Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhdistelmäehkäisy ja ovulaatio

Vierailija
08.10.2024 |

Olen käyttänyt jo 7v ehkäisylaastareita, joten kehoni on aika päivää sitten tottunut niihin. Tässä taas hirveissä ovulaatiokivuissa kiemurrellessani aloin googletella asiaa, kuinka tällainen on edes mahdollista, kun yhdistelmäehkäisy nimenomaan perustuu ovulaation ehkäisemiselle.

Joka kuukausi käyn läpi päivän tai kaksi, jolloin olevinaan ovuloin. Tämä tapahtuu kuukausittain aivan tasan 12 tai 13 päivää ennen menkkojen alkua, aiheuttaa kramppeja (erilaisia kuin menkat, ja erilaisia kuin mitkään muut vatsakivut) ja paitsi tiputtelen ruskeaa vuotoa sen päivän pari, niin myös muu vaginaalisen liman konsistenssi muuttuu, kuten asiaan yleensä kuuluu. 

Mainitsin ovulaatioepäilyistäni viimeisimmän gynekäynnin yhteydessä viime vuonna ja hän nauroi päin naamaa, että ei ole mahdollista että ovuloisin, mistä olen sellaista saanut päähäni. Selitin oireeni ja sen, miksi olen tullut tähän johtopäätökseen ja hän vaikeni, kunnes totesi vain, että no näin nämä nyt vaan toimivat, siis estämällä ovulaation, mutta toki valmiste on aika matalahormoninen. Tästä hämmentyneenä sitten kysyin, että mitä se tarkoittaa raskautumisriskin kannalta, koska nimenomaan raskaudenehkäisyyn näitä käytän, ja hän sanoi että ei tiedä :D "ei pitäisi vaikuttaa raskautumiseen".

Onko muita jotka "ovuloi" vaikka käyttää ehkäisyä? Asiaa googletellessakin jotkin vastaavanlaisia kokemuksia jakaneet ihmiset saivat aivan samanlaisen vastaanoton, kuin minä gynellä; "et ovuloi, ei ole mahdollista, se on jotain muuta".

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mahdollista, koska mikään ehkäisy ei ole 100% varma. 

Vierailija
2/2 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että terveydenhuollon ammattilainen jättää asiakkaan pimentoon tällaisessa asiassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla