Onko jauhelihakastike ja perunamuusi mielestäsi terveellistä kotiruokaa?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä keskustelu oli älyvapaiden lihansyöjien kanssa tässä. Omapahan se on ongelmanne, että ahneita ja itsekkäitä olette.
Ongelma? Itsekkäitä? Mikä sua vaivaa? 😄
Ei ole, hiilaria ja rasvaista punaista lihaa. Lapsille hyvää kasvuun, mutta aikuisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos kastikkeen tekee tomaattipohjaisena vähärasvaisesta jauhelihasta, muusin tekee maidon sijaan veteen ja lisäksi vähintään puolet lautasesta on täytetty kasviksilla.
Niin sitten se on epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että et halua tutkia asioita koska se ei sovi arvomaailmaasi, ei tee siitä totta. Jatka vain lihansyömistä ja sairastu sitten vanhempana. :)
Mikä sairaus tulee ja missä iässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lautasella on puolet salaattia/raastetta ja toisella puolella neljännes perunoista tehtyä muusia ja kastikkeessa naudan paistijauhelihasta (rasvaa alle 10%) tehtyä kastiketta, jossa myös sipulia ja jotain juuresta, niin on oikein terveellinen ateria.
Terveellisempää on kun vielä jättää lihan kokonaan pois ja korvaa jollain muulla. Tutkittu juttu.
Korvikeruoka on nykyään in :)
Vierailija kirjoitti:
Terve ruokarytmi on kaiken a ja o. Syö kohtuudella, älä ahmi. Nauti ruoasta. Syö pienempiä aterioita pitkin päivää. Vitamiinin saanti raaka-aineista on eri asia kuin purkista saatavat vitamiinit sillä ruoasta saatavat vitamiinit imeytyy paremmin elimistöön.
Pitkin päivää syöminen ei mitään tervettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Terve ruokarytmi on kaiken a ja o. Syö kohtuudella, älä ahmi. Nauti ruoasta. Syö pienempiä aterioita pitkin päivää. Vitamiinin saanti raaka-aineista on eri asia kuin purkista saatavat vitamiinit sillä ruoasta saatavat vitamiinit imeytyy paremmin elimistöön.
Terve ruokarytmi on sun mielestä syödä pieniä aterioita pitkin päivää? Siis jatkuvaa mussutusta koko päivän? Ei juma. Olen pitkän ikäni syönyt kolme ateriaa päivässä ja harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ne aina samaan aikaan. Välipaloja en ole teini-iän jälkeen tarvinnut, kuppi kahvia ilman mitään riittää. Itse teen kaiken ruokani tuoreista aineista ja ihan tavallisia kotiruokia enimmäkseen. Helppoa ja edullista sekä pysyy hoikkana/normaalipainoisena ja lisäksi ruoat ovat maukkaita eikä mitään veteen tehtyä perunamuusia. Lihaa ja kalaa pitää olla n. 4x viikossa ja paljon juureksia ja salaatteja ilman mitää juustoja salaateissa.
Paljon terveellisempää olisi perunamuusi ja kalapuikot.
Siihen kaveriksi suppilovahveromuhennos. Ai, että on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös vähärasvaista jauhelihaa. En tiedä, paljonko hirven jauhelihassa, mutta oletettavasti alle 10%. Sitä kestää ruskistaa rasvassa eikä silti kastikkeesta tule kovin rasvaista.
Hirven jauhelihaan on ainakin ennen ollut tapana lisätä jotain rasvaista lihaan ettei kuivu esim. pyöryköihin. Minä taasen pidän peuran lihasta, mutta ikävän harvoin sitä on näin kaupunkilaisena saatavilla. Pitäisi tuntea joku metsästäjä. Koronasulun aikana ostin luomutilalta peuran jauhelihaa ja oli niin maukasta, ettei välttämättä tarvinnut mausteita ollenkaan. Huhuu, missä olette peuran lihan myyjät. Teitä kaivataan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se aika terveellistä jos valitsee vaikka 10% naudanjauhelihan, kastikkeeseen ei kermaa vaan sipulia, yrttejä.
Jotkut piilottavat sinne ovelasti porkkanaraastetta, jos se ei muuten uppoa syötiin tai syöjään. Kastikkeen voi myös tehdä tomaattimurskaan, jolloin se onkin yllätys yllätys bolognesekastiketta.
Sairasta tuollainen piilottaminen.
Ei ole mielestäni terveellistä vaan nistipataan verrattavaa mössöä. Samantyylisiä mutta oikeita ruokia olisi mielestäni esim.
- lihapata, keitetyt perunat ja uunipaahdetut porkkanat
- lihamureke, perunamuusi ja vaikka keitetty parsakaali
- bolognesekastike tai liharagú pastan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Paljon terveellisempää olisi perunamuusi ja kalapuikot.
Siihen kaveriksi suppilovahveromuhennos. Ai, että on ihanaa.
No jos teit kalapuikot itse niin hyvä. Ne ostetut eivät ainakaan minulle kelpaa alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä keskustelu oli älyvapaiden lihansyöjien kanssa tässä. Omapahan se on ongelmanne, että ahneita ja itsekkäitä olette.
Miksi nimittelet ihmisiä älyvapaiksi jonkun syömisen vuoksi? Olet todella outo. Itse en syö burgereita enkä muitakaan pikaruokaloiden antimia, en eineksiä enkä käytä lihaliemikuutioita saatikka jotain sipulikeittopusseja. Silti EN nimitä näiden käyttäjiä älyvapaiksi. Oletko olevinasi joku maailmanparantaja, vegaaniksi käännyttäjä. Itse taidat olla älyvapain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lautasella on puolet salaattia/raastetta ja toisella puolella neljännes perunoista tehtyä muusia ja kastikkeessa naudan paistijauhelihasta (rasvaa alle 10%) tehtyä kastiketta, jossa myös sipulia ja jotain juuresta, niin on oikein terveellinen ateria.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä suomalaisten rakkautta raasteisiin. Yäk
Ei oo mittään rakkautta. On kuule syämistä ihan oikeeta ruakaa. Ja hyvää ruakaa onkin kun omasta maasta on juurekset otettu. Sää vaan et viitti raastaa ja siks sanot yäk. Ruoasta ei pida koskaan sanoa yäk, tiäsiks.
"Onko jauhelihakastike ja perunamuusi mielestäsi terveellistä kotiruokaa?"
On, muttei riittävää. Tuosta saa energiaa (hiilihydraatteja), rasvan määrää voi itse säätää halaumakseen, vitamiineja ja proteiineja. Mutta ei riitä yksinään! Tarvitsee tuekseen kuitupitoisen salaatin, esim porkkanaraaste puolukoiden kera.
Satunnainen herkuttelu jollain epäterveellisellä ei ole niin paha asia, jos yleensä syö hyvin.
Meillä vain on monilla mennyt elämä jokapäiväiseksi herkutteluksi rasvalla ja sokerilla ja alkoholilla.
Kyllä on. Salaattia kylkeen ja maitoa juomaksi. Hyvää perus kotiruokaa, jota kannattaa syödä.
no älä syö. tuohon hyvää salaattia,peruna on terveellistä, itse kuorineen syön usein, uudet potut huippua, uuniperunalaatikko, muusisa maitoa, no se voi nökäre kruunaa. lihasta saa rautaa. mummonkurkut vaikka aterialle.kotikaljaa.
Totta. Kasvavat lapset tarvitsevat monipuolista ravintoa ja opettelevat syömään, mitä eteen kannetaan. Liikuntaa harrastavat aikuiset saavat proteiininlähteet lihasta ja vaikka pavuista sekä vanhuksilla erittäin tärkeää saada ensinnäkin tuttuja makuja ja proteiinia lihaskadon hidastamiseksi. Miksi siis luopua kokonaan lihasta?