Saako pätkäpaastossa ruokailujen aikana syödä runsaammin?
Eli auttaako pätkäpaasto, jos syö saman kalorimäärän kuin ennenkin, mutta tietyn tuntimäärän sisällä? Vai kuuluuko siinä syödä normaalisti, ja laihduttava vaikutus tulee siitä, kun 1/3 osa entisestä syödystä ruoasta jää pois? Mutta sittenhän ihmiselle jää kauhea nälkä.
En ole laihduttamassa, kunhan kyselen, mihin pätkäpaaston toiminta perustuu.
Kommentit (21)
Itse syön n. 500kcal/ateria 3x päivässä (klo 12, 15 ja 18) Eli 1500kcal/vrk. Jos söisin enemmän, en laihtuisi. Ja jos söisin aamu ja iltapalan en laihtuisi. Kokeiltu on.
Pätkäpaastossa vatsalaukku kutistuu ja tulee pienemmästä määrästä kylläiseksi kuin aiemmin. Näin on ainakin minun kohdalla. Silti ei pysty syömään ihan mitä tahansa, jos tarkoitus on laihtua. Itse voisin elää pullalla ja irtokarkeilla, mutta en voi.
Pätkäpaasto ei laihduta mitenkään välttämättä mutta se on muuten terveellistä ja auttaa pitämään painon ennallaan. Ja totta kai syön isomman annoksen, jos syön vain kerran pari päivässä.
Ainahan niillä lihavilla on kauhea nälkä.
Mitä apua siitä on, jos paastotaan vain pätkissä?
Vierailija kirjoitti:
No ihan tosi on kyllä, että jatkuva pasto toisi paljon suuremman painonpudotuksen. Eikä sitä tarttis oikeesti kovin montaa viikkoa jatkaa niin tarttis ja moro.
Kahden viikon vesipaastolla laihduin hurjasti ja sen jälkeen ne kilot tulivat takaisin, kun jatkoin entiseen malliin. Pätkäpaasto taas voi hyvin olla elämäntapa eikä mikään dietti.
Minä olen neljän vuoden ajan syönyt vain kerran päivässä. Aluksi aloitin 16/8 -pätkäpaaston, mutta tuo paastoikkuna piteni ajan myötä melkein huomaamatta ja päädyin lopulta tähän 23/1 -malliin muutamassa kuukaudessa.
Tarkoitus ei ollut laihduttaa mutta kyllä siinä painokin samalla putosi noin 10 kiloa (normaalipainon sisällä). Aluksi söin samat kalorit kuin ennenkin, sitten vähitellen annoskoko alkoi pienentyä kun en vain pystynyt syömään enää yhtä paljon. Varmaan vatsalaukku pienentyi kuten joku yllä sanoi, ja uskon että lisäksi keho alkoi käyttämään ravinnon tehokkaammin hyödyksi. Nälässä en ole koskaan ollut vaan koko tämän neljän vuoden ajan olen kuunnellut kehoani ja syönyt sen verran kuin on tuntunut tarpeelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen neljän vuoden ajan syönyt vain kerran päivässä. Aluksi aloitin 16/8 -pätkäpaaston, mutta tuo paastoikkuna piteni ajan myötä melkein huomaamatta ja päädyin lopulta tähän 23/1 -malliin muutamassa kuukaudessa.
Tarkoitus ei ollut laihduttaa mutta kyllä siinä painokin samalla putosi noin 10 kiloa (normaalipainon sisällä). Aluksi söin samat kalorit kuin ennenkin, sitten vähitellen annoskoko alkoi pienentyä kun en vain pystynyt syömään enää yhtä paljon. Varmaan vatsalaukku pienentyi kuten joku yllä sanoi, ja uskon että lisäksi keho alkoi käyttämään ravinnon tehokkaammin hyödyksi. Nälässä en ole koskaan ollut vaan koko tämän neljän vuoden ajan olen kuunnellut kehoani ja syönyt sen verran kuin on tuntunut tarpeelliselta.
Syöt vain kerran päivässä? Eikö heikota?
Vierailija kirjoitti:
Autofagia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla melko samat kokemukset. Ensin 16/8 ja siitä pikkuhiljaa lyhensin ruokailuikkunaa. Kokeilin jonkin aikaa omadia, mutta työn takia päädyin 20/4 malliin, joka välillä menee takaisin omadiin varsinkin vapaapäivinä.
Enkä ole mikään konttorirotta vaan teen fyysistä työtä. Syön 20/4 mallilla lounaan noin klo 10 ja päivällisen noin klo 14. 700-1000kcal per ateria.
Laihtunut olen liki satakiloisesta normaalipainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla melko samat kokemukset. Ensin 16/8 ja siitä pikkuhiljaa lyhensin ruokailuikkunaa. Kokeilin jonkin aikaa omadia, mutta työn tak
jos syö 1700 kaloria päivässä, niin kai sitä laihtuu
Tottakai saa syödä ihan rajattomasti. Se että on pari tuntia syömättä kumoaa kaiken. Kannattaa suosia myös miinuskalorisia ruokia! Anna palaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autofagia.
Se ei parissa tunnissa edes ala :D
En usko että pitäisi, normaalit annokset. Ei ole hyötyä muuten.
Vierailija kirjoitti:
En usko että pitäisi, normaalit annokset. Ei ole hyötyä muuten.
Ei tässä ollut kyse laihduttamisesta.
Suurempi osa päivästä ollaan ilman insuliinia ja kohonnutta verensokeria. Ne joilla on näiden kanssa ongelmia, hyötyvät vähennetyistä syömistunneista vaikka kalorimäärä pysyisi samana. Esim aamupuuro pois ja korvaa sen lounaalla jollain terveellisellä.