Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko sulla sellainen "oikea" lastenkirjojen maalaismummola?

Vierailija
28.09.2024 |

Oli eläimiä, peltoa, metsää jne. ja molemmat isovanhemmat herttaisia kivoja vanhuksia. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Paitsi toinen isovanhemmista etäinen.

Vierailija
2/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli juu. Lampaita, kanoja ja kissoja. Mummi teki pannukakkua ja vaari kertoi tarinoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Toki siellä myös lapsuuteni elin. Haluaisin takaisin siihen aikaan, elämässä ei huolen päivää.

Vierailija
4/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, ilo tosin loppui, kun kaupunki pakotti myymään tilan ja sen tilalle rakennettiin betonilähiö.

Vierailija
5/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalokuutiossa oli minun mummola. Mutta ihmiset ja lämpö siellä on jäänyt lopuksi iäksi sydämeen.

Vierailija
6/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut varmaan jos isoäiti olisi elänyt ja pappa jättänyt muuttamatta kaupunkiin. Mummi asui ukin kanssa palveluasunnossa ja kotitaloa yksi lapsista kunnes muutti äitinsä luo. Mummi oli kyllä tosi tärkeä ja rakastava ja varmaan se kotitalo olisi ollut ihana mummila siellä maalla. Ukista en muista paljoakaan ja papan luona kävin kylässä. 

Vierailija
7/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, sadepäivinä luin Arto Melleriä, isä ei tykännyt 

Vierailija
8/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, tunnelma oli aina lämmin ja kahvikin maistui siellä erityisen hyvältä. Samassa suuressa maalaistalossa asui kolme lapsista, joista kahdella oli perhe.

Vierailija
9/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei peltoa eikä metsää, mutta pienellä maalaiskunnalla isossa rintamamiestalossa oli minun mummolani. Sellainen perinteinen lämminhenkinen mummola.

Vierailija
10/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mutta asuin itse niin kaukana ettei tuolla useinkaan käyty narsistiäitini kanssa

Vierailija
11/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Olen sen suhteen ollut todella onnekas.

Vierailija
12/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Oli ihanat mummu ja pappa. Oli pihakeinu, kasvimaa, kukkapenkki, kani ja koira. Mummu Oli huolehtivainen pullantuoksuinen mummu ja pappa oli hauskojen leikkien ja kisailujen keksijä. Nyt he ovat jo taivaassa pilven reunalla molemmat.

Vierailija
13/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut maalaismummolaa mutta kaupunkimummola oli. Eivät kumpikaan kaivanneet maataloa kun sieltä olivat kerran pois päässeet. Mökki heillä kyllä oli. Mukavat muistot jäi niin kaupungista kuin mökiltään. 

Vierailija
14/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja nyt ne 80ha pellot ja metsät ovat minun 😁

Vierailija
15/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huussista tullessa usein ajattelin kuinka onnekas olen 

Vierailija
16/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, isän puolelta maatila. Oli maitotila joten eläimiä oli lehmät, kissat ja koirat. Siellä sitä tuli vietettyä kaikki viikonloput ja lomat. Lähellä oli järvi, missä meillä oli vene. Siellä käytiin usein kalassa. Ikävöin noita aikoja. Serkut olivat usein myös siellä.

Vierailija
17/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Karjasta olivat tosin jo luopuneet kun synnyin, mutta navetta oli tallella ja siellä tuli leikittyä paljon. Siellä oli karjakeittiön vieressä huone, johon mummu oli järjestänyt meille leikkikaupan; oli "kassakone" eli vanha kirjoituskone ja kaikkia vanhoja maitopurkkeja, kahvipaketteja, jne niissä oli hiekkaa sisällä niin tuntui aidommalta se osto kun oli muka tuotetta sisällä. 😄 Paljon metsää ja peltoja ympärillä. Mummu opetti hiihtämään, on muuten rakas harrastus vielä näin aikuisiälläkin. Mummu ja pappa opetti polttopuiden tekoa ja pinoamista, pihahommia noin muutenkin. Mummun ruoat oli parhaita... Muistan vieläkin sen tuoreen hiivaleivän tuoksun ja kalasopan maun... 

Pappa kuoli 12 vuotta sitten, mummu on ollut nyt 3 vuotta muistisairaiden yksikössä eikä ole enää kuin kuoret siitä vanhasta persoonasta jäljellä. Vaalin mun lapsuusmuistoja sydämessäni. 

Vierailija
18/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja ennen älypuhelimia. Kahvipöydässä ei kuulunut viestiääniä. Ihmiset olivat aidosti läsnä! 

Vierailija
19/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, maalaistalo järven rannalla. Mummu leipoi ja laittoi ruokaa. Pappa ja setäni hoitivat karjan. Heinäntekoaikaan syöjiä oli paljon ja joka ilta lämmitettiin sauna. Sukujoulut on jääneet mieleen erityisesti. Lapsuuteni oli muutoin kamala ja traumaattinen, mutta mummulassa oli ihanaa, koska siellä ei ryypätty ja rällätty. 

Vierailija
20/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi