruokaa ja ainoa sosiaalinen harrastus 2 kertaa viikossa + ilmaislounaat päälle
eilen sain
lohta, katkarapusalaattia , 3 pussia cascew pähkinää 2 sipsipussia, maitoa banaania juureksia 700 g kanafilepaketin ,
sipsit vielä chilisipseiä
+
pullaa ruisleipää ja riisipiirakkata ja kasviksia
siinä on jo 30 euron edestä ruokaa ilmaiseksi yhdelle päivälle
Harrastus sulle?
Kysymys: olisiko sinulla varaa ostaa se ruoka itse?
Eihän ne jonottajat mikään homogeeninen ryhmä ole. Joukkoon mahtuu niitä, jotka hakevat oikeaan tarpeeseen (joutuneet tilanteeseen ilman omaa syytään) ja niitä, jotka pistävät rahansa viinaan ja tupakkaan ja niitä jotka hakevat vaan ahneuttaan. Onneksi itselle ei ole tullut tilannetta, että ei ole ruokaa. Aika paljon tarvisi tapahtua, että kehtaisin siellä jonottaa.
Itse olen usein ajatellut käydä viereisen kirkon yhteisölounaalla ruokatunnilla, kun on kotini vieressä ja olen etätöissä. Siinä on joku vartin messu ja sen jälkeen lounas. Jos siinä olisi ruokajakelua, niin voisin ottaa kassin, jos olisi hyvät tarjottavat.
Enpä erityisemmin ajattele siellä kävijöistä mitään. Melko monet työttömiä, ja saattavat olla asunnottomiakin. Mielenkiintoista jutella heidän kanssaan ja kuulla, minkälaisia tilanteita ihmisillä on.
En mitään