Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilusti suurempi unentarve, vertaistukea?

Vierailija
16.09.2024 |

Onkohan muita kaltaisiani? Jotka tarvitsevat reilusti keskimääräistä enemmän unta ilman että taustalla on mitään selittävää sairautta/lääkitystä/muuta tekijää?

Koko mun elämäni mun unentarvetta on tuomittu epänormaaliksi ja mua on yritetty estää nukkumasta sen verran mitä itse koen tarpeeksi. Lapsuudesta ja teini-iästä muistan sen jatkuvan väsymyksen kun unta ei koskaan saanut tarpeeksi ja vapaa-päivisinkin kiskottiin sängystä ylös väkisin. 

Parikymppisenä tein vuorotyötä ja koko elämänrytmi oli ihan sekaisin --> tolkuton väsymys jatkui. Sitten vaihdoin päivätyöhön, erosin ja vihdoinkin ekaa kertaa elämässäni yksin asuessani voin nukkua kuten tuntuu luontevalta, ja se on mullistanut koko mun elämän. 

Menen nukkumaan klo 9, oli arki tai viikonloppu, herään arkisin klo 6:30 (yöunet 9,5h) ja otan töiden jälkeen iltapäivällä noin tunnin päikkärit. Viikonloppuisin herään yleensä 9 tienoilla (12h yöunet) ja saatan pärjätä ilman päikkäreitä, joskus kuitenkin otan puolen tunnin pikapäikkärit. En ole koskaan, ikinä voinut kaikintavoin näin hyvin ja ollut hereilläoloaikanani näin tehokas kuin näinä jokusena vuotena kun olen voinut toteuttaa tätä itselleni luontevinta unirytmiä. 

MUTTA: kaikilla muilla tuntuu olevan jäätävä ongelma mun nukkumiseni kanssa. Miesystävä on juoksuttanut mua lääkärissä, niin julkisella kuin yksityisellä koska sinnikkäästi uskoo, että kyseessä on joku puutostila tai sairaus. En käytännössä voi lähteä reissuun kavereiden kanssa koska ne eivät ikinä anna mun nukkua tarpeideni vaativaa määrää vaikka etukäteen lukuisia kertoja olen asiasta sanonut. Äitini jaksaa nalkuttaa edelleen kun en vastaa viesteihin klo 9 jälkeen illalla edes viikonloppuisin ja kerran räyhäsi puhelimessa miten "Sinä vaan nukut ja nukut, mene lääkäriin tuo ei ole normaalia!!"

Miesystävä aluksi yritti sopeutua, mutta nykyään sitä ärsyttää nukkumiseni koska en halua/pysty valvomaan myöhään hänen kanssaan ja haluan aina pitää mahdollisuuden ottaa päikkärit iltapäivästä jos siltä tuntuu. 

Ja tosiaan, lääkärissä on käyty:

- Ei masennusta tai muutakaan henkistä ongelmaa (paitsi silloin kun en saa nukkua tarpeeksi, silloin musta tulee kireä, ahdistunut, väsynyt, vetelä, saamaton jne jne.)

- Veriarvot ihanteelliset, D-vitamiinitasot, kilpirauhasarvot ja ferritiinit erinomaisia, kuten muutkin arvot. 

- Ei uniapneaa. Uni on syvää, rauhallista ja katkeamatonta. Nukahdan nopeasti ja nukun hyvin vaikka hälinää olisi ympärillä. 

- Ei ylipainoa, perussairauksia tai lääkityksiä. Kun saan nukkua niin paljon kun tarvitsen, jaksan olla fyysisesti aktiivinen. Aikoina jolloin työt tai ex rajoittivat mun unenmäärää, en jaksanut mitään. Jos saan nukkua niin hereilläoloaika on energistä ja aikaansaavaa. 

- Ruokavalio on terveellinen ja säännöllinen. En käytä juurikaan alkoholia, en juo kofeiinijuomia enkä sokerilimppareita. 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän