Älykäs henkilö
Millaista on olla normaalia älykkäämpi? Millaista arki on ja meneekö teillä hermot ns. tavallisiin tallaajiin vai jaksatteko vääntää rautalangasta asioita mitkä ovat teille selviä mutta muille ei?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ei mene mitenkään hermot, itse asiassa olen erittäin hyvä esim. perehdyttämään uusia töihin. Ja lasten ja eläinten kanssakin olen aina tykännyt olla, vaikka ne nyt varsinkaan ei ole esim. älykkyystestien mittaamassa mielessä älykkäitä. Mua aina hämmentää se väite, että olisi jotenkin vaikea kommunikoida vähemmän älykkäiden kanssa - kuten vanha sanonta sanoo, Porschella on helppo ajaa viittäkymppiä, paljon helpompaa kuin kiihdyttää Lada kahteensataan. Oma äitini ei ole ollenkaan älykäs, ehkä siksi olen tottunut myös lapsesta asti kommunikoimaan ei-niin-loogisesti ajattelevien ihmisten kanssa.
(Oma älykkyyteni on testattu siinä mielessä, että ekaan työpaikkaani kun hain, siellä oli psykologinen testaus johon kuului myös älykkyystestaus. Sain siitä tuloksen, jolla pääsisi heittämällä Mensaan, ja joka testin palautteen mukaan on korkeampi kuin 99,7 %:lla ihmisistä.)
Hyvä juttu. Monella älykkäällä kun tuntuu menevän hermot koska tavikset eivät tajua heidän ajatuksenkulkuaan tai ainakin siihen menee aikaa.
En aina jaksaisi vääntää asioita rautalangasta jotka on itselleni selviä. Yritän kyllä, mutta välillä iskee turhautuminen.
En koe olevani varsinaisesti erityisen älykäs - etenkään matemaattisesti - mutta ajatuksenjuoksuni ja suosimani tapa puhua asioista isommassa kuvassa ja konseptuaalisella tasolla tuntuu olevan eri taajuutta useimpien kanssa. Siksi varsinkin töissä vältän tietoisesti puhumista abstrakteista asioista sekä asiakokonaisuuksista ja keskityn enemmän konkreettisiin yksityiskohtiin sekä yksilötason elämissä tapahtuneisiin asioihin, jotka ovat muille selvästi mieluisampia aiheita.
Aika harvaa tyhmää ihmistä jaksaa katsella, töissä riittää ihan tarpeeksi. Onneksi saa itse valita myös rauhallisen vapaa-ajan.
Erehtyminen kuuluu ihmisen elämään. Viisas ihminen huomaa, että hän erehtyy ja voi nauraakin sille. Älykkäälle ihmiselle erehtyminen on kauhistus, koska älykäs ihminen haluaisi olla erehtymätön ja kaiken tietävä, ja hän elää tietynlaisessa harhassa. Älykäshän menee aivan tolaltaan, jos muut huomaavat, että hän on mokannut.
Ihminen voi olla älykäs, vaikka kuinka älykäs, mutta jos häneltä puuttuu viisautta, häneltä puuttuu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla älykäs, vaikka kuinka älykäs, mutta jos häneltä puuttuu viisautta, häneltä puuttuu kaikki.
Elämämkoulu on parast koulu. Kyllä jämpti on niin.
Vierailija kirjoitti:
Erehtyminen kuuluu ihmisen elämään. Viisas ihminen huomaa, että hän erehtyy ja voi nauraakin sille. Älykkäälle ihmiselle erehtyminen on kauhistus, koska älykäs ihminen haluaisi olla erehtymätön ja kaiken tietävä, ja hän elää tietynlaisessa harhassa. Älykäshän menee aivan tolaltaan, jos muut huomaavat, että hän on mokannut.
En nyt oikein usko tähän. Erehtyminenhän kuuluu oppimiseen, hioo prosessia, vie uusille urille, on oppia johonkin muuhun tulevaisuudessa.
Minua potuttaa kun jotkut vaan ei tajua. Onko se älykkyyttä omalla kohdalla? Sivistykseen, maalaisjärkeen uskon ja että on hyvä olla käytännön taidot mahdollisuuksiensa mukaan.
Mutta inhoan ihmisiä jotka ei tajua. Ja jotka ei halua ei oppia. Ja puhun ei teknisistä jutuista vaan ihan käytännön asioista ja taidoista.
Normaalia hyvää elämää se minulle on. Ei mene hermo ihmisiin kuin aniharvoin. Osaan suhtautua muihin ihmisiin ja mainitsen kyllä jos menee yli ja typeryyteen asiat. En kyllä enää ottaisi elämääni holhittavia aikuisia, se on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä elämänkoululaisen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene mitenkään hermot, itse asiassa olen erittäin hyvä esim. perehdyttämään uusia töihin. Ja lasten ja eläinten kanssakin olen aina tykännyt olla, vaikka ne nyt varsinkaan ei ole esim. älykkyystestien mittaamassa mielessä älykkäitä. Mua aina hämmentää se väite, että olisi jotenkin vaikea kommunikoida vähemmän älykkäiden kanssa - kuten vanha sanonta sanoo, Porschella on helppo ajaa viittäkymppiä, paljon helpompaa kuin kiihdyttää Lada kahteensataan. Oma äitini ei ole ollenkaan älykäs, ehkä siksi olen tottunut myös lapsesta asti kommunikoimaan ei-niin-loogisesti ajattelevien ihmisten kanssa.
(Oma älykkyyteni on testattu siinä mielessä, että ekaan työpaikkaani kun hain, siellä oli psykologinen testaus johon kuului myös älykkyystestaus. Sain siitä tuloksen, jolla pääsisi heittämällä Mensaan, ja joka testin palautteen mukaan on korkeampi kuin 99,7 %:lla ihmisistä.)
Hyvä vastaus, osaan samaistua ajatuksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole kaikki samanlaisia.