Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti voi pudottaa 30 kg, niin että muutos on pysyvä?

Vierailija
12.09.2024 |

Olen nyt pudotellut painoa hitaasti, noin 2 kg kuukaudessa,  mutta tahti todella turhauttaa, koska normaalipainoon on vielä 30 kg matkaa.

Mietin jotain nutrilettiä tms. Onko järkevää?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 30 kg alle vuodessa. Min. 2 tuntia liikuntaa päivässä. Ensin reipasta sauvakävelyä, myöhemmin lisäsin kehonpainoharjoittelun ja juoksun, myös pyöräilyä. Ruokavaliosta jätin puolen vuoden jälkeen kaiken eläinperäisen paitsi kalan ja lisäsin kasviksia, palkokasveja ja hedelmiä.

Vierailija
22/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan laihdutuksen nopeus tai hitaus ei mitenkään ennusta painonpudotustulosten pysyvyyttä. Tuo on ihan pelkkä myytti tuo, että jos laihduttaa nopeasti, niin kilot tulevat väkisin takaisin. 

Itse laihdutin hyvin nopeasti aikanaan, ensin sairaalan painonpudotusryhmässä ateriankorvikkeilla 24 kg 12 viikossa, sen jälkeen kalorinlaskennalla kilo viikossa kunnes BMI oli 30. Sen jälkeen hidastin tahtia, koska paino ei enää ollut akuutti terveysuhka. Aloitin siis sairaalloisesta ylipainosta BMI 46.

Isosta painonpudotuksestani on jo 12 vuotta aikaa, enkä ole lihonut takaisin. Toki sain ravitsemusneuvontaa osana sitä sairaalan laihdutusohjelmaa myös, eli en palannut "kuurin" jälkeen entiseen vaan paljon kevyempiin ja terveellisempiin elintapoihin. Ja ymmärrän, että 60 kg laihduttaneena minun on aina oltava painonhallintamoodissa, en voi koskaan vaan rennon intuitiivisesti syödä, tai käy huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Masentavaa lukea tällaista koska itsellä ei näy mitään muutosta vaikka elämäntavat on just kuvatun kaltaiset ja esim pasta on aina ollut täysjyvää eli ruokavaliossa ei edes alunperin ole ollut näitä epäterveellisiä juttuja. No, toki pastaakaan ei ole tullut syötyä edes viikoittain eli sinällään ymmärrettävää ettei se täysjyvä siinä mitään jeesaa mutta pointti on just se, että nämä lainaamani kirjoittajankin tekemät muutokset on tehty jo alunperin enkä ole syönyt "huonosti", mutta missään se ei näy eikä ainakaan laihtumisena toisin kuin esim tällä lainaamallani kirjoittajalla."

Terveellisestä ruoastakin voi helposti saada liikaa kaloreita. Itse keski-iässä havahduin siihen että lyhyenä naisena painoin yli 100 kg, enkä todellakaan mässyttänyt sipsejä, karkkia, siideriä, pullia tms. Söin mielestäni jopa varsin terveellisesti, kasvispainotteisesti ja vähän Välimeren dieetin tyyliin - ja jatkuvastihan näkee juttuja, miten Välimeren dieetti on yhtä hyvä laihdutukseen kuin karppaus yms. Ja silti minä olin lihava, syöden niin!

No mulla se vaati sittten ihan sitä kaloriseurantaa ja rajoitusta se laihtuminen. Ensin selvitin miten paljon oikeasti kulutan kirjaamalla syödyt kalorit ja katsomalla miten paino kehittyy. Havaitsin, että 105-kiloisena kulutin noin 2000 kcal - eli paljon vähemmän kuin mitä monet laskurit kokoiselleni antoi, ottaen huomioon että ulkoilutin kuitenkin koiraakin 3 kertaa päivässä yhteensä pari tuntia. Siihen sitten laitoin 500 kcal vajeen eli aloin syödä 1500 kcal. Täytyihän siinä pienentää kaloritiheiden ruokien kuten juustot, oliiviöljy, täysrasvainen kreikkalainen jogurtti, avokadot, pähkinät, täysjyväisetkin viljatuotteet, määriä, ja lisätä "rehua" tilalle. Mitään en jättänyt kokonaan pois, mutta korvasin kyllä arkena syötyjä maitotuotteita rasvattomilla. Salaatin päälle aloin lorauttaa sitruunamehua jonka seassa vain vähän öljyä, pelkän öljyn sijaan. Jos tuli painojumi, aloin tarkasti punnita syömiseni. Jos sittenkin vaikka punnitsin ruoat en enää laihtunut, alensin kaloreita jotka syön. Lopussa söin vain 1100 kcal päivässä, että sain painon laskemaan toivomaani 500 g viikkovauhtia. Nyt kun olen tavoitepainossani 65 kg, enkä enää laihduta, saan syödä 1400 kcal päivässä, etten liho enkä laihdu.

Vierailija
24/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko ne kilot nopeasti?

Vierailija
25/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön nutrilettia, paino putoaa ehkä kilon viikossa. Tässä oppii olemaan syömättä

Ja sitten syöt niitä nutriletteja lopun ikääsi.  Kaipa se niinkin sitten sujuu....

Vierailija
26/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuslääkkeestä Kela-korvausta 100%.

Vierailija
27/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 40 kg puolessa vuodessa. Olen ollut normaalipainoinen yli 20 vuotta. Omalle päättäväiselle luonteelleeni sopi kerrasta poikki-ajattelu. 

Millä menetelmillä ja miten sait tuon aikaan? Paljon painoit alussa ja paljon nyt? Olisin kiinnostunut tietämään, tosin mulla vaan 10 kg pudotettavana.

Vierailija
28/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pudotin n. 2 kg kuukaudessa ja saavutin tavoitepainoni n. vuodessa mikä oli mielestäni hyvä tahti eikä vaatinut mitään nälkäkuuria. Toteutin painon pudotuksen elämäntapamuutoksilla eikä painon pudottaminen tuntunut tämän takia ollenkaan laihdutuskuurilta. Minun on ollut helppo pysyä tavoitepainossani koska jatkan samaa elämäntapaa kuin painoa pudottaessani, olen vain hieman lisännyt päivittäistä kalorimäärää. Jotkut ruoka-aineet ovat vaihtuneet pysyvästi kevyempiin kuten leivän päälle laitettavat levitteet, juustot ja leikkeleet, leipä on nykyään täysjyvää kuten myös pasta ja riisi on korvattu kotimaisilla ruokakauralla ja -ohralla, punaista lihaa en syö enää kuin satunnaisesti ja kasviksia kuluu suositeltu määrä. Sallin itselleni myös painon pudotuksen aikana noin kerran viikossa ja juhlatilanteissa herkuttelun sellaisilla elintarvikkeilla mitkä eivät kuulu normaalin arkeeni kuten l

Yksi olennainen tekijä painon pudotuksessa on myös  ruokailurytmi ja annoskoot; jos annoskoot ovat liian suuret paino ei tipu vaikka söisi terveellistä ruokaa. Itse syön aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan sekä välipalat iltapäivällä ja päivällisen ja iltapalan välissä. Lounaan ja päivällisen kokoan lautasmallin mukaan ja välipaloina jotain terveellistä oman maun mukaan.

Vierailija
29/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 kiloa rasvaa sisältää 210 000 kilokaloria energiaa.

Jos olisit täysin syömättä, mutta silti eläisit aktiivisesti, kuluttaisit tuon ylimääräisen ihran pois noin 100 päivässä eli reilussa kolmessa kuukaudessa. Mieti: Vuosineljännes täysin syömättä!

No harva uskaltaa kokeilla zero diettiä ja syö laihduttaessa jonkin verran.

Esim. -500 kilokalorin päivätahdilla menee aikaa 420 päivää eli 1 v 2 kk.

Se miksi laihdutus tai tervepainoisena pysyminen laihdutuksen jälkeen ei onnistu, johtuu näistä syistä:

Ylipainoisen ihmisen on vaikea liikkua. Kenen tahansa liikkuminen vaikeutuu, kun kannettavaksi laitetaan kymmenien tai jopa yli 100 kilon kuorma. Hapenottokyky ei riitä, lihakset kipeytyvät, nivelet ovat kovilla ja on jopa vaara loukata itsensä. Myös jalkovälin hankautuminen ja iho-ongelmat ovat ylipainoisilla yleisiä. Ylipainoinen myös hikoilee voimakkaasti ja paksu rasvakerros estää lämmön poistumisen lihaksista.

Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä. Vaikka ylipainoinen kiduttaisikin itseään lähes jatkuvassa nälässä, hän voi silti syödä liikaa, koska elimistö ei kykene välittämään kylläisyydentunnetta. Ylipainoinen ei siis valehtele, kun vähän väliä sanoo että taas on nälkä.

Rasvasolun muisti. Rasvasolu pyrkii kaikin konstein palaamaan suurimpaan aikaisempaan kokoonsa mikä tarkoittaa, että elimistö pyrkii palaamaan korkeimpaan aikaisempaan painoonsa. Laihduttamisen jälkeinen loputon nälkä kestää vuosia ja loppujen lopuksi hyvin harva kestää sitä ja lopulta sortuu ahmimiseen. Nälän voima on uskomaton, koska kyse on alkukantaisesta eloonjäämisestä.

Ylipaino väsyttää. Paksu rasvakerros erittää ainetta, joka aiheuttaa elimistössä tulehdustilan. Tulehdus väsyttää ja vie voimat. Toinen vaikutusmekanisti on hoitamaton uniapnea, joka on lihavilla pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja suurin osa sairastaa sitä tietämättään. Väsymys lisää makeanhimoa mikä johtaa kierteen pahenemiseen.

Rasvan suuri energiamäärä. Kilossa rasvaa on energiaa 7000 kilokaloria. Ei siis olen ihan sattumaa, että elimistö varastoi energian rasvana. Yhden rasvakilon energiamäärä vastaa kolmen aktiivisen päivän energiankulutusta tai yli kahden maratonin juoksemista. Kymmenien rasvakilojen polttaminen on erittäin pitkäkestoinen projekti, lähes poikkeuksetta ylivoimainen vaatimus ihmiselle, joka ei kykene liikkumaan ja kärsii loputtomasta nälästä.

Ylipaino aiheuttaa kakkostyypin diabeteksen. Verensokerin heilahtelu huonontaa vointia ja mielialaa sekä saa syömään entistäkin epäterveellisemmin. Rasva-aineenvaihdunnan toimimattomuus aiheuttaa huonon olon, jos kalorit menevät miinukselle tai jopa lähelle nollaa.

Vierailija
30/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan laihdutuksen nopeus tai hitaus ei mitenkään ennusta painonpudotustulosten pysyvyyttä. Tuo on ihan pelkkä myytti tuo, että jos laihduttaa nopeasti, niin kilot tulevat väkisin takaisin. 

Itse laihdutin hyvin nopeasti aikanaan, ensin sairaalan painonpudotusryhmässä ateriankorvikkeilla 24 kg 12 viikossa, sen jälkeen kalorinlaskennalla kilo viikossa kunnes BMI oli 30. Sen jälkeen hidastin tahtia, koska paino ei enää ollut akuutti terveysuhka. Aloitin siis sairaalloisesta ylipainosta BMI 46.

Isosta painonpudotuksestani on jo 12 vuotta aikaa, enkä ole lihonut takaisin. Toki sain ravitsemusneuvontaa osana sitä sairaalan laihdutusohjelmaa myös, eli en palannut "kuurin" jälkeen entiseen vaan paljon kevyempiin ja terveellisempiin elintapoihin. Ja ymmärrän, että 60 kg laihduttaneena minun on aina oltava painonhallintamoodissa, en voi koskaan vaan rennon intuitiivisesti syödä, tai käy huonosti.

Täällähän ei kannata Nutrileteista juurikaan mitään mainita, sen pahan stigman on usein saanut täällä huomata. Nutrilett on radikaali painonpudotuskeino, ei painonhallintakeino, jos joku siis suunnittelee sen aloittamista. Se hoitaa ainoastaan oiretta, ei ylipainoon johtanutta juurisyytä.. Kannattaa vielä lääkäriltä varmistaa, että se on ylipäätään turvallista! Itselläni kuuri toimi erittäin hyvin, 28kg pois 13vko ja siitä eteenpäin ruokamuutoksella suunta edelleen alaspain. Oikeastaan joudun elämään ehdotonta elämää, mitä tulee herkkuihin/höttöhiilareihin. Moni ei täällä tunnu tajuavan sitä, miten hankalaa ravitsemus voi olla, itselleni se on jatkuvaa aktiivista kieltäytymistä. Itselläni ei ole välimuotoja. Yritin monen monta kertaa, mutta se aiheutti jojottelua, n. 20kg jojolla. Minulle herkut ja höttöhiilarit ovat kuin huumetta, niillä saa maailman parhaimmat kiksit, kunnon euforiat, mutta myös sen jälkeen pahimmat (henkiset) krapulat.. Joten itselleni on siis parempi olla nykyisin ilman.

Mutta ap:lle tsemppiä, tuskin löydät täydellistä vastausta täältä, mutta yritä pitää fokus tavoitteessasi, kyllä se päivä vielä koittaa, kun pääset sinne. Me ollaan erilaisia ja etsi itsellesi se toimivin systeemi ja kuuntele itseäsi, älä muiden mielipiteitä. Olet kuitenkin yhtä tärkeä ihminen juuri sellaisena kuin olet, niin kuin me muutkin.

Vierailija
31/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin osanutraamalla ylläpidän pudotettuja kiloja. Iltapala ja aamupala on nutrilett juoma. Muuten normaalia ruokaa.

BMI 33->22

Vierailija
32/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pudottaa patukoilla yms keho tottuu siihen ns.luuan pieneen kalorimäärään ja sitten kun aletaan syömään ns.normisti paino nousee heti, koska keho varastoi jokaisen ns.luulemansa ylimääräisen kalorin. 10kg/vuosi niin aineenvaihdunta pysyy mukana eikä mene sekaisin. On toki hidasta mut monesti ei se painokaan oo hetkessä kertynyt.

Vierailija
33/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin osanutraamalla ylläpidän pudotettuja kiloja. Iltapala ja aamupala on nutrilett juoma. Muuten normaalia ruokaa.

BMI 33->22

Minä mieluummin pidän painoni kurissa syömällä kohtuullisen määrän normaalia terveellistä pureskeltavaa ruokaa muutaman tunnin välein kuin juon ja syön jotain keinotekoisia liemiä ja muusseja. Kohtuullinen määrä ruokaa on se määrä mitä kenenkin keho liikunta huomioiden kuluttaa.

Vierailija
34/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 5 kk 34 kg. mutta se vaatii 3 tunnin treenii joka päivä. Olin työtön ja aloin treenaaman, kuntopyörää poljin 60-90 minuuttia joka päivä ja punttien nostoa sitten. Ruokavalioni oli yksinkertainen. Kanaa ja riisiä, ananasta, vihanneksia, banaania, kalaa, perunaa.. Mutta tein töitä joka päivä jotta laihduin se oli se juttu että joka päivä treenii ja hikoilua kunnolla aamulla ja illalla.

Vierailija
35/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä muutos tulee jos jatkaa laihdutuksen jälkeen liikkummista ja syö terveellisesti eikä palaa vanhoihin tapoihin että syö herkkuja eikä treenaa niin silloin se paino nousee taas. Minä olen jatkanut ja pyöräilen lähes joka päivä esimerkiksi 20 km.

Vierailija
36/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nutriletit järkeviä. Hitaasti hyvä tulee. Kyllähän se hitaalta tuntuu, mut ei ne läskitkään ihan nopeesti oo tullu.

Vierailija
37/37 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön nutrilettia, paino putoaa ehkä kilon viikossa. Tässä oppii olemaan syömättä

Aiot siis olla loppuelämäsi syömättä/syöt nutrilettia?