Syksyn vaikutus kehoon ja elämään
Yöunet heikkenee ja huonosti nukutun yön jälkeen fyysinen pahoinvointi, jota ei ole kesällä. Liikkuminen vähenee eikä siitä saa samaa hyvää oloa. Energiat laskee. Ruokahalu sen sijaan nousee. Urheilemaan ei ole mukava lähteä kuten kesäisin. Koiran kans kävelyllä vauhti hidastuu. Musiikki joista kesällä pitää tuntuu liian vauhdikkaalta, on kuunneltava rauhallista musiikkia. Seksihalut laskee. Töissä tehokkuus laskee selkeästi ja päivät on selviytymistä. Kesällä odottelee kotiin pääsyä ja energiaa jää työpäivän jälkeenkin. Aivot menee Flow tilaan, pois päältä. Ei jaksa ajatella. Sosiaalisuus vähenee ja halu olla sosiaalinen vähenee. Naapureiden kanssa ei jäädä juttelemaan samalla tapaa. Ruoanlaittoon ei panosteta. Sohva vetää viltin alle päiväunille. Tulevaisuus näyttää ei miltään. Jossain kaukana näkyy uus kesä, uus elämä kun oikein katsoo. Asiat tuntuu vaatimuksilta, kesällä niissä on ilo ja mielenkiinto mukana. Ei masenna mutta ei ole energiaa. Puista tippuu lehdet maahan, niin minustakin.
Kommentit (34)
Kirkasvalolampusta voisi olla apua?
Minullakin päinvastoin. Ihanaa, kun viimein asunto on viilentynyt siedettävään lämpötilaan, kun se oli koko kesän ja pitkälle syksyyn liian kuuma, vaikka öisin tuuletti. Parveketupakoitsijan naapurina myös stressi on vähäisempää syksyllä ja talvella, kun ikkunoita ei enää tarvitse pitää auki ja päivystää ikkunan vieressä jatkuvasti sulkeakseen sen aina, kun tupakansavua rupeaa tulemaan (tupakoinnista sanottu useita kertoja, mutta ei lopeta sitä). Kesällä en jaksanut mitään, jos oli yli 22 astetta lämmintä, nyt viileämmässä on virtaa liikkua ja touhuta kaikkea. Pimeyskään ei haittaa, koska harrastan tähtitiedettä, tosin runsas pilvisyys hieman masentaa, mutta selkeät yöt on parhautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuoli tälle? Ei ollut tarkoitus vähätellä, ihan aidosti yritin tarjota apua ongelmaan, kun itse olen kirkasvalolampun käytöstä kaamosaikaan hyötynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, syksy on kuolemista. Muualla maailmassa kesä jatkuu, täällä jo pakkasia maan pohjois-osissa. Kaikkialla sitä pitääkin ihmisen syntyä, mustapekka jäi 5,5 miljoonan ihmisen käteen syntymäpaikka-arpajaisissa.
😂 On sitä kuule haastavia ilmasto-olosuhteita muuallakin maailmassa.
Kuule -sanaa ei tarvitse tuossa kohtaa!
No ylläri että te ruikuttajat olette ääliöitä muutenkin. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, syksy on kuolemista. Muualla maailmassa kesä jatkuu, täällä jo pakkasia maan pohjois-osissa. Kaikkialla sitä pitääkin ihmisen syntyä, mustapekka jäi 5,5 miljoonan ihmisen käteen syntymäpaikka-arpajaisissa.
😂 On sitä kuule haastavia ilmasto-olosuhteita muuallakin maailmassa.
Kuule -sanaa ei tarvitse tuossa kohtaa!
No ylläri että te ruikuttajat olette ääliöitä muutenkin. -eri
Kuule, olen eri mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas melkein päinvastoin. Pimeässä ja viileässä saa nukuttua hyvin ja lenkkeily alkaa kiinnostaa, ruuanlaittokin on kivempaa kun keittiö ei ole kuuma pätsi. Aamuvuoroihin on kyllä inhottavaa lähteä pimeässä ja varsinkin pakkasessa sitten talvella.
sama, vihdoinkin saanut viimeisen parin viikon aikana nukutuksi kun on kunnolla viilentynyt ulkona ja kämppäkin viilentynyt. Syksy antaa kivalla tavalla luvan ottaa illat rennosti, kun keväällä ja kesällä pitäisi olla muka tarmokas ja energinen. Liikuttua tulee silti syksyisinkin.
Ihan totaalisen päinvastoin.
Olo on kuin uudestisyntyneellä. Energia palaa kuumuuden loputtua ja ulkoilu paljon antoisampaa. Ihana pimeys tuo turvan tunnun. Tulkoon pitkä, pimeä ja kylmä talvi. Pari kesää voisi jäädä kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuoli tälle? Ei ollut tarkoitus vähätellä, ihan aidosti yritin tarjota apua ongelmaan, kun itse olen kirkasvalolampun käytöstä kaamosaikaan hyötynyt.
Minä laitoin alapeukun kun koko sana jo aiheuttaa päänsärkyä. Tässä on viisi kuukautta kärsitty kirkkaudesta niin kyllä pitkää pimeyttä jo kaivataan.
Minulla myös tilanne on täysin päinvastainen kuin ap:lla. Syksyn viileys antaa energiaa liikkua, pimeät illat ja yöt auttavat nukkumiseen. Kesät ovat nykyään liian lämpimiä makuuni, kesä menee ihan letkuna velttoillessa hikisessä asunnossa. Nyt on energiaa taas vaikka millä mitalla!
Ap olen juuri samoilla linjoilla. En jaksa enkä halua mitään, kesän auringon ja lämmön vain takaisin. Koko ajan paleltaa ja väsyttää. Vti tuntemukset tulevat heti kun on kylmää ja kurkkukipua myös. Kesällä olen aina energinen ja terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas melkein päinvastoin. Pimeässä ja viileässä saa nukuttua hyvin ja lenkkeily alkaa kiinnostaa, ruuanlaittokin on kivempaa kun keittiö ei ole kuuma pätsi. Aamuvuoroihin on kyllä inhottavaa lähteä pimeässä ja varsinkin pakkasessa sitten talvella.
sama, vihdoinkin saanut viimeisen parin viikon aikana nukutuksi kun on kunnolla viilentynyt ulkona ja kämppäkin viilentynyt. Syksy antaa kivalla tavalla luvan ottaa illat rennosti, kun keväällä ja kesällä pitäisi olla muka tarmokas ja energinen. Liikuttua tulee silti syksyisinkin.
Joo se kevään ja kesän ns pakkoiloisuus ja energisyys on ahdistavaa. Koko ajan pitäisi muka olla jossain ulkona tekemässä jotain ja ihoa pilaamassa auringonpoltteessa.
Syksystä ja talvestakin nauttii enemmän kun hankkii oikeat vermeet jotka ovat säänkestäviä, lämpöisiä, pehmoisia ja kauniita. On ihana vetää lämmin, pehmoinen, ihanan värinen lempi neule ja takki päälle. Samoin on ihana laittaa hattu tai pipo päähän ja kaulaliina kaulaan sekä syyssaappaat jalkaan kun säät kylmenevät. Kesän jälkeen pukeutuminen lämpöisesti on juhlaa. Itse kärsin talven paukkupakkasista eniten kun tällöin ulkona liikkuminen on melkein mahdotonta ja sitä vaan jää jumittamaan kotia.
Ihanaa oli lenkkeillä raikkaassa syyssäässä! Löysin suppilovahveroitakin
Aloittaja ei taida tietää, mikä on flow. On upeaa, jos on flow päällä. Itse tykkään kesästä (jos on sopiva säätila), mutta silloin olo on levoton. Syksy tuo mielenrauhaa ja on monella tavalla valmis uusille avauksille. Kesän aikana laiminlyöty koti ja piha saavat huomiota. On mukavaa ja kodikasta.