Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saadun eläkkeen suhde suoritettuihin maksuihin

Vierailija
25.10.2024 |

Luin jostain että tällä hetkellä eläkettä saavat ovat maksaneet jokaisesta saamastaan seitsemästä eurosta yhden euron ja tulevilla sukupolvilla suhde on vielä huonompi. Miten se voi olla noin vähän? Palkasta viedään väkisin summa noin tehottomaan sijoittamiseen. Kyllä pitäisi olla mahdollisuus saada itse valita maksaako pakkoeläkettä vai sijoittaako rahat itse. Koko työuran ajalla maksetut eläkemaksut ja korkoa korolle niin aivan varmasti saisin paremman eläkkeen kuin suhteella 1:7.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ 

MINULLE MINULLE MINULLE MINULLE MINULLE MINULLE MINULLE MINULLE

Vierailija
2/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman hyödyn systeemistä saavat 40-luvulla syntyneet. Sota-aikana ja sen jälkeen sodan raunioihin syntyneet yli kahdeksankymppiset ihmiset. Heillä ei aikanaan ollut kummoiset eläkemaksut, kun ei ollut eläkkeellä olevia edeltävää sukupolvea niin paljoa. En menisi kovin paljoa näin iäkkäille ihmisille päätä aukomaan kun tietää millaiset olosuhteet heillä on lapsena ja nuorena ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko työuran ajalla maksetut eläkemaksut ja korkoa korolle niin aivan varmasti saisin paremman eläkkeen"

Epäilemättä näin. Eläkejärjestelmää ei kuitenkaan ole tehty niin, että aikanaan on aloitettu pelkkää oman eläkkeen säästämistä. Ensimmäisille eläkeläisille eläkejärjestelmän tuotto on ollut todella hyvä, sillä he ovat maksaneet maksuja hyvin vähän tai ei ollenkaan.

Ei siis kannata lähteä näihin populistisiin heittoihin eläkejärjestelmän huonoudesta mukaan, sillä käytännössä kaikki ovat maksaneet ja tulevat maksamaan myös nykyisten eläkeläisten eläkkeitä omien eläkkeidensä lisäksi, eli sun eläkemaksut eivät jauha korkoa korolle sen 40-50 vuotta mitä työurat kestää.

Eläkemaksun keventämiseen ilman eläkkeisiin koskemista olisi ainoa keino lisätä eläkemaksujen maksajia. Eli käytännössä saada työtätekeviä ja eläkemaksuja maksavia maahanmuuttajia ja/tai lisää lapsia jotka aikanaan tekisivät töitä ja maksaisivat eläkemaksuja.

Vierailija
4/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu suuriin ikäluokkiin mutta freelancerina maksoin yrittäjäeläkemaksuja 30 vuoden ajan. YEL on 25 % työtuloista ja siihen normaali ennakonpidätys päälle. Kannattaako työnteko? Ei yksityisellä vakuutuksenottajalla ole mahdollisuuksia vaikuttaa siihen miten työeläkeyhtiö ne säästöt sijoittaa, mutta missään tapauksessa en ole maksanut ainoastaan yhtä euroa per seitsemän.

Vierailija
5/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska kuulla mihin perustuu väite siitä että eläkemaksut olisivat ennen olleet merkittävästi pienemmät. Jo 70-luvulla työnantajapuoli valitteli kun palkan päälle piti maksaa työn sivukuluja, eli työnantajamaksuja neljäsosa palkasta. Tuo summa ei tosin näkynyt työntekijän tilinauhassa, mutta siitä huolimatta se tilitettiin eläkekassaan.

Vierailija
6/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska kuulla mihin perustuu väite siitä että eläkemaksut olisivat ennen olleet merkittävästi pienemmät. Jo 70-luvulla työnantajapuoli valitteli kun palkan päälle piti maksaa työn sivukuluja, eli työnantajamaksuja neljäsosa palkasta. Tuo summa ei tosin näkynyt työntekijän tilinauhassa, mutta siitä huolimatta se tilitettiin eläkekassaan.

Wikipedia: 

Sukupolvien erilainen kohtelu johtuu siitä, että ennen 1990-lukua eläkemaksu oli vain 515 % palkasta, kun taas vuonna 2019 se oli 24,4 %. Siksi 1940 syntynyt saa yli kaksinkertaisen vastineen eläkemaksuilleen vuonna 1960 tai 1980 syntyneeseen verrattuna. Eläkerahastoja säästetään, jotta tulevaisuudessa maksua ei tarvitsisi nostaa kovin paljon nykyisestä. Jo 2010-luvulla työeläkemenot nousivat nopeasti työeläkemaksuja korkeammiksi, ja tilanne pahenee väestön ikääntyessä. Toisaalta työeläkerahastojen tuotto hidastaa niiden hupenemista. 2030-luvun pohjan jälkeen rahastot saataneen takaisin yli 800 prosenttiin vuotuisista eläkemenoista. Näin myöhemmätkin eläkkeet olisi turvattu.[63]

Vierailija
7/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvien erilainen kohtelu johtuu siitä, että ennen 1990-lukua eläkemaksu oli vain 5-15 % palkasta, kun taas vuonna 2019 se oli 24,4 %. Siksi 1940 syntynyt saa yli kaksinkertaisen vastineen eläkemaksuilleen vuonna 1960 tai 1980 syntyneeseen verrattuna. Eläkerahastoja säästetään, jotta tulevaisuudessa maksua ei tarvitsisi nostaa kovin paljon nykyisestä. Jo 2010-luvulla työeläkemenot nousivat nopeasti työeläkemaksuja korkeammiksi, ja tilanne pahenee väestön ikääntyessä. Toisaalta työeläkerahastojen tuotto hidastaa niiden hupenemista. 2030-luvun pohjan jälkeen rahastot saataneen takaisin yli 800 prosenttiin vuotuisista eläkemenoista. Näin myöhemmätkin eläkkeet olisi turvattu.

*korjaus, siis 5-15 %. Se jostain syystä katosi copypasten yhteydessä 

Vierailija
8/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin ja olen omin silmin nähnyt eläkeläisiä jotka eivät ole maksaneet senttiäkään ja ovat eläkkeellä.  Kerro aloittaja myös oma työhistoriasi.  Itse olin 41v töissä ja jäin tk eläkkeelle.

Vierailija
9/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiseksi voit VARMASTI tehdä töitä, että et VARMASTI vaikka sairastu vakavasti?  Että voit tehdä niitä hyvin tuottavia sijoituksiasi.

Vierailija
10/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeyhtiöt voi huokaista helpotuksesta kun pätkätyöläis sukupolvi hakee  eläkettä tulevaisuudessa, 

Vierailija
11/12 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikiseen keskusteluun tulee nykyeläkeläinen huutamaan, että olen tehnyt yli 40 vuotta töitä. Sitä en epäile, mutta nykyiset työssäkäyvät, kuten minä, joudun tekemään ihan yhtä pitkän, jopa pidemmän työuran. Olen 23-vuotiaasta asti ollut kokopäivätyössä, sitä ennen epäsäännöllisemmin opintojen takia, ja vanhuuseläkkeeseen on aikaa niin paljon, että työuraani on jatkunut yli 50 v., kun otetaan huomioon ihkaensimmäinen kesätyö. Nuoremmat sukupolvet eivät ole voineet aloittaa työuriaan 16-vuotiaina, koska sen ikäisenä ollaan suoritettu vasta peruskoulu, eikä peruskoulupohjalta työllistäviä työpaikkoja ole niin kuin suurten ikäluokkien nuoruudessa. Suuret ikäluokat ovat päässeet nuorempina eläkkeelle, saavat isompaa eläkettä maksettua eläkemaksueuroa vastaan - faktoja, joita ette voi kiistää!

Vierailija
12/12 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeyhtiöt voi huokaista helpotuksesta kun pätkätyöläis sukupolvi hakee  eläkettä tulevaisuudessa, 

Ajatus on hauska mutta valitettavasti se ei mene niin. Pätkätyöläiset ei saa eläkettä mutta he ei myöskään siitä lystyistä maksa, joten lopputulos +/- 0.