Mikä tuo vaarallinen lisäaine on mitä elintarvikeissa?
(maksumuuri)
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Sokeri
Olipa hyvin piilotettu.
Ahaa. Ja tämä koko maksumuurijuttu koski tuota oivallusta? Että jugurtissa ja myslissä on paljon lisättyä sokeria, ja sen jos jättää pois, niin häviää se uimarengas vyötäröltä?
Aivan mahtava keksintö! Miksi, oi miksi en raski maksaa näistä ilta-sanomien loistavista artikkeleista?
Arvelinkin, että kysessä on suola tai sokeri. Ja tottahan se on, valmisruoat ovat keskimäärin varsin epäterveellisiä. Juuri tästä syystä kokkaan ruokani pääosin itse, ja valmismössöihin kosken vain pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Arvelinkin, että kysessä on suola tai sokeri. Ja tottahan se on, valmisruoat ovat keskimäärin varsin epäterveellisiä. Juuri tästä syystä kokkaan ruokani pääosin itse, ja valmismössöihin kosken vain pakon edessä.
Tämä on kyllä totta.
Ostan silloin tällöin valmisvoileipiä, kun täytyy pikaisesti saada jotain kesken työpäivän. Ihan viimeisen vuoden aikana olen pannut merkille, miten joissakin niistä on ihan älyttömän paljon sokeria, jopa yli viisi prosenttia. Siis valmisvoileivässä! Erityisesti joissain barbecuehenkisissä, koska jostain syystä Suomessa barbecue-kastikke tuntuu olevan kaupallinen nimi sokerimössölle. Sitten toisaalta saa myös leipiä, joissa on vain prosentti sokeria, joka taitaa tulla melkein jo tomaatinsiivuista tai mitä siellä nyt on.
Sitten toinen juttu on se, että rasvattomissa jugurteissa on yleensä erityisen paljon sokeria tai muita makeutusaineita. Olen lähes yksinomaan siirtynyt 8-10% rasvaprosentin "turkkilaisiin"/"kreikkalaisiin" jugurtteihin, joihin voi lisätä vaikkapa mansikkahilloa. Hilloa pitää lisätä aivan tajuton määrä ennen kuin pääsee puoleenkaan siitä 12%:n sokerimäärästä, mitä tavallisissa jugurteissa on.
Mutta joo, yritän tässä vain sanoa, että valmisruoissakin on eroja, kannattaa tsekata kohdat "Hiilihydraatteja x%, joista sokereita y%".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta.
Ostan silloin tällöin valmisvoileipiä, kun täytyy pikaisesti saada jotain kesken työpäivän. Ihan viimeisen vuoden aikana olen pannut merkille, miten joissakin niistä on ihan älyttömän paljon sokeria, jopa yli viisi prosenttia. Siis valmisvoileivässä! Erityisesti joissain barbecuehenkisissä, koska jostain syystä Suomessa barbecue-kastikke tuntuu olevan kaupallinen nimi sokerimössölle. Sitten toisaalta saa myös leipiä, joissa on vain prosentti sokeria, joka taitaa tulla melkein jo tomaatinsiivuista tai mitä siellä nyt on.
Sitten toinen juttu on se, että rasvattomissa jugurteissa on yleensä erityisen paljon sokeria tai mui
Sitten pitää myös muistaa se, että kaikki sokeri ei ole lisättyä sokeria. Sokeri lukee ainesosaluettelossa erikseen, jos se on tuotteeseen lisätty. Myös esim. nimellä fruktoosi-glukoosisiirappi. Mutta muuten kyllä pitää paikkansa.
Onkohan tämäkin Elli joku toimittajan kaveri? Näitä ihmejuttuja rustataan, kun on sensaatioaiheet vähissä. Ajatella, että monet ruokatavarat, erityisesti makeat(!) sisältävät sokeria! Hyi kauheaa, miksi kakkuihin ja karkkeihin edelleen tupataan sokerimyrkkyä?!
Kyllä ilahduttaa kovasti, että Ellin kasvot ovat nyt kapeammat! Leveät kasvot, hyi olkoon!
(sarkasmivaroitus)
Tämä oli kyllä vuosisadan oivallus! Että ihan sokeria :)
Mikähän siinä on että ihmiset olivat ennen hoikempia ja terveempiä vaikka sokeria oli jugurtissa ja limpparissa enemmän ja lapset joivat kaakaota aamupalalla? Olisikohan se että vielä silloin ymmärrettiin sana kohtuullisuus? Saunalimppari viikonloppuna, muutama marjajugurtti viikossa, kaakaota mukillinen kerrallaan. Ei näissä SOKEROIMATTOMISSA (kauhea sana muuten) tuotteissa voita kuin elintarviketeollisuus.
Minä laitan edelleen sokeria aamukahviin, hunajaa iltateehen ja ostan ihan tavallisen mansikkajugurtin kun haluan. Meillä saa myös laittaa juustoa ja lauantaimakkaraa leivälle, toki laitetaan kurkkua tai tomaattia myös. Syödään perunaa. Silti ollaan teinin kanssa hoikkia, minä alipainon rajalla. Mutta meillä ei osteta energiajuomia, megasipsipusseja tai kiloa irtokarkkia kerrallaan. Eikä syödä pikaruokamättöjä tai ylihinnoiteltuja rasvaisia pakastepitsoja.
Suomessakin voi ostaa terveellistä ruokaa melko edullisesti kun viitsii itse kuoria, pilkkoa, keittää ja paistaa. Myös itse tehdyt eväät, vaikka se nuotiomakkarakin, ovat parempaa syötävää kuin ne lisäaineproteiinihötöt joita löytyy aika monen kärryistä Prismassa. Anteeksi avautuminen.
Sokeri