Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Temusta tehtiin 14 ostosta: Tulokset karmaisevat.

Vierailija
18.09.2024 |

Temusta tehtiin 14 ostosta: Tulokset karmaisevat

Kiinalaiset verkkokaupat asettavat suomalaiset kaupat epäreiluun asemaan, Kaupan liitto arvostelee.

Kaupan liitto osti toukokuussa kokeeksi 14 eri tuotetta suositusta kiinalaisesta Temu-verkkokaupasta. Yksikään tuote ei olisi täyttänyt eurooppalaiselle myyjälle asetettuja vaatimuksia.

Liitto osti kodin käyttötavaroita, kosmetiikkaa, leluja ja muotia. Yleisimmin ongelmia oli pakkaus- ja tuotemerkinnöissä sekä puutteellisissa hoito- ja käyttöohjeissa. Kuuden ostoksen testituloksissa vaarallisten aineiden raja-arvot ylittyivät, ja yksi tuote, kauko-ohjattava leluauto, oli jo valmiiksi käyttökelvoton.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010702183.html

Kommentit (675)

Vierailija
221/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja tavaroita ne ovat kuin mitä suomalaisista kaupoista saa. Suomessa niissä vaan on suomalaisen kaupan kate päällä, jolta tietysti temuostaja välttyy kun toimitusketjusta putoaa yksi porras pois. Suomikauppa on voinut vääntää myös suomenkieliset käyttöohjeet, mutta monissa tuotteissa niillä ei ole oikeasti merkitystä.

Kyllä. Olen kuullut tämän ihan yhdeltä kauppiaalta, että tilaavat ja myyvät kalliimmalla täällä..

Vierailija
222/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta köyhien on ihan turha itkeä, kun hyvinvointivaltio romahtaa eikä tukia enää tule sitäkään vähää kuin nyt. Ihan itse omalla toiminnallanne ajatta Suomea tähän. Minusta on jotenkin noloa olla käsi ojossa odottamassa valtiolta tukia ja sitten syytää ne rahat kiinakauppaan. 

No voi voi. Jos suomalainen kauppa ei pärjää muuten kuin tuottamalla roinansa Kiinassa ja kiskomalla ylihintaa, niin menköön konkkaan, kun fiksut tilaavat suoraan Kiinasta. Enää ei ole pakko rahoittaa kauppojen omistajien ökyelämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Marimekon kangas-ongelma on syy miksi suomalaiset itse eivät tue suomalaisia. Ostat Marimekko-kankaan ja teet siitä mekon, mutta et sitten saa myydä sitä eteenpäin. Sama lienee verhoissa.

Tuosta syystä en itse osta missään nimessä Marimekosta kangasta. Maksaa ihan hirveästi eikä saisi myydä eteenpäin jos se ei ole enää mieluinen. 

Vierailija
224/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temu: "Ostele kuin miljonääri."

Muahhhaaahhhaaaa!

Sloganista puuttuu pari sanaa "Ostele kiinanpaskaa kuin wannabe-miljonääri".

Kuinka kukaan voi langeta tuohon kuraan? Jos me haluaisimme Suomen nousemaan tästä suosta, niin kieltäytyisimme kokonaan ostamasta mitään, mikä on valmistettu kiinassa ja alkaisimme ostamaan tavaraa, joka olisi valmistettu edes Euroopassa (poislukien tietysti venäjä). Tutkikaa hyvät ihmiset tarkasti valmistusmaa, design-maan ilmoittaminen ei kerro vielä valmistuksesta yhtään mitään. Katsokaapa missä esim. kaikki Cittareiden my wear -tuotteet on tehty. Aivan. Joten jätetään ne sinne kauppaan ja vaaditaan eurooppalaisia tuotteita.

Ensin pitäisi saada Suomeen takaisin tekstiiliteollisuus, esim. kankaat ovat usein ulkomailla tuotettuja, vaikka ompelu olisi Suomessa. Lähinnä taitaa olla lastenvaatteita joita tuotetaan Suomessa kankaista lähtien. Suomessahan ei tuotetaan puuvillaa, joten vähintään se on saatava ulkomailta.

Vierailija
225/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa näkee hyvin temulta tilaajien sivistyksen tason. Öyhötetään vaan, että ei anneta suomalaisille riistäjille mitään ja sivuutetaan täysin faktat ja vaarat. Enkä pysty ymmärtämään, miten kukaan voi sivuuttaa ihmisoikeusongelmia, jotka väistämättä ovat olemassa, kun tuotteet ovat niin älyttömän halpoja. Tietoisesti tuetaan toisten kurjuutta, kun eletään suomalaisen sosiaaliturvan alla. Vaikka sitä on viime aikoina heikennetty, on se vielä varsin runsas monella mittakaavalla. 

Ei me niitä vaaroja sivuuteta, meillä vaan ei ole varaa välittää, joko tilataan temusta tai ollaan kokonaan ilman.

Se yrittäjille ttuilu on vaan bonus, kun meillä ei ole teihin varaa enää, hommattiin kiinasta tehokkaammat ja halvemmat!

Sivistyksestä päänaukominen on kyllä taas erityisen hieno pikku yksityiskohta, erittäin tyylikästä ja huokuu ä

Varaa teihin? Miksi kuvittelet, että jokainen temua vastaan oleva olisi jonkun sortin kauppias. Aika harhaista. 

Vierailija
226/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta köyhien on ihan turha itkeä, kun hyvinvointivaltio romahtaa eikä tukia enää tule sitäkään vähää kuin nyt. Ihan itse omalla toiminnallanne ajatta Suomea tähän. Minusta on jotenkin noloa olla käsi ojossa odottamassa valtiolta tukia ja sitten syytää ne rahat kiinakauppaan. 

Mutta yhteiskuntahan on ajanut köyhät tuohon asemaan, että heidän on tilattava ulkomailta halvemmalla, kun ei ole varaa Suomen hinnastoon?

Vähän typerää syyttää köyhiä, kun yhteiskunta on syy köyhien tilanteeseen alunperinkin. 

Kyllä jokainen jolla on varaa ostaa mielummin suomalaista ja Suomesta. 

Vierailija
227/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan liitto sai ostettua 14 karmaiseva kapinetta, ok. Kysytäänpä vielä 14 Temusta ostaneelta kuluttajalta, olivatko ostokset karmaiseva?

Vierailija
228/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Marimekon kangas-ongelma on syy miksi suomalaiset itse eivät tue suomalaisia. Ostat Marimekko-kankaan ja teet siitä mekon, mutta et sitten saa myydä sitä eteenpäin. Sama lienee verhoissa.

Tuosta syystä en itse osta missään nimessä Marimekosta kangasta. Maksaa ihan hirveästi eikä saisi myydä eteenpäin jos se ei ole enää mieluinen. 

Siis miksi Marimekkoa ei saisi myydä eteenpäin? Itse en kuitenkaan ole aikoihin ostanut mitään, missä lukee Marimekko. Ne kaksi plagiointiskandaalia olivat sellaisia, että hylkäsin Marimekon. Firman toiminta oli onnetonta, jälkimmäisessä tapauksessa toimitusjohtaja jäi sairaslomalle.

Vierailija
229/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Jos suomalainen kauppa ei pärjää muuten kuin tuottamalla roinansa Kiinassa ja kiskomalla ylihintaa, niin menköön konkkaan, kun fiksut tilaavat suoraan Kiinasta. Enää ei ole pakko rahoittaa kauppojen omistajien ökyelämää.

Suomalaisen kaupan konkan lisäksi tulee lisää työttömiä ja tukien tarvitsijoita. Ei valtio yksinkertaisesti pyöri niin. Mutta omaa kuoppaanne te kaivatte, kun sieltä tilailette. 

Vierailija
230/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää ostin sellaiset ohennusssakset hiusten ohentamiseen temulta. EIvät toimi ollenkaan. Eivät leikkaa yhtään mitään. :D

Vierailija
231/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi enemmän uutisoida kiinalaisten päivä- ja yövuoroista.

Tehtaat on samat, linjat on samat mutta kaikki eettisyys heitetään roskiin, kun päivävuoro päättyy ja länkkäribrändien laadunvarmistajat lähtee kotiin.

Siksi design voi olla sama mutta laatu ei. Kaikki vaaralliseksi tuomitut raaka-aineet kelpaa yövuorolle ja Temulle.

Mistä ihmeen päivä- ja yövuoroista? Jos ostaja ei omista tehdasta niin tottakai tehtaalla valmistetaan monen eri brändin tuotteita. Vaihto ei välttämättä tapahdu päivä- tai yövuoron mukaisesti, vaan eräkohtaisesti. Jos toinen brändi ei tarvitse mitään laatuvaatimuksia niin silloin voidaan käyttää mitä vaan materiaaleja ja kemikaaleja. Kaikkein eniten huolestuttaa näiden tehtaiden työntekijöiden turvallisuus, mutta en kyllä mitään ostaisi tällaisista hikipajoissa Temun kautta, kun kukaan ei ole tarkastanut tuottei

Naiivi Jopa Applella on ongelmia kiinahuijareiden kanssa. Apple tekee pistotarkastuksia tehtaille koska valmistaja on vähän säästänyt.. 

Miksi muuten isolta valmistajilta tulisi takaisinvetoja, kun Kiinan tehtaan tuottavat hyvä laatuisia tuotteita

Vierailija
232/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisten vaatteista ja monista muistakin tavaroista ja suomalaisesta designista Muumimukeja myöten valmistetaan nykyisin kehitysmaissa. Kummallisesti jotkut kohdistavat työntekijöiden asemaa koskevat huolensa vain Temuun.

Koska Temulla ja muilla kiinalaisilla kaupoilla ei ole minkäänlaisia laatuvaatimuksia. Kaikki muu ulkomainen tuotanto on vahvasti standardoitua, vaikka tulisi kehittyvistä maista.

Vierailija
233/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temu: "Ostele kuin miljonääri."

Muahhhaaahhhaaaa!

Sloganista puuttuu pari sanaa "Ostele kiinanpaskaa kuin wannabe-miljonääri".

Kuinka kukaan voi langeta tuohon kuraan? Jos me haluaisimme Suomen nousemaan tästä suosta, niin kieltäytyisimme kokonaan ostamasta mitään, mikä on valmistettu kiinassa ja alkaisimme ostamaan tavaraa, joka olisi valmistettu edes Euroopassa (poislukien tietysti venäjä). Tutkikaa hyvät ihmiset tarkasti valmistusmaa, design-maan ilmoittaminen ei kerro vielä valmistuksesta yhtään mitään. Katsokaapa missä esim. kaikki Cittareiden my wear -tuotteet on tehty. Aivan. Joten jätetään ne sinne kauppaan ja vaaditaan eurooppalaisia tuotteita.

Ensin pitäisi saada Suomeen takaisin tekstiiliteollisuus, esim. kankaat ovat usein ulkomailla tuotettuja, vaikka ompelu o

Moni on yrittänyt. Hinta muodostuu niin kalliiksi, ettei ole asiakkaita tarpeeksi.

Vierailija
234/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan liitto sai ostettua 14 karmaiseva kapinetta, ok. Kysytäänpä vielä 14 Temusta ostaneelta kuluttajalta, olivatko ostokset karmaiseva?

Viiden tilauksen jälkeenkin ollaan ihan tyytyväisiä. Housuostoksissa on opittu hankkimaan vähän isompia kokoja, mutta mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut. Koriste- ja sisustustuotteet ovat aivan mahtavia ja valikoima mieletön. Toista kuin kotimaisten kauppojen suppea ja väritön tarjonta.

Vierailija
235/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi Marimekkoa ei saisi myydä eteenpäin? Itse en kuitenkaan ole aikoihin ostanut mitään, missä lukee Marimekko. Ne kaksi plagiointiskandaalia olivat sellaisia, että hylkäsin Marimekon. Firman toiminta oli onnetonta, jälkimmäisessä tapauksessa toimitusjohtaja jäi sairaslomalle.

Uutisissa oli, että Marimekko kieltää kuluttajia myymästä eteenpäin mitään, mitä he ovat itse tehneet marimekon kankaista. Esim ei saa myydä itsetekemiä verhoja, laukkuja tai mekkoja. He menevät piiloon jonkun kuluttajadesignin tai vastaavan taakse. Unohdin sen nimen.

Esim jos ostat Marimekosta mekon niin sen kai saat myydä, tai vaikka mukin. Mutta jos teet itse jotain marimekon tuotteista, eli kankaista niin et saa myydä eteenpäin. 

Sinällään harmi, koska itse tykkään Marimekon Unikko-kuviosta, mutta en uskalla enää ostaa tuon uutisen jälkeen mitään kankaita tai oikeastaan mitään vaatteitakaan. 

Vierailija
236/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa sen vähän alle 600e/ kk, ostaa joko temusta, tai ei mistään.

Vierailija
237/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla kangasbrändeillä ei ole tätä vaatimusta. Eihän ompelijat voisi käyttää muuten kankaita ompeluun.

Vierailija
238/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et kyllä saa Temusta mitään samaa kuin kivijalkaupoista, jotka ovat pieniä erikoismyymälöitä, joilla on käsintehtyjä tuotteita, pieniä eriä, harvinaisia tuotteita."

Noni eli mitään ongelmaa ei pitäis olla siis, me köyhät voidaan jatkaa temusta kaiken tilaamisen ja te porvoolaiset voitte ostaa kaiken edelleen pikku putiikeistanne 90-luvulta.

Jos jättäsitte nyt meidät sivistymättömät moukat rauhaan tilaileen temusta lyijyä ja ihmisoikeusrikoksia lapsillemme kiitos nam <3

Vierailija
239/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne testit oli tehty ja missä on tulokset? Ja mitkä tuotteet? Vaikuttaa vähän epätoivoiselta kunnei väitetään mutta ei kerrota mitään.

Vierailija
240/675 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oli se köyhien vika että työpaikat lähetettiin kiinaan, sehän heistä köyhiä teki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi