Mikäli saan potkut töistä ja tulee 45 päivän karenssiaika, voinko tehdä 2kk määräaikaisen työsopimuksen ja sitten jäädä työttömäksi?
Omasta tyhmyydestä johtuen saattaa olla työsuhteen purku/potkut edessä. Joulu on tulossa ja (esim posti) hakevat väliaikaista, määräaikaista apua joulun pyhiksi. Tuollaisen työn voisin ensihätään saada.
Etsisin kuitenkin jotain vakituista hommaa ja toivottavasti pääsisin viimeistään tammikuussa aloittamaan ne hommat.
Jos nyt käy niin ikävästi että en saa määräaikaisen homman jatkoksi mitään, lähteekö 45 päivän karenssi alusta? Kun nykytilanteessa on ehkä edessä ne potkut ja omasta tyhmyydestä 45 päivän karenssin, mutta mietin miten homma menee jos saisin vaikka 30 päivää töitä, onko karenssia jäljellä enää 15 päivää?
kokoaika töihin tähtään, mutta haluan varasuunnitelman
Kommentit (7)
Jos sinut sanotaan irti niin ei tule mitään karenssia
Vierailija kirjoitti:
Jos sinut sanotaan irti niin ei tule mitään karenssia
Mä mokasin töissä. En mitenkään isosti (jos miettii että olisin voinut oikeastikin voinut mokata/tehdä rikoksen) mutta rikoin työpaikan sääntöjä. Vaikka rike oli vähäpätöinen, se oli kuitenkin väärin tehty ja laillinen peruste irtisanomiselle. Eli silloin karenssi tulee.
Mulla on asiasta vielä kuuleminen luvassa, mutta tilanne ei hyvältä näytä, liitonkin edustaja oli ihmeissään että onko ne oikeasti antamassa mulle potkuja tästä asiasta, eikö pelkkä varoitus riittäisi. Just vaan yhdessä toisessa toimipisteessä oli vähän sama virhe kun mulla ja siellä purettiin suoraan työsuhteet ilman varoitusta 😬
Ap
Eihän sun tarvi työkkäriin ilmoittautua, jos pystyt suunnilleen suorilta jatkamaan toisessa paikassa.
Sisarukseni irtisanoutui ja aloitti 3 kk määräaikaisen viikon päästä. Karenssi kuittaantui tuolla 3 kk määräaikaisella.
Karenssi alkaa työsuhteen päättymisestä. Siis sen työsuhteen mistä sait potkut. Mahdollisilla sitä seuraavilla työsuhteilla ei ole merkitystä karenssin kulumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sisarukseni irtisanoutui ja aloitti 3 kk määräaikaisen viikon päästä. Karenssi kuittaantui tuolla 3 kk määräaikaisella.
Voiko tuo oikeasti toimia? Haluaisin siis vakituisen työn, mutta koska mun työsuhde todennäköisesti puretaan, niin ei ole irtisanomisaikaa, eli ei oo mahdollista kauheasti etsiä toista paikkaa tilalle.
Jos otan vaikkapa 1kk määräaikaisen/jouluun olevan paikan vastaan, saan aikaa etsiä töitä samalla. Mutta jos ei löydy töitä, olisi hyvä kuulla että se määräaikainen lyhentää karenssia
Ja joku kuitenkin miettii mitä tein, niin söin kerran hävikiruokaa työpaikalla maksamatta siitä. Nyt maksan virheestäni korkojen kera
Tietääkö kukaan?