Onko yrityksen osoitteen pakko olla julkinen?
Jos haluaisin perustaa yrityksen, onko yrityksen osoitteen pakko olla julkinen? Onko muita vaihtoehtoja? Postilokero olisi turhan kallis, sillä liikkuvaa paperipostia ei juurikaan olisi. Jos työskentelisin yrittäjänä yksin kotoani, en halua laittaa omaa kotiosoitettani kaikkien nähtäville kaupparekisteriin. PHR itsekin sanoo "Ole tarkkana henkilötunnuksen ja kotiosoitteen kanssa" "Älä siis anna henkilötunnusta ja kotiosoitetta ellei erikseen pyydetä." jne, ja sitten kuitenkin olisi pakko käytännössä laittaa oma kotiosoite, ellei sitten hanki (kallista) toimitilaa jonne satunnaisen postin voisi ohjata. Poste restantesta Posti sanoo, että yritykset eivät voi käyttää sitä, mutta entä jos omaksi kotiosoitteeksi laittaa Poste restanten ja ohjaa myös yrityksen postit sinne? Tuntuu, että kotoaan toimiva yksinyrittäjä on yksityisyydensuojan suhteen epätasa-arvoisessa asemassa, tai ainakin jossain välitilassa...
Kommentit (9)
Vuokraa pieni koppero jostain turvallisesta rakennuksesta hyvällä osoitteella. Mikäli asiakkaiden ei tarvitse käydä paikan päällä. Nettikauppaako teet.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa varmaan myös miettiä, että kuinka luotettavan kuvan mahdollinen firmasi antaa itsestään, jos osoitteena on poste restante. Itse en luottaisi tällaiseen firmaan.
Itse miettisin kyllä, mikä on oikea todennäköisesti realisoituvat riski sille, että kotiosoite näkyy kaupparekisteristä. Nytkin, mikäli et ole erikseen kieltänyt, osoitetietosi voidaan luovuttaa DVV:n osoitepalvelun kautta. Onko osoitetietosi saatavill myös Finderistä, vai oletko pistänyt tietosi salaisiksi.
Mikäli osoitetietosi on koko ajan ollut saatavissa jommasta kummasta palvelusta, antaisin enemmän painoarvoa sille, kuinka luotettavan kuvan yrityksestäsi annat kuin osoitetietojen julkisuudelle kaupparekisterissä.
Postilokeron perustamismaksu näytti olevan 295 euroa ja vuosimaksu 392 euroa ilman alv:tä. Jos olet alv-velvollinen, voit vähentää alvit yrityksesi alv verotuksessa.
Oletan, että yrityksesi on tarkoitus myös tuottaa jotakin, joll
Yrityksiä on monenlaisia. Minä esimerkiksi tein kotoa käsin vain muutamalle B to B firmalle. Uusille asiakkaille ei ollut tarvetta. Näillä oli kotiosoitteeni tiedossa ja se miten luotettavana joku randon olisi pitänyt, ihan yks hailee. Tosin kotiosoite mulla oli mutta nykyään tekisin toisin, silloin maailma oli turvallisempi. Jos perustan vastaavan yrityksen ( teen edelleen samaa hommaa yhdelle mutta verokortilla ja pienemmässä määrin, muuten olen tavallisessa palkkatyössä), etsin jonkun pienen edullisen liiketilan tyyliin 10 neliön huone, mihin osoite saa olla ja missä voi osin töitäkin tehdä.
PRH ja verottaja tietää vastuuhenkilön tiedot, pakkoko osoitetta on jakaa julkisesti
Jos tutullasi on yritys, niin pyydä lupaa käyttää samaa osoitetta.
Ei minun randomin mielipiteestä tarvitsekaan välittää, jos asiakkaat on jo olemassa eikä uusille ole tarvetta :D
Sittenhän voi halutessaan vaikka ottaa sen poste restanten. Olettaisin kuitenkin, että jos postilokero on liian kallis aloittavalle yrittäjälle, vakiintunutta asiakaskuntaa ei vielä ole.
Ja tuleeko 10 neliön kopperon vuokra hyvältä alueelta edullisemmaksi kuin postilokero? Jos kalkuloinnissa päätyy siihen, että vuokra on edullisempi kuin PL:n perustamismaksun jälkeen perittävä vuosimaksu, niin sitten kannattaa vuokrata koppero.
Postilokeron kuukautta kohden oleva maksu on reilu 30 euroa kuukaudessa, eli jos vaikka kopperon saa 25/kk, kannattaa valita koppero.
terveisin se randomkommentoija, jonka neuvoista ei kannata :)
Kiitos vastauksista. Niin, ei siis ole mitään yritystä vielä. Eri tulevaisuuden vaihtoehtoja punnitsen vain.
numero 2 ja 6 jatkaa vielä. Tarkoitukseni ei ollut lannistaa aloittajaa, vaan enemmänkin tuoda esiin näkökohtia, aloituksen aiheeseen liittyen, joita itse pohtisin. Ehkä yritin tuoda esille, että kannattaa ennen yrityksen perustamista miettiä toiminnasta aiheutuvia kustannuksia ja eri vaihtoehtojen valitsemisesta aiheutuvia vaikutuksia kokonaisuuteen.
Ehdottomasti kannustan aloittajaa ottamaan selvää eri lähteistä yrittäjyyden perustiedoista. Kun pohjatyö on hyvin tehty, on aloittajan yrityksellä myös paremmat edellytykset onnistua. Pohjatietoa voi hankkia kirjallisuudesta, erilaisilta kursseilta (en tiedä, onko aloittajalla mahdollisuutta osallistua työvoimapalvelulen kurssille) ja jos mahdollista, ihan livenä keskusteluissa nykyisten tai entisten yrittäjien kanssa.
Suomen yrittäjien sivuilla näytti olevan myös maksuttomia koulutuksia muillekin kuin jäsenille, joihin kannattaa varmasti tutustua ennen kuin ryhtyy yrittäjyyteen.
Joka tapauksessa, totean aloittajalle, että olet ottanut jo ensimmäiset askeleet kohti yrittäjyyttä, kun olet alkanut ottamaan kustannuksista selvää ja alkanut pohtia vaihtoehtoja.
Ja viestissäni ei tullut lainausta näkyviin, sen sijaan tsemppausviestini aloittajalle näkyy näemmä lainauksena viestissä kahdeksan
No kannattaa varmaan myös miettiä, että kuinka luotettavan kuvan mahdollinen firmasi antaa itsestään, jos osoitteena on poste restante. Itse en luottaisi tällaiseen firmaan.
Itse miettisin kyllä, mikä on oikea todennäköisesti realisoituvat riski sille, että kotiosoite näkyy kaupparekisteristä. Nytkin, mikäli et ole erikseen kieltänyt, osoitetietosi voidaan luovuttaa DVV:n osoitepalvelun kautta. Onko osoitetietosi saatavill myös Finderistä, vai oletko pistänyt tietosi salaisiksi.
Mikäli osoitetietosi on koko ajan ollut saatavissa jommasta kummasta palvelusta, antaisin enemmän painoarvoa sille, kuinka luotettavan kuvan yrityksestäsi annat kuin osoitetietojen julkisuudelle kaupparekisterissä.
Postilokeron perustamismaksu näytti olevan 295 euroa ja vuosimaksu 392 euroa ilman alv:tä. Jos olet alv-velvollinen, voit vähentää alvit yrityksesi alv verotuksessa.
Oletan, että yrityksesi on tarkoitus myös tuottaa jotakin, jolloin postilokeron maksut menevät yrityksen kuluina vähennettäväksi sen verotuksessa.
Yksityisyyttäsi voit siis suojata postilokerolla, ja jos se tuntuu liian kalliilta, kannattanee miettiä, onko yrityksen perustamisessa järkeä. Yrittämiseen kun liittyy muitakin kuluja kuin postilokeromaksu, jotka yritystoiminnan tulojen tulee kattaa.