Ilmoittautukaas tähän kaikki, jotka omistavat lompakossaan tms. elintenluovutuskortin!
Kommentit (18)
Kaiken muun saa viedä paitsi silmät:) eipä niillä paljoa kukaan tekisikään...
Haluaisin todella elimeni menevän jollekin tarvitsevalle, kun minusta aika jättää.. Olen vaan niiiiin älyttömän hölmö, että kuvittelen kuolevani suurinpiirtein parin viikon päästä kortin kirjoitettuani.. ts musta tuntuu et " manaan" joitain asioita tapahtuvaksi, ja siksi en oo uskaltanut.. =(
on ollut varmaan jo sen 15 vuotta.
miehelläni vuodesta -92. Tunnen useammankin elinsiirron saaneen ja tiedän hyvin asian tärkeyden. Myös kaikilla lähisukulaisillani on.
Tiesittekö muuten, että vainaja voi luovuttaa paitsi sydämen, keuhkot ja munuaiset, myös sarveiskalvot ja ihoa, joskus myös luukudosta ja haiman saarekesoluja. Ainakin ihon ja luukudoksen luovuttamisen kriteerit eivät ole ihan niin tiukat kuin muiden elinten, eli kannattaa ottaa asia puheeksi jos tulee sellainen tilanne eteen...
Vierailija:
Haluaisin todella elimeni menevän jollekin tarvitsevalle, kun minusta aika jättää.. Olen vaan niiiiin älyttömän hölmö, että kuvittelen kuolevani suurinpiirtein parin viikon päästä kortin kirjoitettuani.. ts musta tuntuu et " manaan" joitain asioita tapahtuvaksi, ja siksi en oo uskaltanut.. =(
Jos et siis korttia oikeesti uskalla täyttää.
Koira söi lompakon ja kortin sen mukana. En kertakaikkiaan ole muistanut tehdä uutta.
Täytyy lampsia hakemaan uusi kortti. 28
jonka kortti tosin näkyy olevan tyttönimellä.. ;D Naimisissa tosin vasta kolmatta vuotta.
en kelpaa enää edes verenluovuttajaksi kun verestäni löytyi tumavasta-aineita :(
lasteni nimet (alaikäisiä), jos en satu olemaan voimissani itse antamaan lupaa.
Kyllä silmiäkin voidaan käyttää, niistä irrotetaan verkkokalvot siirrännäisiksi.
kudosluovutuskortti. Sillä saa elimien lisäksi kudosta!
Ollut jo viitisentoista vuotta mukana. Helpottaa perheenjäsenten päätöksentekoa kuolemantapauksen sattuessa. Tosin meillä tietävät kantani asiaan muutenkin.
Tosin nyt sairastan sairautta, joka nykytietämyksellä estää elinten luovutuksen, mutta kuulemma silmien sarveiskalvo on sellaista, jonka voi minustakin kuulemma uudelleen käyttää.
Pisti hymyillyttämään, kun joku aikaisemmin sanoi, että kaiken muu voi ottaa paitsi silmät. Täällä tilanne päinvastainen.
Elinluovutsasioista kyselin joku vuosi sitten, onko minulla järkeä olla tuota elinluovutustestamenttia, ja vastaus oli, että ohjeistukset, mitkä kelpaavat muuttuvat, terveydenhuoltohenkilöstö tekee tapauskohtaisesti päätökset, mikä tositilanteessa on kelpaavaa.
miehellä se on ollut jo varmaan parikymmentä vuotta.