Parisuhde-OCD / ROCD, kokemuksia
Luin toisen aiheen keskustelusta maininnan parisuhteeseen kohdistuvasta pakko-oireisesta häiriöstä. Siinä kirjoittaja kuvaili kuinka parisuhde ahdistaa sitä enemmän mitä parempi ja läheisempi suhde on. Oman miehensä kanssa seurustellessa hänelle oli tullut fyysisesti niin paha olla että toisinaan teki mieli oksentaa. Kuitenkin heidän suhteensa on hyvä ja onnellinen ja se oli jatkunut jo ainakin 10 vuotta.
Kiinnostuin aiheesta koska en ole ennen kuullut tällaisesta ja koen hankalaksi asettua näin kokevan ihmisen asemaan. Olisi kiva lukea kokemuksia niiltä, jotka ovat tämän itse kokeneet.
Toinen syy miksi aihe kiinnostaa: tapailen miestä jota kaverini väittää välttelevän kiintymystyylin edustajaksi mutta omasta mielestäni kyse ei ole siitä. Aloin miettiä voisiko ROCD selittää tilannetta paremmin. Mies kertoo rakastavansa minua, pitävänsä minua erittäin viehättävänä ja arvostavansa sitä kuinka hyvin tulemme toimeen, mutta toisaalta hän ei missään nimessä halua syventää suhdetta kevyttä tapailua pidemmälle eikä esim. pidä siitä kun kehun häntä. Tarkemmin kysyttäessä sanoo että tuntuuhan se kehuminen hyvältä mutta hän ei silti kuitenkaan halua että kehun tai muuten osoitan kiintymystä.
Kootaan tähän kaikenlaista keskustelua aiheesta yleisesti. Jos joku haluaa kommentoida tilannettani, olen kiitollinen!
Kommentit (22)
Itsellä tavallista ocd:ta, mutta ajattelin vinkata että esim. Spotifystä löytyy kotimaisia podcasteja ocd:sta ja joissakin niissä oli aiheena myös parisuhde ocd. Muistaakseni ainakin Pakkopodi jne.
Kyllä, OCD voi aiheuttaa kaikkea ei-niin kivaa kaikilla elämän osa-alueilla ja ihmissuhteissa. Itselläni ollut tämä piinaava tauti (pakkoajatuspainoitteinen OCD) jo parikymmentä vuotta. Valemuistot, ylianalysointi ja pahimman mahdollisen pelko saavat itseni välttelemään syviä ihmissuhteita niin paljon kuin vain pystyn.