Äärikarismaattisista liikkeistä eronneet
Kertokaa joitain syitä miksi lähdittte ja mitä sitten tapahtui? Mikä sai teidän silmänne avautumaan opin epäraamatullisuudelle ja millaisia vaikutuksia äärikarismaattisuudella on ollut elämäänne? Myös muista liikkeistä ja opeista eronneet voivat tietysti vastata. Onko jotain tiettyjä seurakuntia/ryhmiä joita mielestäsi tulisi välttää ja miksi? PS.ketjua ei ole tarkoitettu ateisteille joilla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia uskonnollisten liikkeiden sisäpuolelta.
Kommentit (14)
Heitä ei ehkä ole niin paljoa. Olen kyllä huomannut että eksytystä on paljon, Owuoria kaupataan, viiniliikettä ym. Joskus olisi kiva jos osaisin perustella ihmisille kun tulevat pyytämään mukaan.
Olen ehkä vähän eri tapaus. Lapsuudenperheeni oli tuollainen ja kasvoin tuossa ympäristössä. Oli luonnollista kulkea porukoissa, kun kaikki kaverit oli siellä. Oli hyvää yhteisöllisyyttä.
meillä on vieläkin vanha ystäväpiiri, joka pitää yhteyttä muutaman kerran vuodessa. Muut käyvät eri tilaisuuksissa, mutta minä en ole käyny 30 vuoteen. En ihan muista miten erkaantuminen tapahtui (siis ei kavereista, vaan seurakunnasta), mutta jotenkin se tuomitseminen alkoi ärsyttämään. Kukaan muu ei voinut ikinä olla oikeassa, en millään voinut uskoa, että Raamattu on ainut kirja tässä maailmassa, jossa ei olisi virheitä.
Itse uskon kyllä, mutta uskon myös, että totuus löytyy sieltä, mikä on kaikille uskonnoille yhteistä. Jokin yhtymäkohta kaikessa on. Tästä en ole kyllä koskaan ole kavereilleni puhunut.
Itse asiassa kun tätä kirjoita, niin nyt jotenkin muistan, miksi erkaannuin: pyörittelin sitä, onko Jumala rakkaus vai rankaiseeko hän tai tuomitseeko hän. Filosofisen pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että en tee mitään sellaisella Jumalalla, joka ei ole puhdasta rakkautta.
Tiedän, että tämä vähän kuulostaa newagelaiselta, mutta silloin 30 v sitten, ajassa ennen nettiä, en ollut edes new agesta kuullut enkä mitään siitä lukenut,
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä vähän eri tapaus. Lapsuudenperheeni oli tuollainen ja kasvoin tuossa ympäristössä. Oli luonnollista kulkea porukoissa, kun kaikki kaverit oli siellä. Oli hyvää yhteisöllisyyttä.
meillä on vieläkin vanha ystäväpiiri, joka pitää yhteyttä muutaman kerran vuodessa. Muut käyvät eri tilaisuuksissa, mutta minä en ole käyny 30 vuoteen. En ihan muista miten erkaantuminen tapahtui (siis ei kavereista, vaan seurakunnasta), mutta jotenkin se tuomitseminen alkoi ärsyttämään. Kukaan muu ei voinut ikinä olla oikeassa, en millään voinut uskoa, että Raamattu on ainut kirja tässä maailmassa, jossa ei olisi virheitä.
Itse uskon kyllä, mutta uskon myös, että totuus löytyy sieltä, mikä on kaikille uskonnoille yhteistä. Jokin yhtymäkohta kaikessa on. Tästä en ole kyllä koskaan ole kavereilleni puhunut.
Itse asiassa kun tätä kirjoita, niin nyt jotenkin muistan, miksi erkaannuin: pyörittelin sit
Oliko uuskarismaattinen liike /uskon sana liike(wineyard movement,nauruherätys,uusapostolinen voitelu jne) Suomessa siis jollain tavalla jo yli 30 vuotta sitten? Vai tarkoitatko jotain muuta uskonnollista suuntausta? Jos puhut perinteisestä helluntailaisuudesta,se oli ainakin vielä 60-70 luvulla melko tiukka opetuksessaan, onko kyse siitä? Kuulostavat tutuilta nuo pohdinnat joista kerrot-ikävää,ettei näitä saa monissakaan paikoissa tuoda esiin tänäpäivänäkään,koetaan jotenkin uhkana,jos ihminen on kykenevä ajattelemaan myös itse.
Oli paljonkin kaikkea, mutta viimeinen niitti, kun demoneja ajettiin ahdistuneista ihmisistä. Siitä alkoi silmien aukeaminen, ja koko maailmankuva meni uusiksi. Ihme, että säilyin lähes järjissäni.
Vierailija kirjoitti:
Oli paljonkin kaikkea, mutta viimeinen niitti, kun demoneja ajettiin ahdistuneista ihmisistä. Siitä alkoi silmien aukeaminen, ja koko maailmankuva meni uusiksi. Ihme, että säilyin lähes järjissäni.
Heh. Kerronpa yhden muiston ajalta,jolloin srkntamme nuorisopastorina toimi jonkin aikaa ESYyn sittemmin 'paimeneksi' lähtenyt nuori vasta kääntynyt miehen alku. Minulla oli vaikeaa syystä jos toisestakin (traumaperäisiä juttuja) ja tämä tekopastori halusi alkaa ajaa minusta ulos 'demoneita'. No,siihenpä sitten kerääntyi rinki ympärilleni ja alettiin voimallisesti ja palavasti rukoilla,huutaa ja puhua ' kielillä', niin että ulkopuolinen olisi soittanut paikalle valkotakkiset. Aikani minä siinä leikin heidän mukanaan,kunnes alkoi kyllästyttää. Nousin ylös ja aloin nauraa heille. Kun he tajusivat tulleensa nöyryytetyiksi,voitte arvata,miten minuun tuon jälkeen suhtauduttiin siinä porukassa.. Kakaroiden touhuja,sanon minä. Jos joku todella riivattu tulisi tällaisten pikkupoikien ja -tyttöjen eteen,he laskisivat alleen,sillä he leikkivät asioilla,joita eivät edes ymmärrä. Tuottavat hirvittävää vahinkoa ympärillään oleville ja eksyttävät Raamattua tuntemattomia harhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kun tätä kirjoita, niin nyt
Kyse oli vapaasta suunnasta, jossa kaikki suunnat oli hyväksyttyjä (no, maitobaari ei ole). Lapsena kävimme vapaakirkon jumalanpalveluksessa, vaikka vanhempani eivät olleet vapaakirkkolaisia, mutta siellä oli pyhäkoulu. Emme olleet helluntailaisiakaan. Tuo porukka tiesi wineyardit ja torontolaisuudet ja juntuset, osa kulki tilaisuuksien välillä. Kaikki sulassa sovussa. En itse ole ollut näitä kulkijoita, joten en oikein tiedä.
Joo, demoneiden ajamisesta tiedän paljon. Se oli trendi yhdessä vaiheessa. Ja lapsena muistan rukouskokouksen, johon raahattiin polion sairastanut pyörätuolissa ja muistan, kuinka kymmenen ihmistä rukoili kävelemisen puolesta. Ja sitten ne rukouskokoukset, joissa ihmisiä kaatuili. Olin itsekin kerran tai kaksi rukoiltavana, mutta en kaatunut. Olin vähän ulkopuolinen näistä tilaisuuksista.
Kyllä uskon, että voisin puhua ajatuksistani tuolle kaveripiirille. Eivät he minua hylkäisi. Voivottelisivat vain.
mulla sekosi pää noissa v 2003, torontohenget tulivat riivaamaan ajakseni ja pakottivat ylipitkiin paasatoihin ja lopulta mieleni murtui ja jouduin riivatuksi ja opsykoosiin kuukausiksi ja pakkohjoitoon, painoin vain 43 kg paastojen jälkeen ja olen mies. lihoin sairaalassa 30 kg kuukaudessa eli normikuntoon ja pistin kaikki pillerit kielen alle ja syljin ne vessaanmuuten olisi pää ollut niistä sekaisin. siellä olin vankilassa 1,5 kk ja näin muita riivattuja, se oli elämäni helvetti.
kiroan kaikki torontomennarit ja väärät profeetat nyt maassa ja odotan Jeesuksen tuomioita heille jkaikille. tervemenoa helvettiin.
ja uskon että tämä Owuor joka väittää olevansa ilmestyskirjan 2 profeettaa kahdentuneena ja tekee feikki ihmeitä on väärä profeetta ja okkultisti, saarnaa parannusta ja pyhitystä ja Jeesuksen toista tulemista eli peruiaatteessa kaikkea oikeaa mutta en silti usko häneen. kultti se on.
ja nyt paavi on kertonut että kaikki uskonnot ovat tie taivaaseen. paavi on kai antikristus itse.
''elämme lopun aikaa.
yhdessä videossa paavi istuu palvomassa katolisten kanssa Mariaa >Maria patsaan edessä. unessa näin kerran kun paavi uhrasi messua Marialle ja alkoi jakamaan pedon merkkiä
paavi oli siis singaporessa
messussa palvoi mariapatsaan edessä jumalaa!
4:14 maria patsas ja risti on messussa
4:15 blessed Mary mother of God -mainittu
4:55 paavi istumassa Maria patsaan edessä messussa
mitähän ne laulaa latinaksi?
Salve, Regina, mater misericordiae:
Vita, dulcedo, et spes nostra, salve.
Ad te clamamus, exsules, filii Hevae.
Ad te suspiramus, gementes et flentes
in hac lacrimarum valle.
Eia ergo, Advocata nostra,
illos tuos misericordes oculos
ad nos converte.
Et Iesum, benedictum fructum ventris tui,
nobis, post hoc exsilium ostende.
O clemens: O pia: O dulcis
Virgo Maria.
Hail, holy Queen, Mother of Mercy,
our life, our sweetness and our hope.
To thee do we cry, poor banished children of Eve;
to thee do we send up our sighs,
mourning and weeping in this valley of tears.
Turn then, most gracious advocate,
thine eyes of mercy toward us;
and after this our exile,
show unto us the blessed fruit of thy womb, Jesus.
O clement, O loving, O sweet Virgin Mary.
Pray for us O holy Mother of God, that we may be made worthy of the promises of Christ.
Ylihengellisyyttä on aina esiintynyt, johtuen ihmisten ylpeydestä ja halusta valtaan. Kuitenkin perinteinen helluntalaisuus (missä sitä löytyy) tekee parhaansa pysyäkseen keskitiellä, menemättä ääriliikkeisiin mukaan.
Raamattu on se "punainen lanka" jota seuraamalla ei eksy. Se kuitenkin tulee tuntea sen verran hyvin kokonaisuutena, ettei älä näykkiä sieltä täältä omaan ajatusmaailmaan sopivia palasia.
Tuo demonien ajaminen meni aikoinaan yli. Silti demonejakin on, niiden kanssa ei ole leikkimistä. Tämän ajan ihminen etsii "hengellisyyttä" haluamatta Jeesusta, se on surkea yritys löytää oikea tie.
Vierailija kirjoitti:
Ylihengellisyyttä on aina esiintynyt, johtuen ihmisten ylpeydestä ja halusta valtaan. Kuitenkin perinteinen helluntalaisuus (missä sitä löytyy) tekee parhaansa pysyäkseen keskitiellä, menemättä ääriliikkeisiin mukaan.
Raamattu on se "punainen lanka" jota seuraamalla ei eksy. Se kuitenkin tulee tuntea sen verran hyvin kokonaisuutena, ettei älä näykkiä sieltä täältä omaan ajatusmaailmaan sopivia palasia.
Tuo demonien ajaminen meni aikoinaan yli. Silti demonejakin on, niiden kanssa ei ole leikkimistä. Tämän ajan ihminen etsii "hengellisyyttä" haluamatta Jeesusta, se on surkea yritys löytää oikea tie.
Tuo sinun puheesi on juuri ylihengellisyyttä: Raamattu is the one and only ja kukaan muu ei tiedä mitään eikä ketään muuta saa kuunnella. Juuri tätä en ymmärrä: miten voi olla mahdollista, että pelastumiseen vaikuttaa se, että on sattunut syntymään oikeaan maahan ja maanosaan? Jos olisin syntynyt indokiinaan, niin peli olisi jo synnytyksessä menetetty. Helvettiin saman tien, koska olen syntynyt väärään kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajalle on tyypillistä, että opit sekoittuvat. Ei enää ole puhdasta doktriinia missään. Ei edes paavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin olet tutustunut helluntailaisuuden ja karismaattisen tai uskon sana liikkeen alkujuuriin siellä vaikuttavine johtohahmoineen? Entä mitä tarkoitat: ' demonien ajaminen meni aikoinaan yli'. Yrität puolustella sitä sairasta toimintaa,joka vie todennäköisesti ihmisiä helvettiin jos Raamattuun on uskominen. Kivat sulle, lue enemmän ja ole tietoisempi ilmiöiden ja uskonnollisten oppien ja ilmiöiden alkujuurista.
Eikö kukaan entinen karismaatikko tai uskonsanalainen palstalle tänään? Höh :(