Saako muka parvekkeella grillata(kuva)
Tuollaisella grillillä https://img.ilcdn.fi/n6Boe6hsHivEEUt2kDf674tSfsI=/full-fit-in/920x0/img…
Kommentit (55)
Kyl meil turuus saadan vaikk kokko polta patiol
-Pettei Lerppa
Opiskelija-asunnossa oli aikanaan seuraavat säännöt:
- parvekkeella hiiligrillaaminen kielletty
- mattojen puistelu parvekkeelta kielletty
- kun puistelet mattoja parvekkeelta, ole hyvä ja tarkasta ensin ettei alapuolella olla juuri grillaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tapauskohtaista ja kys. grillillä saa grillata jos erikseen ei ole kielletty. Sinun mielipiteesi grillin turvallisuudesta ei kiinnosta ketään."
Oletpas yksinkertainen. Ei se grillaaminen paloturvattomalla grillillä muutu kielletyksi vasta kun viranomainen käy sen erikseen kieltämässä vaan grillaajan velvollisuus on ihan itse huolehtia paloturvallisuudesta jo alunperinkin eikä käyttää grilliä joka ei ole turvallinen. Tottakai kaltaisesi pösilöi voi laittaa vaikka kokon takapihalle, mutta siinä vaiheessa kun poltat sen talosi niin tilanteesi on korvaus- ja rikosvastuun kannalta olennaisesti erilainen sen mukaan katsotaanko sinun grillanneen asianmukaisilla välineillä vai ei. Vähän valoja päälle nyt.Nyt on vain sinun mielipiteesi että kyseinen grilli on 'paloturvaton'. Täysin turvallinen se on.
Voit käydä kysymässä paikalliselta pelastusviranomaiselta toisen mielipiteen. Se ei tule poikkeamaan olennaisesti minun mielipiteestäni. Kipinäriski on ilmeinen, se ei lässytykselläsi muutu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Kaasugrilli ja sähkögrilli ovat lain puitteissa sallittuja, mutta tuollainen lasketaan avotuliksi ja on yksiselitteisesti kielletty.
Ei lasketa; hiiligrilli ei ole avotuli ja sillä saa grillata siellä missä muillakin grilleillä.
Pelastusviranomainen voi kieltää grillaamisen jos arvioi sen aiheuttavan vaaraa. Tuosta kuvasta näkee että kipinöintiä ei ole edes yritetty estää mitenkään joten sanomista tulee aivan varmasti. Kyllä hiilelllä ja puullakin saa parvekkeella grillata jos grilli on asianmukainen, mutta tuo kuvan grilli ei ole.
Tapauskohtaista ja kys. grillillä saa grillata jos erikseen ei ole kielletty. Sinun mielipiteesi grillin turvallisuudesta ei kiinnosta ketään.
Niin ja olkkariinkin saa laittaa nuotion jos ehtii sytyttää ennenkuin pelastusviranomainen saapuu sen erikseen kietlämään. Olettepa kyllä fiksuja.
Niin, nuotio on avotuli ja hiiligrilli ei. Voit sinä sisälläkin grillata hiiligrillillä jos tuuletus on kunnossa.
" -mattojen puistelu parvekkeelta kielletty"
Luin ensin että mattojen pureskelu parvekkeella kielletty ja mietin että stressaavaksi se on mennyt opiskelijaelämäkin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö- tai kaasurilli ok !
Ja hiiligrilli myös.
Ei saa hiiligrilli käyttää edes omakotitalon terassilla jos se on puurakenteinen. Tästä saimme huomautuksen palotarkastuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa hiiligrilli käyttää edes omakotitalon terassilla jos se on puurakenteinen. Tästä saimme huomautuksen palotarkastuksen yhteydessä.
Keskustelu ei koskenut puurakenteisella parvekkeella grillaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti avotulen tekeminen parvekkeella on kielletty. Toisaalta kaasugrilliä saa käyttää.
Hiiligrilli ei ole avotuli.
Käytännössä parvekkeella pitäisi olla asianmukaisella hormilla varustettu grilli jos meinaa puuta tai hiiltä käyttää eli kipinöintivaara pitää olla minimoitu. Joillahan noita takkamalleja onkin, niistä ei pelastusviranomainen napise. Pallogrilliä et saa parvekkeella käyttää, etkä kertakäyttöistä.
Kyllä saa sillä kyseessä ei ole avotuli. Jos pelastusviranomainen erikseen kieltää niin sitten ei saa paloturvallisuuteen vedoten.
Väärin. Parvekkeella ei saa koskaan tehdä yhtään mitään tulta ottamatta paloturvallisuutta huomioon. Pelkästään se ettei ole avotuli ei riitä, vaan paloturvallisuus pitää muutenkin ottaa huomioon.
Suurin osa parvekegrillauksista tehdään ottaen paloturvallisuus tarpeeksi hyvin huomioon että ne ovat ihan sallittuja, silloin kun pelastusviranomaiset eivät ole erikseen kieltäneet. Mutta tuo AP:n kuvassa oleva on kyllä kielletty, tuollainen grilli ei turvallisuutensa puolesta ole tuohon paikkaan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Milloin omakotitalojen palotarkastuksia on viimeksi tehty? Joskus 90-luvulla?
Onpahan mutu-tuntumia roppakaupalla, kaikesta paistaa läpi MINÄ, MINÄ, MINÄ ja minähän teen mitä minua huvittaa, minä jos haluan pistää vaikka minkälaisen viritelmän parvekkeelleni, niin minähän saan sen tehdä. Viis siitä, mitä turvallisuusseikat sanovat, ne eivät koske MINUA. Järkevä ihminen miettii, mitä voi tehdä ja kuinka turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö ei voi kieltää grillausta eikä edes tupakointia parvekkeella.
Taloyhtiö voi kieltää parvekkeella tupakoinnin,
Parveketupakointikieltoon vaaditaan kaikkien osakkaiden suostumus, jos sitä ei ole jo kirjattu sääntöihin jo yhtiötä perustaessa. Mutta taloyhtiö voi yhtiökokouksen enimmistöpäätöksellä hakea tupakointikieltoa käräjäoikeudesta. Sen päätöksen jälkeen voi kieltää parvekkeella tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Onpahan mutu-tuntumia roppakaupalla, kaikesta paistaa läpi MINÄ, MINÄ, MINÄ ja minähän teen mitä minua huvittaa, minä jos haluan pistää vaikka minkälaisen viritelmän parvekkeelleni, niin minähän saan sen tehdä. Viis siitä, mitä turvallisuusseikat sanovat, ne eivät koske MINUA. Järkevä ihminen miettii, mitä voi tehdä ja kuinka turvallisesti.
Juridisesti omassa asunnossa tapahtuvan toiminnan kieltäminen ei voi perustua siihen, että naapurin mielestä se on liian vaarallista. Kyllä sellaisen kiellon täytyy perustua ihan lakeihin ja asetuksiin. Eikä lakikirjasta löydy sellaista yksiselitteistä kieltoa, että grillaaminen ei milloinkaan olisi sallittua.
Nyt on vain sinun mielipiteesi että kyseinen grilli on 'paloturvaton'. Täysin turvallinen se on.