Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Labore: Suomalaisten ostovoima on ampaissut räjähdysmäiseen kasvuun ja palannut jo pandemiaa edeltävälle tasolle

Vierailija
10.10.2024 |

Ostovoiman kasvu näkyy etenki, hintojen nousun voimakaana hidastumisena, kulutuksen lisääntymisenä ja suomalaiset käyttävät siihen nyt enemmän rahaa kuin vielä vuosi tai pari aiemmin. Etenkin tavallisten työläisten ja eläkeläisten kulutus ja luotto talouteen on kasvanut, yhä harvemmalla on talouďellisesti tiukkaa ja perheellisten ansiotulot ovat lisääntyneet kuluneen vuoden aikana. Laboren mukaan tämä on ollut hallituksen tekemien uudistusten ja leikkausten ansiota.

https://yle.fi/a/74-20116945

Kommentit (167)

Vierailija
1/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset käyttää enemmän rahaa ostoksiin koska kaikki on kalliimpaa kuin pari vuotta sitten. Se ei tarkoita että ihmiset ostaa enemmän.

Vierailija
2/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Kyl se siitä sit kohentuu taas. Marimekollakin on ystävämyynti nyt just 👍 käykää katsomassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset käyttää enemmän rahaa ostoksiin koska kaikki on kalliimpaa kuin pari vuotta sitten. Se ei tarkoita että ihmiset ostaa enemmän.

Totta. Mutta älä pilaa hyvää ja positiivista illuusiota siitä että ihmisillä menee nyt paremmin. Menee muuten vibat pilalle ja ihmisiä alkaa taasen masentamaan. 

Vierailija
4/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta älä pilaa hyvää ja positiivista illuusiota siitä että ihmisillä menee nyt paremmin. Menee muuten vibat pilalle ja ihmisiä alkaa taasen masentamaan. 

Olen asperger. En voi sille mitään. Pitää pysyä faktoissa.

Vierailija
5/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv nosti hintoja enemmän kuin 1.5% olisko ihan tää syynä.

Vierailija
6/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Kyl se siitä sit kohentuu taas. Marimekollakin on ystävämyynti nyt just 👍 käykää katsomassa.

Totta. Kivoja juttuja oli paljon.

Vierailija
7/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kuulun siihens ryhmään, jolla menee taloudellisesti heikoiten.

T. Ansiosidonnaisella elävä yh

Vierailija
8/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanasti taas meitä vedetään nenästä.

Vierailija
9/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No palkkani nousi työpaikkaa vaihtamalla 0.50€/h. En nyt mistään räjähtävästä ostovoiman lisääntymisestä puhuisi. Suomessa on liian kallista kaikki. m39

Vierailija
10/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työmarkkinatukea saavan työttömän ostovoima kuitenkin kasvaa tänä vuonna ja pysyy lähes samana vuosina 2025-2026, koska hän saa toimeentulotukena sen, minkä työmarkkinatukeen ja yleiseen asumistukeen tänä vuonna tehdyt leikkaukset vievät."

Mikähän aivopieru tämäkin, ikään kuin toimeentulotukea saisi jotenkin automaattisesti. Itse saan 0 € koska on työssäkäyvä puoliso. Aika monella sama tilanne. 

Vierailija
11/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nousu olisi hyytynyt mitä en kaupassa huomaa niin silti on edelleen kallista kun tulot eivät ole muuttuneet.

Vierailija
12/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä tynnyrissä ne Laborella elää, mutta siitä on yli kymmenen vuotta kun olen itse saanut viimeksi palkankorotuksen ja kun sitä pyytä yt niin työnantaja on perustellut ettei palkkoja voi nyt nostaa koska yrityksellä menee heikosti.

Vierailija
13/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt hyvä pöhinä?

Vierailija
14/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hallitus!

Vierailija
15/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Talouselämä uutisoi tästä. Suomen talouden nousu kuopasta on alkanut ja kuluttajien luotto talouteen on palautunut ennalleen:

https://www.talouselama.fi/uutiset/ilouutinen-suomen-taloudesta-nousu-k…

Vierailija
16/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työmarkkinatukea saavan työttömän ostovoima kuitenkin kasvaa tänä vuonna ja pysyy lähes samana vuosina 2025-2026, koska hän saa toimeentulotukena sen, minkä työmarkkinatukeen ja yleiseen asumistukeen tänä vuonna tehdyt leikkaukset vievät."

Mikähän aivopieru tämäkin, ikään kuin toimeentulotukea saisi jotenkin automaattisesti. Itse saan 0 € koska on työssäkäyvä puoliso. Aika monella sama tilanne. 

Tähän väliin muistutuksena, että vuoden 2021 540e/kk netto työttömyyskorvaus on arvoltaan nykyrahassa 614,62.  Ostovoimaa on leikattu koko ajan kulisseissa.

Vierailija
17/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään "aivopieru". Tuossa puhuttiin esimerkkiperheistä ja -henkilöistä, ei kaikista työttömistä.

Työmarkkinatukea saava yksinasuva työtön

Vierailija
18/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene TÖIHIN!

Vierailija
19/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene TÖIHIN!

Minne?

Vierailija
20/167 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään "aivopieru". Tuossa puhuttiin esimerkkiperheistä ja -henkilöistä, ei kaikista työttömistä.

Työmarkkinatukea saava yksinasuva työtön

Tuohon kohtaan olisi voinut lisätä sen YKSINASUVAN. Eikä puhua ikään kuin yleisesti työmarkkinatukea saavista 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän