Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pelastaa ystävä verkostomarkkinoinnista?

Vierailija
24.09.2024 |

Ystäväni on tyytymätön nykyiseen työpaikkaansa ja joitain kuukausia takaperin hän tapasi hyvin karismaattisen myyjän, jonka kanssa myöhemmin tuttavustui. Tämä myyjä on saanut ystäväni nyt ostamaan starttipaketin eräästä lisäravinteisiin liittyvästä verkostomarkkinointiyrityksestä. Ystäväni näytti minulle myyntimateriaalia ja ko. firma toimii verkostomarkkinoinnille tyypillisellä tavalla, eli voit myydä tuotteita suoraan kuluttajille tai vaihtoehtoisesti koittaa värvätä "tiimin" alapuolellesi, joka myy tuotteita tai värvää itselleen tiimin jne. Loputtomastihan tuollaista ei voi jatkaa, koska maailman ihmiset loppuvat kesken. Useissa pyramidihuijauksissahan on samanlainen kuvio, eli tienaamaan pääset ainoastaan, jos sulla on alla tiimi.

Olen miettinyt, että miten saisin puhuttua ystävälleni järkeä. Laitoin hänelle linkin MOT:n tekemään jaksoon, mutta hän ei jotenkin ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää jaksoa. Tämä myyjä myös selitti, että MOT oli väärässä, eikä ottanut kaikkea huomioon. Myyjän yrityksen kuukausittainen liikevaihto näyttää pyörivän päälle kymppitonnissa, mutta Fonectasta en toki näe suoraan esim. tilinpäätöstä, eli en pysty näkemään, tuleeko tulot vain lisäravinnekaupasta ja tiimistä vai esim. muusta toiminnasta.

Mitä materiaalia näyttäisitte ystävällenne samanlaisessa tilanteessa? En haluaisi suoraan sanoa, että tämä on todella tyhmää, sillä ystävänä hän on aivan ihana.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argumentoi älykkäästi. Jos on rehellinen itselleen voi lopettaa tuollaiset

Vierailija
2/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske jatkaa niin kauan kuin kaveri saa myytyä varaston tyhjäksi ennen kuin seuraava satsi tulee.

Silloinhan se toimii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä eikä sun kuulu 'pelastaa'. Varmaan aika nopeasti paljastuu, että oliko hyvä juttu vai ei. Aikuisella ihmisellä on myös lupa kaikessa rauhassa tehdä virheitä. 

Vierailija
4/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-tuttu meni myös myymään sellaisia tuotteita. Vuosiksi. Ei varmaan kiva soitella ihmisille ja tyrkyttää niitä, tai tarjota jollekin. Se oli siis ainakin lähellä verkostomarkkinointia oleva yritystapa. En alkanut pelastaa koska en ollut niin läheinen, hän pitää huolta omista asioistaan. Järkytyin vähän että mitä sakkia se on, naisia oli siinä.

Vierailija
5/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä verkostofirmassa hän on?

Vierailija
6/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Verkostomarkkinointifirmat operoi vähän niin kuin kaupalliset kultit, eli niiden viehättävyyden painopiste on enemmän tunnepuolella, johon järkiargumentit ei välttämättä pure. Taitavat rekrytoijat ja yrityksissä menestyvät on usein hyvin karismaattisia, kuten tämä ystäväsikin rekrytoinut tyyppi, ja osaavat ampua alas järkiperustaiset vasta-argumentit ja vedota juurikin siihen tunnepuoleen. Noihin liitytään usein etsittäessä kokonaisvaltaisesti jotain parempaa, ja ne osaavat myydä ei vaan "parempaa ja helpompaa" tapaa tienata, vaan kokonaista uutta elämäntapaa. Rekrymateriaalit ja hypetysvideot on usein aika hurjaa katsottavaa, ja tuo mieleen lähinnä jonkun herätysliikkeen.

Vierailija
7/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan, että mielestäsi se ei ole järkevää ja perustelut siihen. Paljon muuta et voi tehdä. Kyllä hän sitten itsekin huomaa, oliko siinä järkeä vai ei. Uskallat myös sanoa reilusti ei, kun hän kaupittelee vitamiinejaan sinulle. 

Vierailija
8/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tuttava lähti myymään Tupperia. Joka viikko jaksoi painostaa pitämään kutsuja kotonani jotta hän saisi asiakkaita. Olisi myös halunnut värvätä mut tiimiinsä myyjäksi. Kieltäydyin nätisti joka kerta kun asia tuli esille. Lopulta sanoin vähän rumemmin että en aio nyt enkä tulevaisuudessa pitää yksiäkään kutsuja sen enempää kuin että lähtisin itse myyjäksi. Lakkasin vastaamasta puheluihin ja otin muutenkin etäisyyttä. Oli sittemmin itsekin lopettanut ne hommat kun ei oikein tavara käynyt kaupaksi. Eipä siinä, olen ollut muutamilla kutsuilla ja ostanutkin yhtä ja toista. Toki lähinnä kannatuksen vuoksi ja ystävää auttaakseni, ei mua muuten törkeän ylihinnoitellut muovikipot kiinnosta.

Vierailija
9/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha paikka, et voi oikein kaveriasi estää, jos hän ei itse näe ongelmaa. Olen itsekin päässyt näkemään tuota aivopesukulttimeininkiä, enkä käsitä, miten ihmiset voi siihen lähteä mukaan.

Vierailija
10/16 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuota murehtimaan, aikuisen ihmisen päätöksistä. Voit sanoa kerran aiheesta. Sitten myöhemmin "Mitäs minä sanoin". Jos kyseessä olisi lapseni, voisin tiukemmin puuttua. 

Vierailija
11/16 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt tuollaista ihan humpuukina. Tuollaista harrastaa pinnalliset ihmiset joille se verkostoille pakkomyyminen antaa muka jotain statusta.

Vierailija
12/16 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo ap'n ystävän juttu Amway?

Vierailija
13/16 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lisäravinteita myyvässä verkostomarkkinointiyrityksessä. Tuotteita myin  nettisivujen kautta täysin vieraille. Tykkäsin, nyt olen eläkkeellä .

Vierailija
14/16 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse lisäravinteita myyvässä verkostomarkkinointiyrityksessä. Tuotteita myin  nettisivujen kautta täysin vieraille. Tykkäsin, nyt olen eläkkeellä .

Varmaan työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyshäiriöiden takia.

Vierailija
15/16 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota katsomaan Yle Areenasta Autobonus-dokumentti ja kerro, että hänen toimintansa on ihan yhtä noloa.

Vierailija
16/16 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi mitenkään häntä pelastaa, ja kannattaa lopettaa yrittäminenkin. Pidät vaan omat rajasi siinä, että jos et aidosti halua ostaa niitä tuotteita, et hyvää hyvyyttäsi osta, ja teet tiukasti selväksi että sua ei kannata yrittää värvätä mukaan. 

Mun äiti on koko ikänsä ollut noissa erilaisissa mukana, ja eipä siitä nyt lopulta suurta haittaa ole ollut, jos ei hyötyäkään. Hän ei ole ikinä yrittänytkään niillä ihmeemmin rikastua. sen kun on vaan sosiaalisena ihmisenä tykännyt järkkäillä ties mitä Tupperware tai Oriflame-kutsuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi