Olen ilmeisesti saanut keuhkoahtauman
Elokuun puolesta välistä olen yskinyt paksua limaa, henkeä ahdistaa. Alkoi koronasta. Olen 44-vuotias ja tupakoinut epäsäännöllisesti. Näköjään piti opetus saada. Semmosta.
Kommentit (20)
Koronan jälkeen on moni keuhkosairaus pahentunyt. Lääkäriin mars. Voi olla astma, copd tai mikä vaan.. hinkuyskäkin kiertää. Itse yskin ja hengenahdistelin hinkuyskää 4 kuukautta..
Älä vastaa tähän täällä, ettei levitellä sun tietoja, mutta retorisia kysymyksiä pari. Olisko siellä joku tulehdus edelleen. Keuhkoputki vai kurkku. Miltä poskiontelot vaikuttavat. Onko troppeja apteekista. Antibiootti ja maitohappobakteeri tarpeen vai ei? Yskänlääke jossa alkoholi reseptillä entä nenän hoito, jos nuhaa? Sulla on pitkittynyt jotain? Ulkona ja sisällä on nyt viileää. Joillakin tauti voi kestää kauemmin esimerkiksi 3kk, muttei noin pahana sen pitäisi ehkä lieventyä, se voi olla jatkunut jotenkin, se voi pahentua jos olet töissä etkä lepää tai ulkoilet. Joskus yksityinen voi tutkia kuvia sisuskaluista tai verikoettakin, jos on paha tilanne. Kaulaliina voisi olla hyvä, ellei tule kuuma sisällä. On kevyttä ja paksua. Entä yrttipastillit apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa olet. KA kehittyy vuosien saatossa, ei yhdessä kuukaudessa.
Kyllä, mutta olen polttanut tupakkaa ja ahtauma on voinut olla oireeton tähän asti.
ap
Kuulostaa kyllä vähän myös ihan vaan yskältä. Yskä voi kestää 8 viikkoa helposti. Hengenahdistus on kyllä semmoinen oire mistä aika helposti saisi mennä lääkäriin, kun voi olla myös esim. keuhkokuume kyseessä. Itsellä oli juuri viikkotolkulla yskä ja hengenahdistusta myös ja oli ihan normaali tauti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa tähän täällä, ettei levitellä sun tietoja, mutta retorisia kysymyksiä pari. Olisko siellä joku tulehdus edelleen. Keuhkoputki vai kurkku. Miltä poskiontelot vaikuttavat. Onko troppeja apteekista. Antibiootti ja maitohappobakteeri tarpeen vai ei? Yskänlääke jossa alkoholi reseptillä entä nenän hoito, jos nuhaa? Sulla on pitkittynyt jotain? Ulkona ja sisällä on nyt viileää. Joillakin tauti voi kestää kauemmin esimerkiksi 3kk, muttei noin pahana sen pitäisi ehkä lieventyä, se voi olla jatkunut jotenkin, se voi pahentua jos olet töissä etkä lepää tai ulkoilet. Joskus yksityinen voi tutkia kuvia sisuskaluista tai verikoettakin, jos on paha tilanne. Kaulaliina voisi olla hyvä, ellei tule kuuma sisällä. On kevyttä ja paksua. Entä yrttipastillit apteekista.
Porvoon ahtautumaa!
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko käynyt lääkärissä ja saanut diagnoosin vai et?
Olen. Crp alle 5, ei tulehdusta. Käskettiin vain kotiin. Nukun istualleen kun ei voi maatakaan hengenahdistusksen takia. Se on menoa nyt.
Itsepähän ahtauman hankit. Itsepähän ne tupakat poltit. Sitä saa mitä tilaa, älä täällä rupea valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsepähän ahtauman hankit. Itsepähän ne tupakat poltit. Sitä saa mitä tilaa, älä täällä rupea valittamaan.
Justiin näin. Siitäs sait hahahah! Nyt jää sitte lapsetkin ilman äitiä!
Lääkärin diagnooseja haetaan nykyään Vauvalta kun ei pääse lääkäriin. Jospa täällä ollaan viisaampia kuin tk:ssa.
Mihin se äiti häviää, jos isä kupsahtaa keuhkoahtaumaan?
Usko vaa, se on hinkuyskä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se äiti häviää, jos isä kupsahtaa keuhkoahtaumaan?
Usko vaa, se on hinkuyskä.
Miksi oletat, että Ap on mies?
Vierailija kirjoitti:
No sehän se just on, että se etenee pikkuhiljaa ja sellaisiin oireisiin tottuu. Ja sitten alkaa ollakin jo myöhäistä kun ne oireet alkaa olla sellaisia, ettei niitä en voi ignoorata vaan yhtäkkiä ei tunnukaan saavan normaalisti henkeä. Saati kun tarvitsee käydä hengittelemässä avaavaa lääkettä ja/tai lisähappea ensiavussa.
Yksi lääkäri sanoi mulle, että ihan jokaisella on röökinpolttajalla on keuhkoahtaumatauti mutta se sitten vaihtelee missä vaiheessa se on menossa.
Se ei tosiaan iske vasta 20-30 vuoden röökaamisen jälkeen vaan alkaa paaaaljon aikaisemmin. Eikä sitä paranna mikään, mutta oireiden etenemisen voi pysäyttää tai ainakin hidastaa niitä sillä että lopettaa polttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Olen nainen ja äiti, ja kertonut tästä nyt perheelle. Ei sitä usko ennenkuin on myöhäistä.
No sehän se just on, että se etenee pikkuhiljaa ja sellaisiin oireisiin tottuu. Ja sitten alkaa ollakin jo myöhäistä kun ne oireet alkaa olla sellaisia, ettei niitä en voi ignoorata vaan yhtäkkiä ei tunnukaan saavan normaalisti henkeä. Saati kun tarvitsee käydä hengittelemässä avaavaa lääkettä ja/tai lisähappea ensiavussa.
Yksi lääkäri sanoi mulle, että ihan jokaisella on röökinpolttajalla on keuhkoahtaumatauti mutta se sitten vaihtelee missä vaiheessa se on menossa.
Se ei tosiaan iske vasta 20-30 vuoden röökaamisen jälkeen vaan alkaa paaaaljon aikaisemmin. Eikä sitä paranna mikään, mutta oireiden etenemisen voi pysäyttää tai ainakin hidastaa niitä sillä että lopettaa polttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita jolla sama kohtalo?
Hep. Itse en edes ymmärtänyt lopettaa siihen ekaan lisähappi-avaavalääke-keikkaan päivystyksessä vaan jatkoin polttamista kunnes jouduin toisen kerran eka siihen happimaskiin ja sitten hengittelin viiksillä vielä puoli päivää.
Olin siis kuvitellut saaneeni rasitusastman kun etenkin sopivalla pakkaskelillä keuhkot meni ihan jumiin ja sain silloin ekat avaavat piiput. Ne jeesasi kummasti ja toisesta sitä tuoteselostetta lukiessa vielä kiinnitin huomiota siihen, että sitä käytetään astman lisäksi keuhkoahtaumataudin oireiden hoidossa ja vähän jopa närkästyinkin, että tuommoisen lääkäri kirjoitti vaikka ei sanaakaan mistään ahtaumasta edes puhuttu eikä mulla sellaista voi olla.
Noilla piipuilla siis pärjäsin kunnes piti lähteä päivystykseen tujumpaa lääkettä saamaan. Nyt olen ollut polttamatta reilusti 10 vuotta ja ei tämä ole pahentunut vaikka ei kyllä parantunutkaan, mutta lisähappea en ole noiden kahden kerran jälkeen tarvinnut enkä edes tuollaista vahvempaa avaavaa lääkettä eli sen verran se röökinpolton lopettaminen on tilannetta parantanut. Lisäksi olen kyllä nykyisin tosi ahkera ulkoilija eli raikasta ilmaan ja happea tulee ihan eri tavalla kuin koskaan ennen vaikka hapenottokyky on mikä on ja hengästyn ärsyttävän helposti ja pienestä. Lisäksi olen hirveän herkkä hajuille eli kaikki vahvemmat parfyymit saa aikaan sellaisen tunteen ettei saa henkeä kunnolla. Sama juttu tietenkin myös kunnon röökinsavupilven kanssa eli mieluusti kierrän kaikki savustajat todella kaukaa.
Harmittaa ihan hitokseen että tuli poltettua se pari vuosikymmentä ja tietty sekin että tuli ikinä aloitettua, mutta eihän sitä olisi silti noin pitkään tarvinnut jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on vuosia kehittynytkin kunnes alkaa oireilemaan niin, että sen todella huomaa. Niitä lievempiä oireita ei noteeraa ja niihin myös tottuu vaikka pikkuhiljaa ne paheneekin. Sitten ne vuosien päästä onkin yhtäkkiä sellaisia ettei niiden kanssa pärjää eikä niitä enää voi olla noteeraamatta mutta silti niiden kanssa on vaan opittava elämään koska ei tuo tauti ota takapakkia vaikka sitten ymmärtäisi jo lopettaa polttamisen.
Sitä saa mitä tilaa