Kuinka vanhoista astioista syötte? Itsellä käytössä vanhaa arabiaa, josta syön. Mikroon ei voi laittaa, astiat menisi pilalle.
Kommentit (17)
Yleensä ostan uusia sitämukaan kun hajoaa. Vanhimmat ovat 2-3 vuoden takaa. Nykyastiat eivät kestä käyttöä.
Vanhimmat on yli 35 vuotta, hyvin kestävät mikrossakin
Ruokaa ei voi laittaa mikroon.
Menisi pilalle.
Mulla on ikivanhoja, rakkaita Arabian astioita... käsitiski.
Sorsakosken vääntyneitä haarukoita (kunnan nimi kaiverrettuna)
Kermanekkoja n 10, Soma, eri värejä. Sokerikkoja sama. Ne on keittiön avohyllyssä koristeena. Katselen päivittäin.
Vanhoja Finelin kattiloita, koristeena
Vanhimmat on varmaan 70-100v vanhoja, en tykkää uusista astioista
Mulla on käytössä Tarjoustalosta aikoinaan ostetut astiat. Hyvät ovat. Hatmittaa kun tässä oari viikkoa sitten yksi kahvimuki luiskahti käsistä tiskialtaaseen ja hajosi-.. vitsin kikkare, no samaa sarjaa vielä kaapissa... Täytyis jostain löytää yks edes lähes samanlainen... Olen fiksoitunut näihin...
On mulla Arabiaakin... Mut en käytä niitä. Sit kun kuolen joku myy ne kirpparilla....
Vanhimmat lautaset lienevät 60-70-luvun taitteesta. Hyvin ovat kestäneet, mutta ovat jo niin kuluneita, että siirtelen niitä vähitellen syrjään, sillä on mulla hieman uudempaakin kalustoa. Kunnon teräksiset aterimet ja kattilat nyt kestävät kai ikuisesti. Emalikattilat ovat lähteneet kiertoon jo monia vuosia sitten, sillä eihän niillä voinut keittää juuri muuta kuin vettä, sillä ruoka paloi pohjaan, jos ei koko ajan sekoitellut. Vain yksi emalinen kahvipannu on muistona nuoruusvuosilta. Käytössä se ei ole ollut pitkiin aikoihin.
Ostin ebaystä 1950-luvun amerikkalaisia teekuppeja. Lyijyähän näissä epäilemättä on mutta ovat sentään ilman koristeita.
Mulla on Vanha Saviruukku, varmaan jostain 1600 luvulta josta syömme puuron koko perhe. Puukauha jokaisella ja samasta kulhosta kahmitaan.
50-l, 60-l, 90-l käytössä joka päivä.
Mulla yli 75 vuotta vanhoja astioita ruokalautasena! t.ap
Vanhimmat 1800-luvulta, mutta niitä ei tietenkään käytetä arkikäytössä. Juhlallisemmin sininen Taika-astiasto ja normiarjessa valkoista Teemaa, ikää noin 15 vuotta.
Laaja ruokailu-astiasarja tuli miehen mukana, kun menimme naimisiin. Se on edelleen käytössä. Hääpäivä oli toukokuussa 1990. Astiasarja on hyvää tekoa. Se on kestänyt monet muutot, kolhut ja lasten "kasvukivut". Ei ole syytä vaihtaa.
Astiat olivat opiskelijana kalliita, joten sain lankoni isoisän jäämistöstä kaikki lautaseni. Oman mummoni jälkiruokakipot ovat myös käytössä. Nämä ovat 50- ja 60-luvulta. Mukit ja lasit ostin Iittalan tehtaanmyymälästä opiskelija-alennuksella 90-luvulta. Kaikki ovat edelleen käytössä ja Iittalan kakkoslaatu säilynyt moitteettomasti. Olen ostanut lähinnä uusia muumimukeja, kun niistä on muutama hajonnut.
Mikroa en ole koskaan omistanut, mutta astiapesukoneen myötä vanhimpien astioiden koristelut ovat haalistuneet.
Lasitteet hajoaa vanhoista joten sellaisista yli 80v ja varsinkin yli 100v vanhoista posliiniastioista ei kannata syödä joka päivä. Niin ja käsin pesu totta kai.
Meillä on yli 100v vanha arabian astiadto juhla-astiastona, muuten en käytä. Hieno on mutta sen näkee ettei lasite ole kaikissa enää hyvä.
Astioista en osaa sanoa, mutta mökin puuceessa on tikku, jolla jo isoisäni isä hoiti hygieniapuolen isomman hädän jälkeen. Hyvin kelpaa edelleen meidänkin perheen käyttöön. Pestään tietysti aina silloin tällöin.
Osa astioista on varmaan 30-40 vuoden vanhoja, joitakin olen ostanut kun vanhat olen onnistunut rikkoa, mikrossa muutama lautanen on rikkoontunut.