Onko olemassa yksityisiä talousvalmentajia? Haluaisin jonkun, joka katsoo tulot, menot, velat jne ja tekee niiden pohjalta suunnitelman
Minulla on jonkin verran huonoa velkaa, niin erityisesti tähän puoleen kaipaisin apua. Mistä löydän hyvän talousvalmentajan, joka olisi kuin pt mutta talousasioissa?
Kommentit (25)
En ole valmentaja mutta voin vilkaista.
Kannattaa tutustua lumipalloefektiin lainojen maksussa pois.
Eli ota ihan kaikki laskut kuluineen esille ja katso kaikista erämaksun määrä, koron määrä, lainanhoitokulut.
Missä on suurin korko? Onko sinne järkevästi lisättävissä kaikki ekstratulosi niin että pääsisit siitä eroon nopeasti kokonaan? Muita lainoja lyhennät minimin.
Sitten kun tuo eka on lyhennetty pois, otat sen sen lyhentämiseen menneen rahasumman seuraavaan ekstraksi ja taas keskität kaikki ylimääräiset rahat tähän yhteen lainaan ja loppuja minimilyhennus jne.
Suunnitelman mihin? Miten olisi velkaneuvonta?
Vierailija kirjoitti:
Eli ota ihan kaikki laskut kuluineen esille ja katso kaikista erämaksun määrä, koron määrä, lainanhoitokulut.
Missä on suurin korko? Onko sinne järkevästi lisättävissä kaikki ekstratulosi niin että pääsisit siitä eroon nopeasti kokonaan? Muita lainoja lyhennät minimin.
Sitten kun tuo eka on lyhennetty pois, otat sen sen lyhentämiseen menneen rahasumman seuraavaan ekstraksi ja taas keskität kaikki ylimääräiset rahat tähän yhteen lainaan ja loppuja minimilyhennus jne.
Tämä karkasi etuajassa, piti vielä sanoa että siinä ei ole järkeä että lyhennät noita kaikkia vain minimin, koska silloin lyhennät niitä korkoja ja lainanhoitomaksuja suurimmaksi osaksi eikä laina itsessään lyhene ollenkaan.
Eli hanki rahaa jostain lisää ja satsaat kaikki korkeakorkoisimpaan. Siitä järjestyksessä kaikki lainat pois. Kylmästi näin. Ehdit myöhemmin kerryttää säästöjä kun rahaa ei enää mene turhiin korkohin ja lainanhoitokuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tästä lumipalloefektistä tai vyörytyksestä, mutta niitäkin on vähän erilaisia. Toisissa neuvotaan maksamaan pienin laina ensin pois, toisissa taas korkomäärältään suurin. Olisi kiva, jos joku joka tietäisi asioista, katsoisi velat, ja osaisi laskea että kun teet näin, niin pääset nopeimmin eroon niistä. Ap
Älä ketään kokoomuslaista ainakaan ota. Samaan aikaan ennätysvelat, leikkaukset ja kaikki päin persettä ennenkuin kaikki romahtaa.
Kunnallinen talousneuvonta tai takuusäätiö, en oikein usko että saisin näistä niin yksityiskohtaista neuvontaa kun tarvitsen. Olen siis valmis maksamaan palvelusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tästä lumipalloefektistä tai vyörytyksestä, mutta niitäkin on vähän erilaisia. Toisissa neuvotaan maksamaan pienin laina ensin pois, toisissa taas korkomäärältään suurin. Olisi kiva, jos joku joka tietäisi asioista, katsoisi velat, ja osaisi laskea että kun teet näin, niin pääset nopeimmin eroon niist
Se missä on sivukuluja eniten tarkoittaa että sinulla menee rahaa eniten ns. hukkaan niin kauan kuin sen maksuerät säilyvät. Pienempi korko ja/tai pienet lainanhoitokulut -> rahaa ei mene yhtä paljon hukkaan.
Minä valmennamme mielelläni 69€/h + ALV
6 kehottaa hankkimaan lisää rahaa ! Jumalauta, tätähän ei olisi kukaan keksinytkään, nyt loppuu kaikkien rahahuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tästä lumipalloefektistä tai vyörytyksestä, mutta niitäkin on vähän erilaisia. Toisissa neuvotaan maksamaan pienin laina ensin pois, toisissa taas korkomäärältään suurin. Olisi kiva, jos joku joka tietäisi asioista, katsoisi velat, ja osaisi laskea että
Okei, ja sitten kun olen saanut maksettua sen huonoimman lainan pois, niin valitsen seuraavan, jota lyhennän isommalla summalla? Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä valmennamme mielelläni 69€/h + ALV
Hmm, mitenköhän saisin sinuun yhteyden? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tästä lumipalloefektistä tai vyörytyksestä, mutta niitäkin on vähän erilaisia. Toisissa neuvotaan maksamaan pienin laina ensin pois, toisissa taas korkomäärältään suurin. Olisi kiva, jos joku joka tietäisi asioista, katsoisi velat, ja osaisi laskea että kun teet näin, niin pääset nopeimmin eroon niist
Voit toki laskea missä ajassa saat maksuerät kokonaan pois kustakin lainasta sis. korot ja lainanhoitokulut ja keskität maksut siihen josta pääset ensimmäisenä eroon. Kunhan satsaat siihen yhteen kaiken ylimääräisen etkä jaa per laina. Esim. eri lainoja 5 kpl ja ylimääräistä rahaa 100 € -> laita yhden lyhennykseen kaikki 100 € eikä 20 € kullekin. Ja sitten joka tapauksessa kun se yksi laina loppuu, älä rupea tuhlaamaan säästynyttä rahaa vaan pistät sen seuraavan lyhennykseen sellaisenaan. Kylmä pää niin selviät, onnea matkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Okei, ja sitten kun olen saanut maksettua sen huonoimman lainan pois, niin valitsen seuraavan, jota lyhennän isommalla summalla? Ap
Juuri näin. Aina se edellisen lyhennyksestä vapautunut rahasumma seuraavaan. Siihen kun sanoin että hankit rahaa niin myy omaisuuttasi, kerää pulloja niin että saat edes muutaman kympin kokoon. Siitä se lähtee. Pienin askelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aina se edellisen lyhennyksestä vapautunut rahasumma seuraavaan. Siihen kun sanoin että hankit rahaa niin myy omaisuuttasi, kerää pulloja niin että saat edes muutaman kympin kokoon. Siitä se lähtee. Pienin askelin.
Minulla on sellainen sivutulobisnes, josta saan jonkin verran tuloja palkkatöiden lisäksi. Näitä rahoja voisin käyttää siihen vyöryttämiseen. Ja kiitos tsempeistä! Ap
Vierailija kirjoitti:
6 kehottaa hankkimaan lisää rahaa ! Jumalauta, tätähän ei olisi kukaan keksinytkään, nyt loppuu kaikkien rahahuolet.
Lisää rahaa ilmestyy usein kun pistää tulonsa ja menonsa exceliin. Eli tarkka talouden seuranta auttaa tässä ja sen lisäksi ihan vaikka pullojen kerääminen, vaatteiden myyminen jne. Euro kerrallaan, siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen sivutulobisnes, josta saan jonkin verran tuloja palkkatöiden lisäksi. Näitä rahoja voisin käyttää siihen vyöryttämiseen. Ja kiitos tsempeistä! Ap
Hienoa! Jos suinkin onnistut, siirrä se sivusumma kokonaan siihen ekan lainan maksuun jne. Laske budjettisi perustuloksi pelkästään palkka tai mikä nyt säännöllinen tulosi on. Sitten extrat (ihan vaikka veronpalautus tms) sinne lainanlyhennykseen yksi kerrallaan.
Minä voin valmentaa.