Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävämme kauhistelivat sitä, että me - tavallinen lapsiperhe - ostimme yli 400 000 euron asunnon. Miksi ihmiset eivät muista, että...

Vierailija
30.10.2024 |

...vanhasta velattomasta asunnosta saa esimerkiksi 330 000 euroa myytäessä eli uusi, isompi ja tasokkaampi asunto tarkoittaa meidän tapauksessa vain 70 000 euron "lisähintaa" ja siitäkin osan maksamme säästöillä. Puhutaan siis loppujen lopuksi aika pienestä, muutaman vuoden pituisesta asuntolainasta, kun kyse on näistä yli 400 000 euron asunnoista.

Mutta sittenpähän heillä loksahtaa leuat lattialle, kun pääsevät näkemään uuden lukaalimme. :D

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se velaton asunto ilmestyi? 

Vierailija
2/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät muista, kysyt? Miksi heidän pitäisi muistaa teidän asuntovelan koko tai paljonko velkaa otatte lisää? Puhutko siitä siis usein? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keulikaa sillä ja muistakaa syödä joskus.;)

Vierailija
4/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki ja paikallinen on käsittelyssä. 

Vierailija
5/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se velaton asunto ilmestyi? 

Äiti antoi perintönä, ettekö hölmöt tätä muista ja ymmärrä. 

Vierailija
6/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yh minulla on suunnilleen samanhintainen velaton asunto. Kukaan täällä Helsingissä ei ihmettele, ihan normisettiä Helsingin hinnoilla.

Vierailija
7/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla _tavallisella_ lapsiperheellä on suuret säästöt ja velaton 330 000 euron arvoinen asunto, jonka voi myydä kun ostaa 400 000 euron lukaalin. Ja muuten, aika harva 400 000 euron asuntokaan on nykyään mikään lukaali ainakaan isoissa kaupungeissa.

Vierailija
8/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se porukka tietää, mitä se asunto maksoi? Me asutaan kalliimmassa kämpässä kuin tuo minkä te ostitte, mutta  ei sitä kukaan tiedä. Ja arvaa miksi ei tiedä? Kun ei ole asiasta puhuttu.

Vierailija
9/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo taida olla Helsingissä luksusta, täällä maalla on. 

Vierailija
10/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset eivät muista, kysyt? Miksi heidän pitäisi muistaa teidän asuntovelan koko tai paljonko velkaa otatte lisää? Puhutko siitä siis usein? 

Kyllähän meidän ystävien ja tuttavien kuuluu muistaa kaikki meidän asiat, jotka olemme heille vuonna kirves ja kypärä kertoneet. Heidän kuuluu elää elämänsä meidän ehdoillamme. Ja voi jumprahuitti jos heidän leuat eivät loksahda odotustemme mukaisesti, kun kutsumme heidät käymään uuteen taloomme, niin täytyy heittää heidät pihalle ja hankkia meidän elämäämme mukautuvia ystäviä.

Äläkä vaan yritä sanoa mitään vastavuoroisuudesta. Sellaista ei ole olemassa. Olemme oman maailmamme napa! Ja myös ystäviemme maailman!

Vierailija
11/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on vanha asunto myymättä, niin saattavat kauhistella jo sen takia.

Kun itse viimeksi muutimme, niin vaikka välirahan osuus oli vain 7000€, niin menihän siinä sitten varainsiirtoveroon 20000€ ja välittäjälle pulitettiin joku 15000€. Korkoihin meni siinä ylimenovaiheessa yli 2000€/kk, niin olihan se hieman kuumottavaa jännittää, millä aikataululla vanha asunto menee kaupaksi ja mihin hintaan.

400000€ ei kyllä mihinkään lukaaliin riitä, mutta tärkeintähän on, että itse olette tyytyväisiä. 

Vierailija
12/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies omistaa yksin nykyisen kotimme, joka on n.400 000e arvoinen. Velkaa siitä on noin 100 000. Seuraavan asunnon ostamme yhdessä, jolloin voimme hankkia 500 000e asunnon. Mutta ei silläkään rahalla saa pk-seudun hyviltä alueilta mitään luksusta. Maakunnissa tilanne ihan toinen. 

Vierailija
13/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo taida olla Helsingissä luksusta, täällä maalla on. 

Maallakin on aika riskaabelia laittaa noin paljon kiinni taloon. Ellei oikeasti ole varaa menettää sitä rahaa. Asumme itsekin kyllä maaseututyyppisessä ympäristössä, mutta tästä vielä siedettävässä ajassa pääsee Helsingin keskustaan (45min) joten ihan nolliin ei talon arvo varmaan mene. Myyntiajat tällaisissa paikoissa voi olla kyllä vuosia ja olemme henkisesti varautuneet siihen, että ei tästä omilleen pääse. Mutta saadaan asua oman maun mukaan ja lapselle jää silti riittävästi perintöä.

Vierailija
14/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten teille tulee ero ja asutte molemmat 200k asunnoissa kerrostalossa :D

Vierailija
15/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on 400k arvoinen koti, ihan perus hintainen tämä on, eikä asuta lähelläkään pääkaupunkiseutua. Lähes kaikilla korkeasti koulutetuilla on tämän hintaluokan talo. 

Vierailija
16/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on tavallinen lapsiperhe? 

Me olemme lapsiperhe, ja meillä on tuollainen asunto. Puolisoni on erittäin hyväpalkkaisessa työssä (omin avuin kylläkin) ja sai myös perheensä kautta paljon rahaa. Vähän nolottaa tällainen hyväosaisuus.

Omassa lapsuuden elämänpiirissäni tavallinen on tarkoittanut erilaista tavallisuutta :)

Vierailija
17/17 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yh minulla on suunnilleen samanhintainen velaton asunto. Kukaan täällä Helsingissä ei ihmettele, ihan normisettiä Helsingin hinnoilla.

Niinpä, jos Helsingissä aikoo asua yksiötä tai pientä kaksiota isommassa asunnossa niin 400te on aika pieni hinta. Moni aloittaa pienestä yksiöstä ja vaihtaa vähän isompaan kun talous antaa myöten. Itse sinkkuna asustelen pk-seudulla kivassa lähes velattomassa isossa kolmiossa hyvällä alueella. Ikää on jo reilummin eli on tässä ollut vuosikymmeniä aikaa maksella asuntolainaa. Ensimmäinen oma asunto oli 20 neliön yksiö :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä