Kun melkein 80v isä ei ymmärrä enää kuulemaansa asiaa, niin onko hänellä alzheimer? Pitää selittää hänelle, eikä siltikään
ymmärrä. Jotenkin pelottava tunne. Alkoi jo päälle 75v nämä oireet.
Kommentit (17)
Johonkin muistisairauteen viittaa.
Selität ehkä liian vaikeasti tai joku muu selittää hankalasti? Ehkä hän antaa muiden hoitaa asian, vaikka laskujen maksut, jos ei itse ymmärrä jotain. Ehkei iäkkäät jaksa kaikkea arkihommaa, joskus väsyttää syksyllä. Voi olla että on myös eri mieltä jostain. Joskus iäkkäillä voi olla puutoksia(?) tai joku kohtaus ollut elimistössä? Jospa se siitä. Pelottavia ne toki omaisille on, kun ei tajua mistä se johtuu.
Jos tuolla tehdään diagnoosia muistisairaudesta, niin 95% poliitikoista on muistisairaita mitä tulee vastakkaisen poliittisen mielipiteen omaavan kuuntelemiseen. Ja lisäksi vähintään 90% vauvapalstalaisista mitä tulee lukemiseen.
Voi olla jokin muukin muistisairaus
Vie lääkäriin äläkä täällä kysele. Kuinka tyhmiä ihmisiä täällä onkaan?
Puhutko fingelskaa,sitä ei ymmärrä kukaan
Alentunut kuulo ja/tai alkava muistisairaus. Nyt pikaisesti terveyskeskuksen kautta muistitutkimuksiin, tässä esim. Turun aleen tiedot:
https://www.varha.fi/fi/asiointikanavat/muistitutkimukset-muistikeskus-…
Ei kannata arvuutella eikä lykätä, eikä uskoa kaikkea vauva-palstan analyysia.
Vierailija kirjoitti:
Vie lääkäriin äläkä täällä kysele. Kuinka tyhmiä ihmisiä täällä onkaan?
Voisitko perustaa jääräpääsenioreiden lääkäriin saattamispalvelun? Meitä on nimittäin monia, joille tämä on ollut liian suuri haaste ja sulla kuulostaa olevan aiheesta paljon käytännön kokemusta. Asiantuntemuksellesi olisi paljon käyttöä!
Kyllä vanhemmiten tulee muistikatkoja kaikille. Jos kuitenkin pärjää kotona, niin se on hänelle parasta. Ei tarvitse olla noinkaan vanha, kun aivan typeriä mokia sattuu.
Itse tarkastin vanhuksen lääkkeet (onko vielä päiväykset ym kunnossa) ja reseptit. Kolesterolilääkkeen pakkauksessa lukee, että pitäisi käydä vuosittain kokeessa, koska tarve voi muuttua ja olisi tärkeää olla oikea annostus. Kysyin, koska oli mitattu. Ei ainakaan 5 vuoteen, kun kukaan ei ole kutsunut.
Minä vein mun äidin lääkäriin. Otettiin labroja, löytyi virtsatietulehhdus ja anemia. Äiti suuttui, että näytteet on vaihtuneet, ei hänellä mitään ole. Söi kuitenkin antibiootit ja aloitti rautatabletit. Tähystyksestä kieltäytyi.
Sama. Isä soitti kun oli luonani, ja minä muualla. Isä kysyi avainta piharakennukseen. Sanoin että avain on eteisen pöydällä olevassa kissapurkissa. Ihmetteli että missä, jolloin toistin lauseen ja sen jälkeen parikin kertaa sanoin että se on siis peltipurkki, jossa on kissan kuvia. Ei kuulemma ollut sellaista purkkia. Kysyin seisooko hän eteisessä, kyllä. Siinä on se pieni pöytä, joo kyllä. Ja kun katsot siihen pöydälle niin onko siinä purkkia, jossa on kissan kuvia? Isä ihmetteli ääneen "ei.... purkki jossa on kissan kuvia???"
Äiti kuuli tuon isän sanomana ja oli antanut sille pöydältä purkin käteen. Isä ihmetteli että no kun hän ajatteli, että avaimet on siinä valkoisessa maitokannussa jossa ne on aina olleet (viimeksi 4 vuotta sitten).
Vierailija kirjoitti:
Sama. Isä soitti kun oli luonani, ja minä muualla. Isä kysyi avainta piharakennukseen. Sanoin että avain on eteisen pöydällä olevassa kissapurkissa. Ihmetteli että missä, jolloin toistin lauseen ja sen jälkeen parikin kertaa sanoin että se on siis peltipurkki, jossa on kissan kuvia. Ei kuulemma ollut sellaista purkkia. Kysyin seisooko hän eteisessä, kyllä. Siinä on se pieni pöytä, joo kyllä. Ja kun katsot siihen pöydälle niin onko siinä purkkia, jossa on kissan kuvia? Isä ihmetteli ääneen "ei.... purkki jossa on kissan kuvia???"
Äiti kuuli tuon isän sanomana ja oli antanut sille pöydältä purkin käteen. Isä ihmetteli että no kun hän ajatteli, että avaimet on siinä valkoisessa maitokannussa jossa ne on aina olleet (viimeksi 4 vuotta sitten).
Äidilläni, jolla on diagnostisoitu Alzheimer, katosi jossain vaiheessa sanojen merkitykset. Ei enää tunnistanut mikä on kaukosäädin, puhelin, silmälasit jne. Suosittelen muistitutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni, jolla on diagnostisoitu Alzheimer, katosi jossain vaiheessa sanojen merkitykset. Ei enää tunnistanut mikä on
No, tätä ei muistitutkimukseen saa. On ollut vuosia sitten ja raivostui siellä, kun oli niin lapsellisia kysymyksiä...
Varmaan kuulo vaan huonontunut.