Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

viisaudenhampaan leikkaus

Vierailija
03.10.2024 |

Itellä ois edessä parin viikon pääst ensimmäinen viisaudenhampaan leikkaus. Kauhutarinoita oon lukenu kymmeniä, mut enemmän kiinnostais teidän vinkit jos sellasia löytyy:) 

Esimerkiksi miten kannattaa varautua ja onks jotain mitä voi tehä et minimois riskin eri jälkioireisiin/tulehduksiin yms?

Plus ois kiva tietää, et annetaanko yleensä joku antibioottikuuri? (viime kerta jätti traumat:D)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi sitten poistettiin alhaalta. Antoivat 4 antibioottia ennen poistoa. Ei muuta kuuria.

Lähti suht. nätisti ja ehjänä, vaikka oli pahasti kariesta. 

Verenvuoto lakkasi aika nopeasti samana päivänä. 

Parasetamolia popsin viikon. Pari päivää oli kyllä melkoisen kipeä, mutta onneksi parasetamoili ihan 500g:nä 3-4 tabua päivässä auttoi hyvin. 

On poistettu pari muuta hammasta aiemmin, jo on ollut pahempiakin tapauksia ja jopa monta päivää verenvuotoa. 

Kylmäpussi! Antoivat mukaan. Se auttoi varmasti. Pyydä jos eivät muista antaa. 

Vierailija
22/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näitä saa miellyttäviksi millään neuvoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää, särkylääkettä, lepoa. Ei siinä muu auta. Antibiootit antavat yleensä ennen poistoa.

Joskus paranee nopeasti, joskus ei. Tärkein olisi ettei tulisi tulehdusta. 

Vierailija
24/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta viinaa. Tässä se on ihan sallittua. Tosin kannattaa vähän katsoa, mitä särkylääkkeitä ottaa viinan kanssa. 

Vierailija
25/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta ruoaksi paljon pehmeitä ja kylmiä syötäviä, kuten vanukkaita tai jogurttia. Itsellä kesti useamman viikon, ennen kuin pystyin kunnolla avata suuta.

Itse leikkaus oli todella helppo ja kivuton juttu. Oli aivan hämmästynyt kun se oli niin nopeasti ohi! Eikä sattunut yhtään.

No harvoinhan se puudutettuna sattuukaan. Sittenhän se riemu alkaa, kun puudutus häviää.

Vierailija
26/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin maanantaina.

Varaa kotiin kylmiä ja pehmeitä ruokia, itse vedin tyyliin jugurtilla ja maitorahkalla leikkauspäivän & seuraavan.

Sano reippaasti, jos jännittää, mulla hammaslääkäri otti ihanasti huomioon sen, että olin kauhuissani. Isoon pelkoon niillä on myös jotain rauhoittavia.

Ainakin mulle ne anto alkuun nieltäväksi antibiootit ja kipulääkkeet. Joku paketti maitohappobakteereita kotiin on hyvä idea aina, kun saa antibiootteja.

Ne tarkastaa ennen leikkaamista, että puudete vaikuttaa (tökkivät ikeniä tikulla) - siinä pitää sanoa, jos tuntuu yhtään kipua.

Itse leikkaus ei tunnu muulta kuin paineelta, mutta erinäisiä ääniä, poraus-, hankaus- jne., kuuluu varmasti.

Leikkauksen jälkeen ne antaa perusteelliset ohjeet suullisesti ja paperilla - jos eivät, vaadi ne. Antavat myös kipulääkereseptin, jos sulla ei ole kotona (mä sain 600mg ibuprofeiini + 1000mg parasetamoli) ja sairaslomaa leikkauspäivän sekä seuraavan, jos yhtään näyttää siltä.

Pidä sitä annettua kylmäpussia pitkään, se oikeasti auttaa. Mulla ei juurikaan turvottanut, eikä tullut mustelmia ollenkaan.

Syö alkuun särkylääkkeet ihan ohjeiden mukaan, mä laitoin ajastimen päälle kuuden tunnin välein. Sitten voi alkaa myöhemmin ottamaan tuntemuksen mukaan.

Pääasia kuitenkin, ettet ronki sitä kohtaa kielellä, ruualla, hammasharjalla jne.

Ihan alkuun saattaa olla pientä lämpöilyä, se on normaalia. Mutta kolmannesta päivästä koveneva paha särky ei ole, sillon on irronnut se verihyytymä ja pitää ottaa yhteyttä hammaslääkäriin.

TLDR: noudata ohjeita, syö pari päivää pehmeää viileää, pureskele senkin jälkeen toisella puolella ja varo sitä kohtaa.

Hyvin se menee!

Vierailija
27/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vinkki on et syö mahollisimman hyvin ennen lääkäriin menoa. Poiston jälkeen ei kuulu syödä/juoda mitään muutamaan tuntiin ja kokemuksesta voin sanoa ettei oo hirveen mukavaa kun on karmea nälkä ja ei voi muuta kuin odottaa:D

heh joo. Mulla kävi niin, että kun alaviisuri leikattiin joskus 13-14 aikaan (kaikki meni hyvin) niin n klo 19 oli ihan hirveä nälkä. Söin pakastepitsaa toisella puolen varovasti. Ei irronnut hyytymä. 

Mun neuvo on kans syödä hyvin. Ab kuuria ei tullut. Gum Paroex suuvettä apteekista, sitä punaista. Muista myös ottaa kipulääkettä ajoissa, mulla toimi hyvin Miranax.

Vierailija
28/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin alhaalta tosi ahtaasta kohtaa vaakasuoraan kasvanut viisuri. Kauhein kohta oli se hetki, kun aloittivat ja en yhtään tiennyt mitä tapahtuu. Mutta mulla parani nätisti, eikä särkenytkään paljoa kun otin käsketyt Buranat ja Panadolit. Viikon päästä lopetin jo kaikki särkylääkkeet. Eli hyvin voi mennä.

Suuhuuhteesta vielä, älä purskuttele vaan anna vain olla suussa ja pikkuhiljaa voit alkaa vähän huljuttelemaan. Näin ohjeisti sekä hammaslääkäri että apteekki

Vierailija
29/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen viikkoa omasta operaatiosta. Itse hampaiden poisto/leikkaus ei sattunut juuri lainkaan.

Operaation jälkeen suu, kieli ja alahuuli ovat ärsyttävän puutuneita monta tuntia.

Kannattaa noudattaa tarkkaan erityisesti leikkaus päivän ohjeita, eli ei syö muutamaan tuntiin eikä polttele tupakkaa. Ettei se veritulppa liukene.

Viikko leikkauksesta hampaan kolo alaleuassa oli vielä pirun kipeänä. Noin 1,5 viikkoa kipu katosi.

Gum Paroex punainen litku auttoi hampaankolon kipuun jopa särkylääkettä paremmin. Kurluttelin useita kertoja päivässä aina, kun alkoi särkeä. Oikeastaan en kurlutellut, vaan annoin nesteen lillua paikallaan siellä alaleuan kolossa varmaan minuutin.

Vierailija
30/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että hampaasi sopeutetaan, ei leikata. Muutosneuvottelissa asia päätetään.

Vierailija
31/32 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi  kävin itse syömässä kunnon buffet-aterian ennen hampaanpoistoa. Ei oikeastaan tullut nälkä enää sinä päivänä.

Vierailija
32/32 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri maanantaina.. En jännittänyt etukäteen hirveästi, luotin että menee hyvin ja puutuu hyvin.

Kokemus oli kuitenkin kamala, tunsin koko ajan mitä tehdään ja jokainen vaihe sattui.

Mutta kivun kanssa pystyin kuitenkin olemaan, vaikka olin tuskissani. Eli sinäkin selviät siitä kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän