Onko punasolujen keskitilavuus (E-MCV) yli sata huolestuttavaa?
Tällainen tulos oli nyt tullut. Lääkäriaika vasta ensi viikolla ja asia huolestuttaa. Viime aikoina on ollut myös mustelmaherkkyyttä, hiustenlähtöä ja laihtumista. Yhdessä nämä kuulostavat aika pahalta. On selvää, että diagnoosin voi tehdä vain lääkäri, tarkentavien kokeiden avulla, mutta jos jollakulla on kokemusta vastaavasta, haluaisin kuulla.
Kommentit (11)
Muissa tuloksissa ei ollut poikkeavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muut tulokset näyttävät?
Mulla on ollut aina, syytä ei ole löytynyt vaikka kaikki on tutkittu. Joku veritautienspesiaali tutki myös mun tulokset helsingissä. Joillakin vain on suuremmat punasolut. Toki se voi kertoa myös foolihapon puutteesta, ei syyn tarvitse olla vakavaa.
Mulla lukema on siis aina aiemmin (vuosia) ollut viitearvojen alkupäässä. Siksi tämä yhtäkkinen muutos ihmetyttää.
Ap
Mulla on taas ollut poikkeuksellisen pienet punasolut. Näissä on nähtävästi hajontaa aika paljon.
"Mikä nostaa MCV-arvoa?
Kohonnut MCV-arvo voi johtua muun muassa:
folaatin tai B-vitamiinin puutteesta, ja puutteen aiheuttamasta anemiasta (megaloblastinen anemia) alkoholin runsaasta käytöstä (etenkin jos hemoglobiiniarvo on normaali) maksasairauksista. kilpirauhasen vajaatoiminnasta.22 Feb 2023"
Se on huolestuttava jossain määrin.
Jos perusverenkuva on muuten normaali (Hb, Leuk ja Trom) niin ei ainakaan mitään vakavaa veritautia. Pelkän MCV:n suureneminen ilman matalaa Hb:ta voi johtua alkoholinkäytöstä ja varmaan muistakin syistä.
Mistä aloittajalla johtui? Itselläni sama tilanne ja huolestuttaa kovin 🥺
Löytyy googlaamalla helposti viitearvot ym.
Onhan se yli viitearvojen.