Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Kaksikieliset? Kummalla kielellä ajattelette? =D
Kommentit (3)
Mutta ajattelen ja näen unia englanniksi. Johtunee siitä, että opinnot englanniksi tehty ja asunut pitkään englanninkielisessä maassa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
kaksikielinen, mutta olen asunut jo yli 10 vuotta poissa Suomesta. Suomi on siis virallinen aidinkieleni, mutta osaan kylla sujuvasti asuinmaani ja mieheni kielta. Ajatteleminen riippuu kielesta, jota siina asiayhteydessa kaytan. Jon mietin jotain tyojuttuja, ajattelen talla kakkoskielellani ja jos ajattelen esim. suomen sukulaisia ja ystavia ajattelen suomeksi.
Alue: Aihe vapaa
En ole varsinaisesti kaksikielinen, mutta osaan mielestäni erinomaisesti toista kieltä ja olen asunut täysin vieraan kielen ympäristössä jonkin aikaa. Ajattelu riippuu paljon asiasta ja ympäristöstä. Jos olen viettänyt paljon aikaani kakkoskielen ympäristössä ja/tai teen asioita sillä (esim. kirjoitan) alan yleensä ajattelemaan myös sillä kielellä. Tuota sattuu joskus, vaikka olisinkin ihan täysin suomenkielisessä ympäristössä.
Hämmentäviä tilanteita tulee joskus harvoin, kun on ollut pitkään kakkoskielisessä ympäristössä ja ajattelee sillä kielellä, mutta ei tiedäkään jotain sanaa. Silloin sattuu toisinaan, etten muista sanaa äidinkielelläni. Vaikkei tarvitsisi selittää kenellekään mitään, jää itseä hämäämään, kun ajatukset jäävät jumiin siihen puuttuvaan ilmaisuun.