Suomen kouluissa työskentelee valeopettajia
Opettajanhuoneen salaisuus
Monella vanhemmalla ei ole aavistustakaan siitä, minkä alan ammattilainen heidän lapsiaan todella opettaa.
Opettajat puhuvat nyt suunsa puhtaaksi ilmiöstä, josta ei vanhemmille yleensä hiiskuta ja josta todennäköisesti eniten kärsivät lapset.
Kommentit (29)
Eräs kunnallispoliitikassa vaikuttanut diplomi-insinööri taisi toimia opettajana ilman pätevyyttä, mahdollisesti ennen minkäänlaisen tutkinnon suorittamista. Tiedän myös lukiota käyvän nuoren toimineen alakoulun opettajan sijaisena, pätevyydeksi riitti tämän vamhemman toimiminen opettajana samassa koulussa.
Kenelle tämä on yllätys? Etenkin pikkukunnissa opettajaksi pääsee melkein kuka tahansa joka kehtaa hakea.
Täälläpäin on laitettu lapsia jo kotikouluun epäpätevien opettajien vuoksi.
Sijaiseksi pääsee kuka vain lukion käynyt. Ihan hyvä idea itseasiassa. Olen omasta mielestäni aika ok opettamaan muita ..
Tämän lisäksi Suomen koulut ovat pullollaan valeoppilaita! Ovat paikalla (ainakin välillä), saavat opetusta, mutta eivät opiskele eivätkä opi mitään!
Tämä on outo ilmiö!
Kaksi kamuani, joihin pidän yhteyttä vain Facebookin välityksellä, ovat alkaneet työskennellä ala-asteen opettajina?! Molemmilla on sairaanhoidon koulutus, mutta käsittämättömältä tuntuu, että jo kolmatta vuotta jatkavat opettajina.
todellakin haluan omalle lapselleni myös muodollisesti pätevän opettajan!
Minulle selvisi, että yläasteen historianopettajani oli valeopettaja. Oli muuten paras opettaja ketä minulla on ollut..
Terveiset Kangasalan Pikkolan "Bondille".
Lapselle on hyvä teroittaa, ettei niele karvoineen päivineen mitä tahansa sateenkaari-höttöä.
Ainahan näin on ollut. Mitä ammattitaitoa tarvii opettaa 2-luokkalaiselle matematiikkaa? Muistan kun itse olin yläasteella niin kyllä siellä oli apuopettajana joku parikymppinen nuori joka joskus piti yksin tunteja.
sijaisrekisterissä voi olla yo, lääkäri,opiskelija muu soveltuva opetettavaan luokkatasoon. eli ei ns opettajankoulutusta, et kai sekoita tähän. eri asia päätoiminen opettaja.
opiskelijat toimii useinkin viransijaisinä,olkoon vaikka psykologian opiskelijat, voivat opettaa useimpia aineita. mutta kannaattaa aina ottaa oheen pika appro kasvatustiede,didaktiikka oman opinnon oheen helpottaa sitten noissakin duuneissa. riippuu niin monesta ,kokonaisuus mitä muita opintoja harrastuksia on. ex lastentarhaopettaja voi hyvin opettaa 1-3 luokkia
Epäpäteviä ei palkata, jos vaan pätevä löytyy. Haluaisitko siis, että lapsilla ei olisi ollenkaan opettajaa?
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on hyvä teroittaa, ettei niele karvoineen päivineen mitä tahansa sateenkaari-höttöä.
Miksi setan sallitaan kouluissa lapsille tuputtaa tuota höttöä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi, että yläasteen historianopettajani oli valeopettaja. Oli muuten paras opettaja ketä minulla on ollut..
Joo ei se opettajan hyvyys ole ollenkaan aina kiinni koulutuksesta. T. Pikkolassa myös opettanut
Vierailija kirjoitti:
Ainahan näin on ollut. Mitä ammattitaitoa tarvii opettaa 2-luokkalaiselle matematiikkaa? Muistan kun itse olin yläasteella niin kyllä siellä oli apuopettajana joku parikymppinen nuori joka joskus piti yksin tunteja.
opetusmetodit mm opetus on muutakin kuin mitä näemmä sä kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
valeopettaja on eri kuin sijaistaja. no tuliko rikostutkinta, mitä seurasi. monenkin er alojen mm opiskelijat voivat toimia opettajina,jopa yo
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tämä on yllätys? Etenkin pikkukunnissa opettajaksi pääsee melkein kuka tahansa joka kehtaa hakea.
Joku puukäsityö- tai liikunnanopettaja voi olla kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos on pätevä ja siten kalliimpi.
Terveisin pätevä opettaja, jonka lapsia opettaa viime kevään ylioppilas
Tilanne tulee pahenemaan entisestään kun oikeat opettajat kyllästyvät olemaan kaikkea vartijoista perheterapeutteihin ja vaihtavat alaa.
Oliko tuo yllätys/uutinen? Sinne sijaisrekisteriin voi ilmoittautua suunnilleen kuka tahansa. Vakituiseksi viran haltijaksi / tuntiopettajaksi ei pääse kuitenkaan kuin pätevät tutkinnon suorittaneet.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010653821.html