Te, joilla on älykello unen seuraamiseen
Paljonko teillä tulee syvää unta öisin? Minulla vaihtelee todella paljon, puolesta tunnista joskus kolmeenkin tuntiin. En kuitenkaan huomaa että tällä on kovin suurta merkitystä seuraavan päivän vireystilaan. Miten teillä muilla?
Kommentit (11)
En kyllä myöskään usko kaikkeen infoon mitä kelloni rekisteröi. Jos esim illalla katson sohvalla makuullani ohjelmia niin kello saattaa merkata sen jo uniajaksi. Samoin tuo syväuni, minulla on sitä todella vähän. Olen aamulla todella pirteä.
Nukkusin varmaan tosi huonosti jos mulla pitäis olla kello yöllä kädessä
Keskimäärin syvä 1:15 ja kevyt 6:07 . Kokonaispituus suunnilleen oikein. Syvän ja Kevyen mittauksiin en luota ollenkaan.
Tiedolla en tee yhtään mitään.
Kyllä minun garmin -kelloni ainakin tunnistaa aika tarkkaan, nukunko vai olenko hereillä. Tosin en kyllä juuri käytä aikaani sängyssä loikoilemiseen, vaan nousen heti kun herään.
En itse luota noihin. Itselläni garmini ja se saattaa määrittää itseni muka nukkuvan,kun katson esim. televisiota.
En oikein edes tajua miten se muka ranteesta voisi mitata unen syvyyden? Perustuuko lähinnä pulssiin ja hengitykseen tms.
Katselen lähinnä suuntaa antavina.
En tajua noiden ideaa. Kai sitä itse huomaa miten on nukkunut, ja onko päivisin väsynyt vai ei. Mitä merkitystä sillä on, mitä kello sanoo sun uniajasta?
Unettomalle näyttää mitä sattuu. Näyttää minun nukkuvan jotenkin, vaikka valvoisin aamuun asti. Miksi mikään siis pitäisi paikkaansa? En luota ollenkaan.
20-25% on syvää unta yössä ja nukun 7,5-8,0h yössä. Syke tippuu 50 nurkille ja unirytmi on hyvin säännöllinen. Noista unen syvyyksistä en tiedä, mutta jos uni jää alle 7h olen ihan tööt koko päivän. Itsellä enemmänkin näkee sykkeestä onko uni ollut levollista, alkoholia ottaessa tai sairauden ollessa päällä syke helposti +10-20 normaaliin verrattuna.
Katsoin juuri kelloa muutaman viikon taaksepäin ja syvää unta on ollut kaikkea väliltä 20 minuuttia - 2,5 tuntia. En hirveästi luota tuon kellon analyyseihin, kun välillä se näyttää mitä sattuu. Tiedän itse omasta olostani olenko nukkunut hyvin vai en.
Vierailija kirjoitti:
Oma polar grit X on unen seurannan osalta kyllä sellaista arpajaista, että en luota siihen pätkääkään.
Jos illalla, aamulla tai vaikka keskellä yötä on hereillä, mutta erittäin passiivisesti katsoo tai kuuntelee jotain, niin kellon mielestä olen unessa. Välillä jopa syvässä unessa.
Joskus taas olen kellon mukaan ollut hereillä jo useita tunteja kun herään. Ja aina sitä heräämisaikaakaan ei saa siirrettyä. Tai saa, mutta unitiedot puuttuvat.
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kaikki optiseen sykkeenseurantaan ja liikkeisiin perustuvat uniseurannat samanlaista arpapeliä, vai antaako joku ihan oikeitakin tuloksia.
Oletko kokeillut kalleinta mahdollista mitä markkinoilla on?
Oma polar grit X on unen seurannan osalta kyllä sellaista arpajaista, että en luota siihen pätkääkään.
Jos illalla, aamulla tai vaikka keskellä yötä on hereillä, mutta erittäin passiivisesti katsoo tai kuuntelee jotain, niin kellon mielestä olen unessa. Välillä jopa syvässä unessa.
Joskus taas olen kellon mukaan ollut hereillä jo useita tunteja kun herään. Ja aina sitä heräämisaikaakaan ei saa siirrettyä. Tai saa, mutta unitiedot puuttuvat.
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kaikki optiseen sykkeenseurantaan ja liikkeisiin perustuvat uniseurannat samanlaista arpapeliä, vai antaako joku ihan oikeitakin tuloksia.