Tori.fissä kannattaa katsoa molempien arvostelut
Oletteko miettineet tätä? Jos katsotte jonkun myyjän profiilia, niin se ei välttämättä kerro kaikkea "hyvää" myyjästä, vaikka siellä olisi täydet 10 arvosanana. Kannattaa siis katsoa myös se arvosana, jonka kyseinen myyjä on antanut TOISELLE osapuolelle eli ostajalle. Näkemykset rahan ja tavaran vaihdosta voi olla erilaiset.
Kerron kokemukseni. Olin ostamassa yhtä tavaraa. Kyselin, missä päin se sijaitsee sillä en omista autoa ja hakeminen voi olla joskus vaikeaa. Myyjä ilmoitti osoitteen ja se ikävä kyllä sattui hankalan reitin varrelle. Ilmoitin, että minun pitää tuon vuoksi jäädä vielä miettimään. Myyjä yllättäen ITSE tarjoutui tuomaan tavaran minun luokseni, joten kiittelin ja iloisena tartuin tarjoukseen. Ajattelin, että olipa kivasti tehty! Lopputulos: annoin myyjälle arvosanaksi 10 ja hän oli antanut minulle arvosanaksi 8. Olin ollut vastassa sovittuna aikana, vastannut viesteihin ja antanut täyden pyydetyn hinnan, eli kaiken piti olla hyvin. Eli sainko huonomman arvosanan siksi, että myyjä tarjoutui itse tuomaan tavaran? :D
Toinen kokemus. Annoin reilun toridiilitarjouksen yhdelle myyjälle; tarjous käytännössä pudotti vain postikuluja hinnasta. Vastaavaa tavaraa on usein myyty myös huomattavasti edullisemmin. Nyt kun edullisempaa ei heti löytynyt, niin päätin tehdä tuon tarjouksen hänelle. Myyjä voi joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Myyjä ilmoitti välittömästi napakasti, että jää vielä odottamaan saako täyttä pyytämäänsä hintaa ja jos ei, niin sitten voisi ehkä postittaa tavaran. Annoin tarjouksen roikkua siellä jonkin aikaa vaikka tuosta jäi tosi epävarma olo.
Myyjästä ei tosiaan kuulunut yhtään mitään. Siinä koko päivän odotellessa löysin sittenkin aika samanlaisen kiinnostavan tuotteen toiselta myyjältä. Tässä kohtaa olisin voinut joko hiljaa vetää oman tarjoukseni pois, tai olla reilu ja ilmoittaa, että näin on päässyt käymään ja kysyä vielä kertaalleen, että onko miettinyt, haluaisiko tehdä ne kaupat vai jääkö vielä miettimään tai odottamaan parempaa tarjousta. Kaikki sallittakoot hyvässä hengessä.
Päätin laittaa ystävällisesti viestiä. Myyjä reagoi viestiin ja kertoi, että voisi hyväksyä sen myöhemmin (eli pelasi itselleen taas lisää epämääräistä aikaa). En laittanut mitään viestiä tällä välin vaan jäin odottamaan nätisti. Hän tosiaan hyväksyi sen lopulta. Kiitin tarjouksen hyväksymisestä. Postituksesta hän ei itse sitten infonnut mitään kahteen kokonaiseen päivään ja tällöin en KERTAAKAAN hoputtanut/kysellyt tavaran perään eli hän sai ihan rauhassa paketoida ja postittaa.
Tavara tuli perille. Kiitin taas ystävällisesti ja painoin vielä kilttinä sen tavaran hyväksytyksi, jotta hän saa pian itsellensä ne toridiiliin varatut rahat. Kävi ilmi, että myyjä antoi minulle arvosanaksi 7,5 kun taas itse olin päätänyt antaa täydet 10, koska ajattelin olla kiltti ja antaa anteeksi nuo epävarmat vitkuttelut, koska muuten kaikki meni ihan ok ja tavara oli kunnossa.
Tuntuu tavallaan oudolle, että miksi sitten hyväksyi sen tarjouksen minun kanssani, jos ei ollut tyytyväinen siihen ettei saanut täyttä pyytämäänsä hintaa tai jos hän koki kysymyksen tarjoukseni hyväksymisestä jotenkin hoputtamisena? Eihän toridiilin kautta ostavatkaan halua, että on samanaikaisesti kaksi tarjousta vetämässä samankaltaisista tavaroista ja yhtäkkiä voisikin tulla kaksi samanlaista tavaraa postissa. Järkeväähän se on ottaa sitten se toinen (roikkuva) tarjous pois. Näköjään olisi vaan pitänyt ottaa se tarjous pois hiljokseltaan ja jättää tuo myyjä ihmettelemään ja nuolemaan näppejänsä.
Itsekin olen ihmetellyt kun lähes kaikki arvosanat ovat luokaltaan 10. Missä on ne huonot arvostelut?