Edullisia jouluruokia?
Meillä ei mene jouluna ruokaan yhtään sen enempää kuin muitakaan kuukausina. Syksyisin käydään itse keräämässä sienet, puolukat ja mustikat, joten myös jouluna on tarjolla hyvin edullista sienisalaattia ja sienipiirakkaa ja puolukkahilloa. Sen lisäksi meillä ainakin:
Porkkalaa eli marinoitua porkkanaa, keitettyjä perunoita, leipiä, silliä, salaattia, itsetehdyt punajuurilaatikkoa, perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, itsetehtyä punajuurigratiinia, marinoidut punasipulit, kaupan pakaste maissia ja hernettä.
muu vielä auki. Vinkkejä? Mitä edullista teillä syödään?
Kommentit (16)
Meillä normaalien tuotteiden lisäksi joulupöytään tulee laatikot, ehkä rosolli ja kinkku. Maitoa leipää yms. niitä on muutenkin. Enkä koe, että kinkkukaan veisi extraa koska se ostetaan aina sbonuksilla. Extraa on vain se rosolli ja laatikot. Ei kaada taloutta. Paketti pipareita ja paketista tehdään joulutortut.
Jouluna tuppaa olemaan liikaa ruokaa. Suolaista, rasvaista ja makeaa. Ap:n marja- ja kasvisruuat kuulostaa hyvältä.
Osta juhlakinkku jo marraskuun puolella, jos vain mahtuu pakastimeesi. Niissä nousee hinta joulukuun puolella.
Kinkku
laatikot
rosolli
ne ovat halpoja
Ainoa kallis juttu joulupöydässä on ostettu muikunmäti
siikaa ja kirjolohta saa edullisesti
itse kun tekee
Piparit itse leipoen
tunnelmaa ja kivaa puuhaa lasten kanssa
edullisia ovat
Kaikki perinteiset jouluruuat pl. kinkku ja graavikala ovat halpoja. Kaikki laatikot, rosolli, riisipuuro ja sekametelisoppa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä normaalien tuotteiden lisäksi joulupöytään tulee laatikot, ehkä rosolli ja kinkku. Maitoa leipää yms. niitä on muutenkin. Enkä koe, että kinkkukaan veisi extraa koska se ostetaan aina sbonuksilla. Extraa on vain se rosolli ja laatikot. Ei kaada taloutta. Paketti pipareita ja paketista tehdään joulutortut.
Tiedät kai että rosolli on todella halpaa tehdä itse? Keität vain punajuuria ja porkkanan ja kuutiot + heität joukkoon halutessasi palan omenaa tai suolakurkkua. Talvella on aina saanut punajuurta, lanttua, porkkanaa, perunaa jne. Max 1€/kg. Eli jos teet vaikka 450g rosollia se maksaa 0,50€, ei kovin kallista. Laatikoiden teko myös tosi halpaa koska juurekset on halpoja. Itse ei käytetään niissä mitään kermoja, loraus maitoa vain joukkoon ja margariininokarw ja uuniin.
Olen huomannut ostavani joskus liikaakin ruokatarpeita jouluksi. Joskus ostin joka joulu ananaksen, uutena vuotena vielä syömättä. En halua kovin montaa eri sorttia yksi asuvana joulupöytään. Itsetehdyt rosolli, imelletty perunalaatikko ja lanttulaatikko, kinkkua pitää olla. Jokin vihersalaatti. Kalakin usein jää syömättä, vaikka muulloin sitä syönkin. Lisäksi hedelmiä. Ruisleipää. Ja joulutorttuja paistan. Leivon jotain, kuivakakun, muffinseja, taatelikakun tms.
Saatan kokeilla levitettyä ja paistettua munakoisopihviä.
Ensin koisot uuniin, että pehmenee ja kuori irtoaa. Sen jälkeen leivitetään ja sitten paistetaan.
Muu on vielä auki. Voi olla etten malta odottaa jouluun ja teen ainakin kokeilut jo ennen sitä.
Jouluna mitä sitä on 3 päivää niin käytän noin 25 euroa. Ostan perunaa, silliä, lanttu ja maksalaatikkoa ja kalaa.
No eikö tuohon jo sitten voisi muutaman kalliimmankin herkun lisätä?
Suomalainen perinteinen jouluruokahan on lähtökohtaisesti edullista. Sinulta listalta puuttuu riisipuuro. Kinkku on kilohinnaltaan halvinta lihaa. Joulutorttutaikina ei myöskään ole kallista.
Itse tykkään kyllä jouluna syödä kaloja, mätiä, parempia suklaita jne. Määrä ei korvaa laatua.