Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsutteko ihmisiä kylään, jos ette tarkoita sitä??

Vierailija
29.10.2024 |

Miksi, oi miksi h*lvetissä jotkut ihmiset tekevät näin?? Minulla yksi tuttu kutsuu minua usein kylään, itse sitä aina ehdottaa. Ja herne sitten aina vedettiin nenään, kun kyselin perään että miten sen kyläilyn kanssa.

No, viesti mennyt nyttemmin perille, mutta pidän todella törkeänä tutun toimintaa. Minua ei todellakaan tarvitse kutsua mihinkään, jos sitä ei oikeasti tarkoita. Mikä vaivaa ihmistä, joka "kohteliaisuuttaan" (?) kutsuu ketään kylään ja maailman loppu tulee, jos toinen ottaa kutsun tosissaan? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksi tuttava! Olen masentunut ja introvertti niin oikein syyllistäen sanoo "kyllä meillekin sais kylään tulla joskus" sitten kun menen niin on avoimen piikittelevä tyylillä luulitko oikeasti että haluan sinut tänne . 

Ei taivas. Älä ole enää tekemissä moisen törpön kanssa. 

Vierailija
22/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, että miksi joidenkin kohteliaisuussääntöjen vuoksi pitää muka kutsua joku kylään? Jos et pidä jostakin ihmisestä, älä koskaan kutsu häntä kylään.

Kun ensimmäistäkään kyläilyä ei tehdä, ei siitä seuraa miten olettamuksia kyläily paikasta. Voi olla kohtelias, vaikkette kyläilee toistenne luona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei pitä toisesta henkilöstä, niin ei pidä mennä sanomaan että voi käytä joku päivä kahvilla. Huonolla tuurilla toinen sitten tulee käymään.

Vierailija
24/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu ketään kylään, koska ahdistaa, että sitä ei oteta tosissaan. En myöskään ole koskaan otan mitään kutsuja tosissani. Eipä minulla enää ole kavereita, niin olisi varmaan pitänyt joskus mennä ja kutsua.

Vierailija
25/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa liikaa ja en halua kyläily kutsuja mutta saan niitä silti.

Stressaan ja haluan olla vain kotona omassa rauhassa mutta en halua olla epäkohtelias ja menen vaikka ei huvita. 

Vierailija
26/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kutsu. Mutta silti pidän epäkohteliaana, jos joku itse kutsuu itsensä meille. Jos haluat ehdottaa tapaamista, ehdota sitä jonnekin muualle. Toinen kutsuu kotiinsa, jos se silloin sopii. 

En kutsu itseäni kylään. Tuttu nimenomaan itse ehdottaa minulle, että voisin tulla heille kylään. Esim tiistaina. Ja kun olen välillä kysellyt, että miten sen tiistain kyläilyn kanssa, niin antanut ajan koska tulla.

Ja ollut vihainen,  kun otinkin tosissani asian. No, olisi voinut vastata ettei sovikaan. Minä vain otin sen kutsun, jonka tuttu alunperin esitti niin tosissani. 

Ap 

Jos sanon, että voisin ostaa Teslan, niin tarkoitan, että noin voisin tehdä,mutta välttämättä en tee. Sama kyläilyn kanssa, jos se ilmaistaan niin, että v

Mitä töykeää on siinä, että kertoo asioista, jotka voisivat tapahtua? Voisin mennä huomenna kauppaan - se on totta, mutta voin myös olla menemättä. Suomen kieli on siitä lysti, että siinä on konditionaalikin!

Vierailija
27/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei pidä kutsua ketään sellaista ihmistä kylän, jonka kyläilyä ei jaksa. Eli jos menee kutsun esittämään, niin pitää jaksaa myös kutsusta seuraava mahdollinen kyläily. Kiukuttelu sen takia, että joku ottaa sinun itse esittämäsi kutsun tosissaan on ihan pirun epäkohteliasta. 

Ja varsinkin tuollainen ap:n kuvailema, että sanoo vielä viikonpäivänkin ja sitten suuttuu, kun toinen ottaa tosissaan. Täytyy olla ihan pöpi, että noin toimii.

Vierailija
28/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia rupattelua sanoa, että tulkaa joskus kylään tarkoittamatta sitä oikeasti. Sanotaanhan inhottavalle tutulle, että kiva nähdä, vaikka oikeasti ei ole. Tai kehutaan vauvaa kauniiksi, vaikka se on susiruma.

Osa ottaa nämä "tulkaa kesällä mökille" jonkinlaisina aitoina kutsuina eli eivät osaa lukea sosiaalisia tilanteita.

On ihan eri asia sanoa, että "tulkaa joskus kylään" vs "tulkaa tiistaina kylään" . Ap sai vielä tarkan päivän, eli tiistain jolloin hänet kutsuttiin kylään. 

Tästä samaa mieltä. Kun aika on mainittu, kutsun saa ottaa tosissaan. Sellainen olisi kiva kun joskus tulisitte käymään ei ole kutsu. 

Näin on, tuollainen ylimalkainen heitto, että poiketkaa joskus kylään, ei välttämättä tarkoita yhtään mitään, vaan se unohdetaan puolin ja toisin. Jos sen sijaan sanoo oikein tarkan päivän ja sitten suuttuu, kun toinen onkin tosissaan tulossa kylään- ei taida olla ihan "kaikki kotona" sellaisella kutsujalla.

Vierailija
29/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin lapsuuteni kesät sukulaisissa Pohjanmaalla. Usein kun sukulaiseni törmäsivät tuttuihin kauppareissulla eli "kyläällä", keskustelun lopetuskoodiin kuului -"Tulukkaahan käymmää!" Ei sillä varsinaisesti mitään tarkoitettu.

Vierailija
30/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen sukulaiseni odotti koko talven kyläkutsua, kun tapaamansa vanha tuttu oli luvannut kutsua kahville. Mutta tarkempaa kutsua ei koskaan tullut. Tuliainenkin oli varattu. Vähän oli sukulainen pettynyt.

Vierailija
31/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kutsu. Mutta silti pidän epäkohteliaana, jos joku itse kutsuu itsensä meille. Jos haluat ehdottaa tapaamista, ehdota sitä jonnekin muualle. Toinen kutsuu kotiinsa, jos se silloin sopii. 

En kutsu itseäni kylään. Tuttu nimenomaan itse ehdottaa minulle, että voisin tulla heille kylään. Esim tiistaina. Ja kun olen välillä kysellyt, että miten sen tiistain kyläilyn kanssa, niin antanut ajan koska tulla.

Ja ollut vihainen,  kun otinkin tosissani asian. No, olisi voinut vastata ettei sovikaan. Minä vain otin sen kutsun, jonka tuttu alunperin esitti niin tosissani. 

Ap 

Jos sanon, että voisin ostaa Teslan, niin tarkoitan, että noin voisin tehdä,mutta välttämättä en tee. Sama kyläilyn kanssa, jos se ilmaistaan niin, että voisit tulla tiistaina.

Ei noita asioita voi oikein verrata ellei sitten ole riittävän rikas. Kun on riittävän rikas, niin voi ihan huvin vuoksi ostaa auton hetken mielijohteesta. Eräs elon leikitteli ajatuksella että ostaa paikan jossa harrastetaan visertelyä. Niin sitten siinä kävi että joutui oikeasti ostamaan kyseisen firman.

Vierailija
32/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa joskus käymään ei ole kutsu. Tulkaa käymään ensi lauantaina seitsemältä on kutsu. Ensimmäisen kaltaisia kutsuja käytetään mielestäni kohteliaassa smalltalkissa joissain kulttuureissa, en nyt muista missä. 

Vierailija
33/33 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietin lapsuuteni kesät sukulaisissa Pohjanmaalla. Usein kun sukulaiseni törmäsivät tuttuihin kauppareissulla eli "kyläällä", keskustelun lopetuskoodiin kuului -"Tulukkaahan käymmää!" Ei sillä varsinaisesti mitään tarkoitettu.

Tämä. En oikein osaa lukea ihmisiä ja en tiedä mitä oikein tarkottavat sillä kyläilykutsulla?

Täti ja varsinkin hänen miehensä pyysivät käymään. Menin sitten. Vähän niinkuin pyytelin anteeksi, et tulin tänne teille "lokkeilemaan", kun ei ollut varaa muuta matkaliippuun, ei mitään tulilaisia (edes omia viinoja). Tädin mies sanoi, et älä huoli, kyllä tässä pärjätään. Siiten kun rahaa alkoi jäämään käteen, niin vein aina se perinteisen kossupullon ja vähän parempaa (brändiä), kahvipaketin ja grillimakkaraa tai jotain vastaavaa (ja maksoin korjauskaljat ....).

Mutta tuo on kait alunperin karjalainen tapa - saa tulla kylään milloin haluaa ja vaikka suoraan ruokapöytään. Savolaiseksi tuo on mulle vähän outo tapa.