Jos energiajuomat halutaan K18, niin seuraavaksi kahvi?
Aluksi, en itse juo energiajuomia kuin äärimmäisen harvoin ja silloinkin ainoastaan pienen tölkillisen sokeritonta Red Bullia. Suodatinkahvia juon 1 - 2 pientä kupillista (1,5 dl) päivässä. Kahvinjuontia ei ole kenenkään pakko aloittaa jos ei itse halua.
Ymmärrän tietenkin, että kofeiini ei ole tarkoitettu ala-asteikäisille lapsille. Itse kuitenkin, ja hyvin moni muukin tässä maassa, on aloitellut kahvinjuontia yläasteiässä (tuolloinkin kohtuullisissa määrin). Kahvinjuonti on tärkeä osa suomalaista kulttuuria, itse jo pikkulapsena sain maistaa äidin kahvilusikasta pienen määrän. Pahalta se maistui silloin, mutta näin aikuisena ihmisenä tilanne on toinen. Minun mielestäni laissa pitäisi säätää virallisesti energiajuomien ikärajaksi mieluummin 15 vuotta. 18 vuotta on aivan liian ankara ikäraja suhteutettuna siihen, että kahvia ja limsoja saa ostaa ilman ikärajaa.
Onko tässä energiajuomatilanteessa lisäksi se riski, että seuraavaksi kahvin ostaminen ja myyminen alaikäisillä halutaan kiihkomielisesti kieltää? Tupakkavainojen päättyessä loppuaan, seuraavaksi aletaan varmaan puuhaamaan "Kahvitonta ja kofeiinitonta Suomea" väestön kofeiininkäytön lopettamiseksi...
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kahvia on Euroopassa juotu satoja vuosia ilman haittoja, päinvastoin hyödyt ovat olleet merkittäviä. Miksi sitä kukaan haluaisi kieltää?
Mitkä ne hyödyt on? Unettomuus? refluksitauti?
Mitenkäs tätä valvottaisiin? Tulisiko terveyspoliisi koteihin katsomaan ettei lapset keitä tai ota kahvia? Ekat kahvini join itsenäisesti (itelleni keitin) 10 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia on Euroopassa juotu satoja vuosia ilman haittoja, päinvastoin hyödyt ovat olleet merkittäviä. Miksi sitä kukaan haluaisi kieltää?
On sillä haittavaikutuksia. Riippuvuus, unettomuus, levottomuus, vatsavaivat, raudan imeytyminen heikkenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa nousi moderniin aikaan vaihtamalla kaljan kittaamisen kahvin juontiin. Vaikutukset tuottavuuteen, terveyteen ja sosiaaliseen kanssakäyntiin ovat ne merkittävät hyödyt.
Kuka helvetin mainosmies ja huijari edes keksi energiajuoman? Ihmiskunta pärjäsi ilman energiajuomaa 300000 vuotta.
Ei kaikkea paskaa tarvitse ostaa vain siksi että sitä myydään kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvilla on positiivisia terveysvaikutuksia ihan tutkitusti, se muun muassa ehkäisee dementiaa. Energiajuomilla on vain kielteisiä terveysvaikutuksia.
Ei mulle ole supermuistia tullut vaikka juon sen 10 mukillista/pvä. Päinvastoin tuntuu että muisti huononee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juonti keski-iässä voi pienentää dementiaan ja Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä myöhemmällä iällä.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/ehkaise-dementiaa-horp…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilla on positiivisia terveysvaikutuksia ihan tutkitusti, se muun muassa ehkäisee dementiaa. Energiajuomilla on vain kielteisiä terveysvaikutuksia.
Ei mulle ole supermuistia tullut vaikka juon sen 10 mukillista/pvä. Päinvastoin tuntuu että muisti huononee.
Suositeltu annos 3 kuppia.
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomissa on paljon muitakin haittoja kuin pelkkä kofeiini. Kahvi on luonnontuote, ei niitä voi verrata keskenään
Mut mä oon kyl samaa mieltä siinä että se ikäraja tulis olla 15
Kärpässieni ja sokeri ovat luonnontuotteita. Tuo typerin argumentti minkään asiaan puolesta. Luonnontuote ei todellakaan tarkoita sitä, että se on haitaton.
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomissa on paljon muitakin haittoja kuin pelkkä kofeiini. Kahvi on luonnontuote, ei niitä voi verrata keskenään
Kärpässienikin on luonnontuote. Tuo on ihan käsittämätön argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alla on listattu kahvin terveysvaikutukset, jotka on tieteellisesti todistettu.
1. Kahvi piristää ja parantaa aivojen tehokkuutta
2. Kahvi auttaa laihtumaan ja lisää aineenvaihduntaa
3. Kofeiini lisää fyysistä suorituskykyä
4. Kahvi vähentää tyypin 2 diabeteksen riskiä
5. Kahvi suojelee Alzheimerin taudilta ja dementialta
6. Kofeiini voi vähentää Parkinsonin taudin riskiä
7. Kahvi alentaa maksakirroosin riskiä
8. Kahvinjuojilla on alhaisempi riski sairastua syöpään
9. Kahvi voi vähentää sydänkohtauksen riskiä
10. Kahvi sisältää todella paljon antioksidantteja
Sitten amispojat hakee pikkutytöille ESssää pimpukkaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha haju ei ole mikään peruste tehdä asioita laittomiksi. Joidenkin mielestä myös kahvi haisee pahalle.
Jauhetut kahvipavut tuoksuvat 99,99999 % mielestä taivaalliselle.
Todellakin. Muistan vieläkin sen hetken kun piti keittää vanhemmille aamukahvia 12-vuotiaana ja piti avata uusi paketti. Se tuoksu oli taivaallinen. Sitten oli pakko juoda itsekin kahvia ja loppu on historiaa.
Suomalainen poliitikko on aina valmis kieltämään jonkin tuotteen myynnin. Tarvitaan vain sopiva syy. Ehkä se kielletyn hedelmän maku saa lapsen juomaan järkyn hajuista ja makuista energia juomaa. Muuten ei olisi edes halunnut mutta jotain jännää siinä täytyy olla kun se on nuorilta kiellettyä.
Mitä jos kiellettäisi aikuisilta salkkareiden katsominen? Sehän on niin hirveää shaibaa että se on pahaksi aikuisten kehittyneille aivoille. Plus se saamarin huono näytteleminen hävettää välillä katsojaakin. Joo näin tuttavien luona koko jakson pitkästä aikaa moneen vuoteen.
Yksi kielto pitäisi saada. Maanantait pitäisi kieltää. Ne kun pilaavat viikosta kaksi päivää. Sunnuntain ja maanantain. Ajatellaan tietenkin lapsia kun kielletään maanantait. Aina pitää ajatella lapsia kun kielletään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpässienikin on luonnontuote. Tuo on ihan käsittämätön argumentti.
Kärpässienikin voi tehdä hyvää oikein käytettynä.
Se riittää, että sen 0,0001% mielestä haisee pahalle