Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maatalous työntekijä

Vierailija
08.09.2024 |

Pienestä asti kiinnostanut maataloustyöt. Mitään kokemusta ei alalta ole. Aloitin maatalouskoulun nyt ja sain kuulla ettei koulun navetalla opetella asioita kuin ehkä 2 kertaa vuoteen. Pitäisi mennä työharjoitteluun opettelemaan. Täysin nolla kokemus koko alasta.

Minulla meni kiinnostus alaan koska jännittää mennä harjoittelijaksi kun en osaa yhtään mitään. En tunnista edes lehmää hiehosta. Mutta en uskalla lopettaakaan koulua kun loppuisi tuet.

Mitä teen? Mistä saan kiinnostuksen? Millaista siellä on ja miten minun tulee toimia? Kuka minua voi siellä opettaa etten ole tiellä? Mitä siellä edes tehdään?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotatko sonnin lehmästä?

Vierailija
2/6 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen siellä koululla on opetettu ensin ja vasta sitten lähdetty harjoitteluun ja opettelukertojakin on enemmän kuin kahdesti vuodessa. Vähän nyt vaikuttaa siltä, että olet ymmärtänyt väärin.

Ja mikä on tämä "siellä", josta kyselet? Jos tarkoitat harjoittelua, niin ainakin eteläisessä Suomessa harjoittelupaikka hankitaan aika lailla itsenäisesti ja siellä tilalla joku opastaa ja ohjaa töihin koko ajan, kenenkään töiden tiellä tuskin onnistut olemaan, jos osaat työntää lantaa kouruun ja kaataa maitoa vasikoiden juoma-automaattiin. Koneet tekevät suurimman osan raskaista töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin luulin itsekkin että ymmärsin väärin mutta ei. En ymmärtänyt. Juttelin opettajien kanssa ja sanoivat että kyllä ne työharjoittelussa opettaa.

Vierailija
4/6 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan maatiloilta kyselemään harjoittelupaikkoja. Monet nykytilat ovat isoja ja automatisoituja, joten työ on lähinnä katsoa että kaikki toimii ja ruokaa tulee, lanta poistuu ja lypsyrobotit toimivat. Työ voi olla tallityötä pienemmällä tallilla, jolloin lanta luodaan käsityönä, rehut ja heinät jaetaan käsityönä ja eläintenhoito on käsityötä. Lampolat, kanalat ja sikalat voivat myös toimia harjoittelupaikkoina. Työn oppii vain tekemällä ja kyselemällä. Koneita pääsee ajamaan kun on peltotöiden aika. 

Vierailija
5/6 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin myös täysin kaupunkilaisena opiskelemaan maatalousalaa.  Onneksi en tajunnut miten pihalla olin, koska se olisi voinut lannistaa.  Mitään todellisia esteitä ei kuitenkaan ole, eihän maajussitkaan kaikkea osaa, osa on oppinut lapsesta esim viljelemään, mutta ei lypsämään lehmiä.  

Sisua se vaan vaatii, niinkuin se työ noin muutenkin. Maataloustyöntekijän täytyy olla pitkähermoinen ja kestää epäonnistumisia, jonka jälkeen selvittää ne. 

Vierailija
6/6 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan maatiloilta kyselemään harjoittelupaikkoja. Monet nykytilat ovat isoja ja automatisoituja, joten työ on lähinnä katsoa että kaikki toimii ja ruokaa tulee, lanta poistuu ja lypsyrobotit toimivat. Työ voi olla tallityötä pienemmällä tallilla, jolloin lanta luodaan käsityönä, rehut ja heinät jaetaan käsityönä ja eläintenhoito on käsityötä. Lampolat, kanalat ja sikalat voivat myös toimia harjoittelupaikkoina. Työn oppii vain tekemällä ja kyselemällä. Koneita pääsee ajamaan kun on peltotöiden aika. 

Se katsominen ja oivaltaminen on huomattavasti enemmän osaamista vaativaa kuin lannan työntäminen kouruun. Työnä ei ole "katsoa, että kaikki toimii", työnä on katsoa, että eläimet voivat hyvin ja varmistaa, että jokainen yksilö saa tarvitsemansa, oli se sitten tietyt kivennäiset tai riittävästi lypsykertoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän