Eikö länsisuomalaiset kyenneet keksimään kalakukkoa?
Yhtä nälkäistä sakkia kuitenkin keskimäärin olleet.
Kommentit (22)
Länsisuomalaisilla oli muut ruokakeksinnöt. En nyt kyllä saa päähäni... en ole länsisuomalainen.
Saaristolaislimppu vissiin.
Kukaan täyspäinen ei ole keksinyt kalakukkoa, saati syö sitä.
Vierailija kirjoitti:
Karmein ruoka minkä tiedän.
Höpö höpö.
Kalakukko on parasta. Siivu mikroon ja voita päälle ja on namia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan täyspäinen ei ole keksinyt kalakukkoa, saati syö sitä.
On niitä lihakukkojakin
Ahven- ja lohikukko ovat maukkaita.
Lisäksi nyt kaupoissa Itä-Suomessa myydään peltikukkoa. Sen täyttetteenä on lihaa tai kalaa, ja maukas ruiskuori ja pohja.
Se on kuin piirakka pelillä. Peltikukkoa myydään palasina.
Helppoa ja ruokaisaa ottaa evääksi töihin, retkille, piknikille
Huomaa, että on idästä. Kova ja sitkeä kuori, jonka alla limaista taikinaa ja kalamössöä sekä ihraa.
Eikö itä-suomalaiset kyenneet keksimään mustaamakkaraa.
Kalakukko nimenomaa kehitettiin länsirannikolla, kun piti kehittää jokin halpa ja energiapitoinen märröruoka persjalkaisen maatiaisrodun nälkäkuoleman ja sukupuuton estämiseksi. Kysymyksessä oli siis eräänlainen valveutunut kehitysapu. "Älä anna köyhälle kalaa vaan opeta hänet kalastamaan."
Eihän nämä länsiuomalaiset älynneet edes tehdä tuoretta leipää kuin hyvin harvoin, vaikka joka torpassa on ollut puulämmitys. Muutama kerta vuoteen leipää ja niitä on sitten jyystetty kovina känttysinä. Aika heikkoa energian käyttöä, jopa tuhlausta.
Pohojammaalla syörään lihaa, jouluna voi jokku syörä lipiäkalaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että on idästä. Kova ja sitkeä kuori, jonka alla limaista taikinaa ja kalamössöä sekä ihraa.
Sinä olet saanut taitamattoman kokin tekemää kukkoa tai olet tyrinyt itse kukonteossa. Se taikina ei ole ollenkaan limaista eikä ihra kuulu reseptin ollenkaan.
Varmaan olis kyennyt. Mutta ajattelivat, että antaa savolaisten keksiä edes jotain, niin niidenkin itsetunto kohentuu. Odotettiin sitten pari-kolmesataa vuotta, ja saihan ne sen keksittyä. Fiksua porukkaa.
Ihan hyvä huikopala, mutta siitä saa seuraavaksi aamuksi hirveän päänsäryn. Itse ainakin olen saanut.
Keksittiinhän me, lentävä kalakukko! Palautettiin lentoteitse keksijälleen.
Kalakukko on kovasti lukua virolaiselle lihaleivälle ja kalaleivälle (kalaleib)
Ei. Mulla on kalakukko fobia tai jotain, mutta se on vaan ruoka minkä äärellä valitsen kuolla vaikka nälkään. En ole ikinä edes maistanut. Pelkkä ulkonäkö etoo. Olen erittäin länsisuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä länsiuomalaiset älynneet edes tehdä tuoretta leipää kuin hyvin harvoin, vaikka joka torpassa on ollut puulämmitys. Muutama kerta vuoteen leipää ja niitä on sitten jyystetty kovina känttysinä. Aika heikkoa energian käyttöä, jopa tuhlausta.
Toisaaltaan meillä on kasvolihasten kehittymisen takia kauniit kasvot toisin kuin pottunaamaisilla itä-suomalaisilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaaltaan meillä on kasvolihasten kehittymisen takia kauniit kasvot toisin kuin pottunaamaisilla itä-suomalaisilla
Ai niin kuin Porin pojalla Arto S:llä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmein ruoka minkä tiedän.
Höpö höpö.
Kalakukko on parasta. Siivu mikroon ja voita päälle ja on namia.
Lanttukukko on parasta
Me oomma syänehet vaan isoot ahavenet ja piänemmmät on tarjottu kissoille, notta notta. Läskit ollahan paistettu pannussa ja sitten lopuksi juatu se rasvakin siitä pannulta, jotta , notta.
Terveheisiä' lapualta joo.